-

Dit zijn de 6 psychologische denkfouten als je handelt in cryptocurrencies

Cryptocurrency is nu nog een ding van de toekomst. Op dit moment is er een klein deel van de bevolking dat erin investeert. In Nederland investeerde slechts 1 à 2 procent van de huishoudens dit jaar in cryptocurrency. Het aantal mensen dat daadwerkelijk cryptocurrencies gebruikt is nog kleiner, omdat er maar weinig instanties zijn die ze accepteren als betaalmiddel. Eenvoudig is het dan ook niet, handelen in deze valuta.

Naast het feit dat er nog niet veel gebruik is gemaakt van de verschillende munten binnen de cryptomarkt, zijn de technologie en het idee er achter ook moeilijk te begrijpen. 

Meer dan de aandelenmarkt piekt en crasht deze markt op bijna wekelijkse basis. De technologie wordt vaak alleen volledig begrepen door tech-georiënteerde mensen, waardoor het moeilijk is voor een niet-techie nieuwkomer om het ook volledig te begrijpen en succesvol in de markt te investeren.

Om hiermee om te gaan als nieuwkomers, gebruiken we heuristieken, mentale snelkoppelingen en wenden we ons tot het gedrag van anderen om beslissingen te nemen. Maar te veel vertrouwen op deze manier van denken kan je in de problemen brengen. En om te helpen voorkomen dat dit gebeurt, zal ik de meest voorkomende cognitieve denkfouten beschrijven waar crypto-investeerders gevoelig voor zijn.

Irrationele uitbundigheid 

Weinigen zijn in staat om weerstand te bieden aan de drang om deel te nemen aan de cryptomarkt na het overwegen van de potentiële verliezen tegenover de eventuele winst. Waarom is het zo aantrekkelijk voor zoveel mensen? Dit is waar cognitieve snelkoppelingen een grote rol spelen. Omdat, zoals Daniel Kahneman dat ooit heeft voorgesteld, we niet zo rationeel zijn als we denken. Onze keuzes worden gevoed door irrationaliteit, heuristieken en emoties. Deze zijn vaak handig in het dagelijks leven, maar regelmatig minder handig bij het handelen in cryptocurrencie.

De aantrekkingskracht van de cryptomarkt, begint vaak met een veelbelovende belofte, waarschijnlijk door een vriend of collega die uitlegt dat het praktisch gratis extra geld is. Of tegenwoordig door het bijna wekelijkse nieuws dat de waarde van de Bitcoin weer een nieuwe recordhoogte heeft bereikt.

“Investeer je geld ergens in de cryptomarkt en zie hoe de waarde ervan verdubbelt of verdrievoudigt!” Is vaak de strekking van een dergelijke opmerking van een bekende. Appeltje eitje. Als je dan eenmaal begint met de hype die cryptocurrency heet, zul je merken dat er nog zoveel meer is dan Bitcoin. Maar voordat je begint na te denken over welke geldboom je water gaat geven, is het het beste om je mentaal voor te bereiden en te kijken naar de volgende denkfouten en psychologische factoren die wijdverspreid aanwezig zijn in deze markt.

1. Iedereen op werk doet dit / Sociaal Bewijs

Misschien heb je gemerkt dat steeds meer mensen zich bezighouden met cryptocurrency en ook dat ze ook daadwerkelijk in de markt investeren. Je moet zelf nog steeds je onderzoek doen voordat je de trekker overhaalt, maar als zoveel mensen bereid zijn om vol zelfvertrouwen met hun geld te gokken, dan is het wel de moeite waard zijn om te proberen, toch?

Rationeel is het niet, maar waarom wordt dit dan veel gedacht? Dit is een denkwijze die vooral speelt als we niet zeker weten welke keuze we moeten maken, dan kijken we naar anderen voor een gedragscode of richtlijn.

Kijkend naar wat de meerderheid doet om je eigen keuzes te sturen, is een heuristiek (mentale snelkoppeling) genaamd sociaal bewijs en dit wordt vaak d.m.v. shilling uitgebuit door andere handelaren. Een vorm van shilling is wanneer mensen of bedrijven het laten lijken alsof veel mensen in een munt investeren om de vraag er naar te stimuleren.

Omdat de cryptocurrency-technologie erg gecompliceerd is en velen het niet volledig begrijpen, zullen mensen andere aanwijzingen zoeken die hen helpen een beslissing te nemen. Een van die signalen is om te zien hoeveel anderen er in een bepaald project hebben geïnvesteerd. Deze behoefte aan sociaal bewijshelpt ons om dagelijkse beslissingen te nemen. Maar wanneer je op het punt staat om je geld in een cryptocurrency te investeren, probeer dan voorbij de kudde mentaliteit te kijken.

2. Vertel me gewoon wat ik moet doen, kun jij niet wat Bitcoins voor me kopen?/ Autoriteit

In het begin heb je waarschijnlijk weinig kennis over dit onderwerp. Ik bedoel, we moeten allemaal ergens beginnen — toch? Om met dit gebrek aan context om te gaan, zul je geneigd zijn iemand te volgen die veel geld heeft verdiend met handelen op de cryptomarkt (of in ieder geval die indruk wekt).

In jouw ogen zal zo‘n persoon gezien worden als iemand met autoriteit op dit gebied. Dit beeld van deze persoon zal je het idee geven dat je elke stap die hij doet, moet volgen om net zoveel te kunnen verdienen.

We volgen eerder iemand die status of expertise heeft op een onderwerp, omdat we vanaf jonge leeftijd alle autoriteitsfiguren leren serieus te nemen. Het is echter belangrijk om te onthouden dat zelfs gezagsfiguren niet altijd gelijk kunnen hebben, vooral in een extreem volatiele markt waar elke dag nieuwe, moeilijk te begrijpen technologie opduikt.

3. Laat maar, ik ben al te laat/ Inaction Inertia

Stel je voor dat je een op een verjaardag hoort over hoe iemand een specifieke munt heeft gekocht tegen 10% van de huidige prijs. Dan zou je kunnen denken dat het voor jou nu al te laat is om ook in te stappen. Dit gevoel kan leiden tot Inaction Inertia.

Inaction inertia is de toestand die men ervaart na het missen van een deal, waardoor men minder geneigd is om hetzelfde product in de toekomst te kopen voor een hogere prijs. Crypto investeerders hebben hier regelmatig last van, maar vanwege de conservatieve aard van dit fenomeen is dit een neiging die soms zorgt dat je juist niet in de problemen komt.

Aan de andere kant kan inaction inertia ook sterk je winsten verminderen, vooral in de wereld van cryptocurrencies. De eerste keer dat je over een munt hoort, is de prijs misschien al met 90% gestegen, dus voelt het alsof je te laat bent maar vandaag is hij alweer op 120% vergeleken met zijn beginprijs, en morgen blijkt hij maar liefst naar 290% te stijgen. De stijging lijkt niet op te houden (zie Bitcoin bijvoorbeeld). Dat is het moment dat je staat van inaction inertia door FOMO wordt opgeheven.

4. Stijgt het nog steeds?/ Fear of Missing Out (FOMO)

Misschien wel het meest voor de hand liggende psychologische fenomeen dat mensen enthousiast maakt om te investeren, wordt het FOMO-effect genoemd (Fear Of Missing Out). Crypto investeerders vinden het namelijk niet erg om anderen te vertellen hoeveel ze hebben verdiend sinds ze zijn gaan investeren. Los daarvan vinden nieuws outlets het ook leuk om steeds de nieuwe record waardes van Bitcoin te rapporteren. Daardoor hoor je als nieuwkomer vooral de positieve verhalen die je het gevoel geven dat je veel misloopt. Ik weet dat ik dit ook heb gedaan bij anderen. En bijna iedereen met wie ik praat over mijn winst is geconverteerd naar het crypto leven (graag gedaan).

Dit gevoel dat je iets misloopt, kan erg sterk zijn voor ons FOMO-sapiens. Je hebt een grote waardestijging gemist want je hebt niks geïnvesteerd, maar omdat het blijft stijgen, denk je dat het stom zou zijn om niet alsnog te investeren. Dit wordt nog erger als je ziet wat mensen op sociale media zeggen en als je op werk hoort dat collega’s nu hun geld zien verdubbelen.

Helaas is vaak tegen de tijd dat je dit gevoel van FOMO ervaart, het beste moment om in te stappen al gepasseerd en sta je op het punt om geld te investeren op een (heel) slecht moment.

5. Het komt wel goed / Confirmation Bias

Stel je voor dat je na je moment van FOMO een behoorlijk bedrag hebt gestoken in een project. Er gaan verschillende geruchten rond hierover, zowel positief als negatief. In deze situatie kijk je waarschijnlijk naar de positieve aanwijzingen om te bevestigen dat je de juiste beslissing hebt genomen. Bijvoorbeeld door technische analyses maken en lijnen tekenen op grafieken die uw theorie zullen bevestigen en jouw wishful thinking blijven versterken.

Dit moet wel een goed project zijn want waarom anders zou je anders hebben besloten om in dit project te investeren? Toch? Kijk naar alle mensen die ook geïnvesteerd hebben (sociaal bewijs), zelfs die collega die al veel geld heeft verdiend met cryptos zit in dit project (autoriteit), het stijgt alweer een paar uur achter elkaar, zie je, dit was slim. Ik kon deze kans gewoon niet laten schieten (FOMO)!

Een perfect voorbeeld van de confirmation bias in actie
6. De Hype en FUD (Fear, Uncertainty, Doubt) cyclus / Elliott Wave Theory , Loss Aversion

In 1938 merkte een accountant, Ralph Nelson Elliott, op dat als het gaat om investeren, er verschillende voorspelbare eigenschappen zijn bij de massa. Elliott ontdekte dat er tijden van collectief optimisme en collectief pessimisme zijn die steeds terugkeren in golven (Elliott Waves).

Deze theorie verklaart al gedeeltelijk dat sociaal bewijs een drijvende factor achter de voorspelbare gedragsgolven is. Het is namelijk moeilijk om de aantrekkingskracht van sociale kracht te weerstaan. Als de mensen om je heen opeens in paniek raken omdat een bepaalde munt opeens ontzettend daalt of als er geruchten rondgaan die de toekomst van jouw munt in gevaar brengen, dan is het moeilijk om je hoofd koel te houden. Maar als je succesvol wilt zijn in deze markt is het essentieel om je eigen weg te banen in plaats van blindelings de massa emotie te volgen.

Zoals Warren Buffett zo mooi heeft verwoord: “Wees bang als anderen hebzuchtig zijn en alleen hebzuchtig zijn als anderen bang zijn.” Mensen die dit kunnen, hebben een grotere kans om geld te verdienen in een markt die zo wordt aangestuurd door massa emotie.

Het feit dat een bepaalde munt zonder aarzeling omhoog gaat, betekent niet dat dit zo zal blijven gaan. De kans is groot dat dat het na deze sprint, net zo zal terugvallen. Dit is geen probleem omdat het weer omhoog zal stuiteren als het een goed project is.

Deze cyclus van hype, hoop en wanhoop is onvermijdelijk. Maar als je er niet van bewust bent dat deze cyclus bestaat, is het nog moeilijker om niet toe te geven aan je gevoel van loss aversion of verliesaversie.

Verliesaversie houdt in dat mensen de neiging hebben om meer gewicht toe te kennen aan verlies dan aan winst van dezelfde grootte. Dus het winnen van 10€ is minder bevredigend dan het verliezen van 10€ onbevredigend is. We zijn meer vastbesloten om verliezen te vermijden dan we gedreven zijn om winst te behalen.

Dit gevoel van verliesaversie wordt nog sterker als je je geld ziet verdwijnen omdat de waarde van je munt zinkt als een baksteen. Toegeven aan je gevoel van verliesaversie is niet noodzakelijk een slechte zaak zolang het bijvoorbeeld wordt ondersteund door onderzoek (je ontdekte dat het project een scam is) of als je het nog steeds met winst kunt verkopen. Maar als dit gevoel alleen gebaseerd is op de paniek van de massa én je zou toch al te laat zijn om er nog enige winst uit te halen, dan is het meestal beter om je hoofd koel te houden en deze daling uit te zitten.

Zo. Nu is het aan jou..

Er zijn nog meer cognitieve denkfouten en psychologische effecten in de hoofden van crypto-traders die meespelen. Maar deze zijn het belangrijkst om te begrijpen voordat je begint met handelen. Wetende dat deze bestaan, betekent nog niet dat je nu volledig immuun bent voor de effecten ervan, maar je zult je meer bewust zijn, wat je geld zal besparen en je een slimmere handelaar zal maken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond