-

App marketing: 3 stappen die veel appmarketeers vergeten

Na het (her)ontwikkelen van een app, storten bedrijven zich op het promoten ervan: zo snel mogelijk veel downloads realiseren. Een cruciale fout. Deze drie stappen worden vaak vergeten.

Je hebt een briljante app ontwikkeld of nieuwe features uitgewerkt. Nu is het tijd om deze onder de aandacht te brengen. Immers, zoals managementgoeroe Peter Drucker stelt: een succesvol bedrijf doet twee dingen: innovatie en marketing. Met het ontwikkelen van een app die waarde toevoegt voor consumenten vink je stap één af. De volgende stap is marketing.

Ik zie hoe apps met veel bombarie de markt betreden. Ze zullen zo vast direct veel downloads generen. Maar zodra een app door meer mensen in gebruik wordt genomen, drijven gebreken en kinderziektes automatisch boven. De kans is groot dat gebruikers afhaken, de app verwijderen en hun vrienden vertellen dat de app niet goed werkt. Niet voor niets dat Quettra uitvond dat apps 77 procent van hun DAU (Daily Active Users) verliest binnen de eerste drie dagen na de download.

Marketeers dachten lekker bezig te zijn, want de pijl in het dashboard ging omhoog. In werkelijkheid hebben ze hun marketingbudget vergeefs opgebrand. Welke cruciale appmarketingstappen hebben deze marketeers overgeslagen?

Stap 1: Datamanagement

Het onderzoek van Quettra maakt pijnlijk duidelijk: met een download ben je er nog niet. Wil je inkomsten realiseren met je app, dan is het noodzaak dat mensen de app gebruiken.

Edward Relf, oprichter van Laundrapp, een populaire wasgoed- en stomerijservice app in de UK, stelt op Festival of Marketing in 2017 dat marketeers zich niet moeten blindstaren op de eerste in-app aankoop of order. Dit is de meest irrelevante data, aldus Relf. Wil je een nummer één app worden, moet je ervoor zorgen dat gebruikers je app zoveel mogelijk gebruiken. Daarom is juist de tweede en derde order het meest belangrijk, want die zeggen iets over de incrementele waarde van je gebruiker.

Om te begrijpen wat consumenten wel of niet drijft jouw app vaker te gebruiken, is het verstandig te verkennen hoe zij de app gebruiken. Via welk kanaal downloaden ze de app, waar haken ze af en wie zijn de beste gebruikers? Met de juiste app tracking SDK (Software Development Kit) kunnen apps alle downloads en handelingen traceren.

Dit helpt je om de app user experience te optimaliseren, maar ook in termen van marketing. Zo kun je bepalen met welke boodschap of actie je een gebruiker alsnog overhaalt het registratieproces af te maken, of om een aankoop te doen. Tevens kun je met de juiste(!) consent de data koppelen aan je CRM-data (via een DMP), zodat je weet wie het best reageert op welke middelen (e-mail, pushmelding of advertising).

Stap 2: Optimaliseer het onboarding proces

Ook het onboarding proces, de wijze waarop je mensen verwelkomt en wegwijs maak in je app, is een invloedrijke factor in of mensen de app wel of niet gebruiken. Denk er maar eens over na: als het je niet lukt te registeren bij een app, dit duurt lang of je snapt niet meteen hoe het werkt, hoe groot is de kans dat je deze gaat gebruiken?Waarschijnlijk nihil.

Geef een tour door de app

Succesvolle apps lossen dit op door, zodra gebruikers de app voor het eerst openen, meer informatie te geven over de functionaliteiten van de app. Ze bevestigen dat de download een goede keuze was en communiceren nogmaals de voordelen in een slider (die gebruikers ook kunnen overslaan).

Creëer een smartphonevriendelijk registratieproces

Hanteer je een registratiemodel? Bijvoorbeeld omdat je een abonnement aanbiedt of omdat je gepersonaliseerde content wilt aanbieden? Creëer een registratieproces dat zo smartphonevriendelijk is. Zo registreer je bij de beleggingsapp Peaks niet via een ormulier, maar met een chat. Nadat ze de bedoeling en voordelen van de app nogmaals uitleggen, geven gebruikers in een gesprek de gegevens op die nodig zijn om een account aan te maken.

Let op: als de gebruiker moet betalen om je app te kunnen gebruiken, houd dan rekening met de voorwaarden van de In-App Purchase functies van Apple en Google. In sommige gevallen is het verplicht om deze te gebruiken, bijvoorbeeld als het afgenomen product in de app gebruikt wordt of bij abonnementsvormen. Apple en Google rekenen een fikse fee voor het gebruik van In-App Purchase, maar het kan als app toch interessant zijn om hier gebruik van te maken. Een aankoop is met één klik geregeld, wat voor de consument een onwijs laagdrempelige actie is.

Bij het alternatief mag je geen verwijzingen in de app geven naar externe omgevingen waar je een aankoop kunt doen. Hierdoor is het voor de consument onduidelijk dat er een abonnenmentsmogelijkheid is. Ze kunnen niet door in de funnel en verwijderen de app, omdat deze zonder abonnement niet bruikbaar is.

Stap 3: App Store Optimalisatie

De eerste vraag die marketeers mij vaak stellen is: “Welk kanaal levert de meeste app downloads op?”. Het antwoord is: de app store, voornamelijk. 67% van de smartphonegebruikers ontdekt zijn apps via de zoekfunctie in de app store, ontdekte NativeX. In de app stores geldt hetzelfde principe als in de supermarkt. Wie het meest zichtbare plekje heeft, wordt sneller gekozen.

Daarom is het cruciaal dat je app direct vindbaar is binnen de verschillende app stores, zoals App Store (iOS) en Google Play Store (Android). App Store Optimization (ASO) is een verzameling aan activiteiten om de vindbaarheid van een app in app stores te vergroten. Als je een hogere positie bekleedt in de zoekresultaten, leidt dit tot meer organische installs. Dat wil zeggen: installs die je realiseert zonder daarvoor te betalen.

Om dit te realiseren in de zoekresultaten moet je ervoor zorgen dat jouw app store pagina’s voldoen aan verschillende ranking criteria. App stores zijn niet transparant over welke factoren precies van invloed zijn op de ranking. Dankzij onderzoek, testen, meten en optimaliseren weten wij dat zaken als het gebruik van relevante zoekwoorden op de app store pagina, beoordelingen en visuals sterke invloed hebben. Het is dus zaak dat apps een zoekwoordenanalyse uitvoeren en de app store pagina bedachtzaam inrichten.

En dan is het tijd voor app-promotie

Dan is de tijd aangebroken om met jouw app op de mentale radar van de doelgroep te verschijnen. Maar, om een app te laten groeien is meer nodig dan alleen advertising gericht op vlugge downloads. Dus hoe kun je communicatie inzetten om voor waardevolle gebruikers van je app te zorgen? Dat is een volgend bijzonder interessant vraagstuk, maar first things first.

Dit bericht is 8 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond