-

Bredere kennis essentieel voor passende mediastrategie

Met de groei in omzet stijgen de investeringen van nieuwe en bestaande spelers die hun posities willen claimen binnen de waardeketen van de digital marketing branche exponentieel. Deze investeringen zorgen ervoor dat er vrijwel continu nieuwe mogelijkheden ontstaan op het gebied van digitale communicatie, in- en verkoop van advertentieruimte, creatie, cross channel campagne management, ad serving en data analyse. Kortom een steeds complexer en diffuser digitaal medialandschap.

In combinatie met een overkill aan data en een consument die op ieder scherm om relevantie schreeuwt, is een goede afstemming tussen digitale en traditionele communicatiekanalen  waarbinnen acquisitie, retentie en CRM activiteiten worden ontplooid steeds belangrijker voor een marketeer. Immers wanneer deze afstemming onvoldoende wordt gevonden is het vrijwel onmogelijk om de marketingdoelstellingen van zijn onderneming efficiënt te realiseren zonder afbreuk te doen aan de merkbeleving van de klant.

Overweldigd door nieuwe digitale communicatiemogelijkheden en een gebrek aan overzicht door grote stromen data, is het voor marketeers steeds moeilijker om de juiste KPI`s voor hun digitale communicatiedoelstellingen te formuleren. Hierdoor sluiten hun digitale marketingactiviteiten en aanverwant de mediastrategie niet altijd aan bij de doelstellingen van de onderneming waarvoor zij werkzaam zijn. Om dit te voorkomen is er meer nodig dan kennis van digitale marketing alleen:

Brede scope
De visie en doelstellingen van een onderneming en de marktsituatie waarin deze opereert zijn de primaire uitgangspunten voor succesvolle betaalde en onbetaalde communicatie. Zo moet een marketeer beseffen dat een campagne die middels media wordt gecommuniceerd slechts één puzzelstukje in deze puzzel is. Het realiseren van “bereik” of “likes” is voor een onderneming geen doelstelling, maar een mogelijke oplossing voor een deel van haar problematiek. Alleen vanuit een bredere scope is het mogelijk om traditionele en digitale media experts aan te sturen en digitale marketing efficiënt te bedrijven.

Digitaal is niet de heilige graal
Ieder contactmoment met een (potentiële) klant telt. Deze contactmomenten worden niet alleen gerealiseerd door een enkele marketingcampagne en vinden zeker niet alleen online plaats. Om te voorkomen dat er afbreuk ontstaat bij de merkbeleving van een klant is goede afstemming tussen digitale en traditionele communicatiekanalen waarbinnen acquisitie, retentie en CRM activiteiten worden ontplooid essentieel. Om digitale marketing  bij te laten dragen aan het succes van een onderneming is dus minimaal basiskennis vereist betreft de eigenschappen van off- en online communicatiekanalen en de invloed die deze kanalen op elkaar kunnen hebben.

Analytisch vermogen
Het verwerken, structureren en verrijken van ‘Big data’ is één van de grootste uitdagingen van ondernemingen. De interpretatie van die data blijft echter vaak onderbelicht. In de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat het besef campagnedata te analyseren op klant- in plaats van sessieniveau achterblijft. Als je onvoldoende analytisch vermogen hebt, is het onmogelijk om het succes van marketingactiviteiten goed te beoordelen. Verdere verdieping in potentieel waardevolle digitale instrumenten zoals bijvoorbeeld automated trading, conversie attributie en modelling is dan zinloos.

Bredere kennis binnen de organisatie is dus essentieel om succesvol digitale marketing te bedrijven en aanverwant een mediastrategie te ontwikkelen die complementair is aan de visie en doelstellingen van een onderneming. Haal het in huis, of trek kennis aan van buiten.

Deel dit bericht

2 Reacties

Leo Koning

Beste Pim, het is mijn ervaring dat vooral de combi tussen Big en Small data ( bestaande “off line” klantgegevens) marketing en E-commerce effectiever maakt. Dit biedt goede opties voor pro-actief klantcontact met relevante aanbiedingen = hoge conversie en tevreden klanten.

Pim van Leeuwen

Beste Leo,

Bedankt voor je reactie.
Je hebt helemaal gelijk. Data (Big, Small of een combinatie hiervan) kan als waardevol marketinginstrument worden gebruikt mits de interpretatie correct is. Bij “Big” data geldt over het algemeen dat dit complexer is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond