-

AI inzetten voor werkzoekenden – ook robots hebben een rol in de arbeidsmarkt

Tijdens de eerste digitale revolutie zorgde het internet voor toegang tot meer baanmogelijkheden dan ooit en werd de zoektocht naar een baan gedemocratiseerd. Inmiddels staan er miljoenen vacatures online, waardoor het lastig is het kaf van het koren te scheiden en de juiste job of het grootste talent te vinden. Artificial intelligence kan hierbij helpen.

De truc is om data op de juiste manier in te zetten. Door het analyseren van data uit zoekgedrag, miljoenen cv’s of reviews kunnen algoritmes gegenereerd worden, die helpen bij de meest complexe uitdagingen in de zoektocht naar een baan. Als we dit goed doen, zijn die algoritmes niet alleen in staat te voorspellen welke vacatures het meest relevant zijn voor een kandidaat, maar zijn zoekresultaten ook te personaliseren.

Alles draait om de juiste combinatie

Het combineren van historische gedragsdata met inzichten in trends op de arbeidsmarkt maakt het koppelen van zoekopdrachten aan specifieke vacatures een stuk eenvoudiger. Onder menselijk toezicht kunnen algoritmes de lege plekken in vacatures invullen. Denk aan het voorspellen van een realistisch salaris, het in kaart brengen van ongebruikelijke functietitels en nog veel meer om werkzoekenden alleen de meest relevante vacatures te tonen. Het voorspellen van salarissen op basis van miljoenen historische gegevens stimuleert werkgevers om transparanter te zijn over hun salarisindicatie en maakt voor werkzoekenden een eind aan onduidelijkheden omtrent de beloning.

Zoekresultaten op maat

Andere vormen van AI, zoals Natural Language Processing (NLP), kunnen essentiële informatie aan een cv of sollicitatiebrief onttrekken om een persoonlijk beeld te schetsen van wat een kandidaat zoekt. Ook kan het helpen de functie-eisen uit een vacature zodanig te bewerken, dat een computer die kan lezen. Aan de hand van dit soort contextuele aanwijzingen zijn op maat gemaakte zoekresultaten te genereren, die overeenkomen met de ambitie en ervaring van kandidaten. Zo maken algoritmes het zoeken naar een baan een stuk minder overweldigend en tijdrovend.

Maar cv’s bieden slechts een beperkt beeld van kandidaten. Door automatische assessments te integreren in het sollicitatieproces, kunnen recruiters bepalen hoe goed een kandidaat zal zijn in een bepaalde functie. Zo zette een groot Europees contactcenter taalvaardigheidstesten in op basis van AI, omdat het sprekers van zeven verschillende talen nodig had op één locatie. Als onderdeel van het sollicitatieproces praten sollicitanten telefonisch zo’n tien minuten met een AI-agent in de betreffende taal. Dit gesprek wordt vervolgens automatisch geanalyseerd op communicatie en spreekvaardigheid – een betere situatie voor zowel kandidaat als werkgever.

Robots als carrièrecoach

Recent onderzoek toont aan dat werkzoekenden niet bang zijn voor de opkomst van robots in werkomgevingen, maar juist de toegevoegde waarde van AI zien voor wat betreft de uitdagingen die momenteel spelen bij het vinden van de juiste kandidaat.

Kandidaten zien machines zelfs helemaal niet als beperkend voor hun carrière. Integendeel: ze vinden dat robots ingezet zouden kunnen worden om hun werk sneller en efficiënter te doen.

De mogelijkheden van AI bij het overwinnen van de uitdagingen op de arbeidsmarkt zijn duidelijk. Maar als we hier in alle sectoren zoveel mogelijk van willen profiteren, is er meer nodig dan alleen de technologie. Ook bekwame medewerkers met de juiste expertise zijn hiervoor essentieel.

Framework voor STEM-educatie

Het is bekend dat er in Nederland een chronisch tekort is aan STEM-vaardigheden – oftewel vaardigheden op het gebied van Science, Technology, Engineering en Mathematics. Er is op al deze gebieden behoefte aan talent, maar nog het meest aan vaardige experts die verstand hebben van AI.  Uit onze eigen Indeed-database, waarin we onder andere het zoekgedrag van werkzoekenden kunnen analyseren, blijkt dat met name seniorposities moeilijk in te vullen zijn, waarbij bijna de helft bestaat uit ervaren developer-functies.

Werkgevers in de techsector moeten talent op een slimmere manier weten te ontdekken. Te vaak vissen ze nog in dezelfde, beperkte vijver van mensen die afstuderen aan bepaalde universiteiten. Daardoor lopen ze mogelijk talenten mis, die hun vaardigheden ergens anders hebben opgedaan.

Werkgevers moeten zichzelf blijven uitdagen om anders na te denken over hoe ze het talent kunnen vinden, dat hun bedrijf doet groeien. Maar recruitment is nooit eenrichtingsverkeer geweest – kandidaten hebben hierin zelf ook een rol. Daarvoor moeten zij dan wel beschikken over de juiste tools om de beste functie voor zichzelf te vinden. En dit is waar AI echt het verschil kan maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond