-

Affiliate marketing in 2020 betekent vooral automatiseren

Hoe ziet de toekomst van affiliate marketing eruit? Deze vraag staat centraal in een interessante whitepaper van Awin, het affiliate netwerk waar onder andere Travelbird, Belvilla en Expedia gebruik van maken. Het antwoord: automatisering.

In ‘Travel 2020: een kijkje in de toekomst van de affiliate industrie’ onderzoekt Awin hoe nieuwe technologieën kunnen worden toegepast op affiliate marketing. Daarin worden vier voorbeelden genoemd die de relatie tussen publishers en adverteerders efficiënter kunnen maken:

 1. Publisheraanmeldingen

Wanneer een publisher zich aanmeldt bij een affiliate netwerk controleert het netwerk of het merk of de websites passen bij de doelstellingen van het merk en de algemene voorwaarden van het adverteerdersprogramma. Awin ziet mogelijkheden om dit proces te automatiseren door criteria vast te stellen waar een compliant en on-brand website aan moet voldoen. De publisher kan dan automatisch worden toegelaten in het programma na aanmelding. Volgens Awin betekent versnelling van het proces dat er direct omzet kan worden gegenereerd voor de adverteerder, wat de publisher direct commissie oplevert.

 2. Publisherprofielen

Adverteerders melden zich regelmatig met vragen over nieuwe publishers en hun promotiemogelijkheden. Die promotiemogelijkheden kunnen publishers daarom uploaden en adverteerders online bekijken en erop bieden. Maar er zit toch nog veel handwerk in, omdat websites handmatig op geschiktheid moeten worden gecheckt, mediakits moeten worden opgevraagd en toestemming verkregen voor het gebruik van third party tools, van traffic en doelgroep analytics en social media platformen tot site-scraping tools. De oplossing: al deze informatie waardoor de merken kunnen zien welke publishers voor hun relevant zijn integreren in profielen van de publishers.

 3. Bevestigingen

Het team dat bij Awin verantwoordelijk is voor het beheren van adverteerderaccounts besteed 12 procent van hun tijd aan het versturen van bevestigen. Ook hier ziet het affiliate netwerk een automatiseringsmogelijkheid. Door per programma vast te stellen wat een geldige sale is kunnen sales die aan die criteria voldoen standaard automatisch en direct worden bevestigd. Als een sale afwijkt, kan deze alsnog handmatig worden gecontroleerd.

 4. Dynamische promoties

De manier waarop de verkoopboodschap van de adverteerder wordt gedistribueerd is relatief statisch, stelt Awin. Gezien de hoeveelheid data waarover het netwerk beschikt ligt het voor de hand om personalisatie toe te gaan passen. Hiervoor kunnen de miljoenen cross-device profielen, transactiegegevens en het toenemende aantal custom parameters die door adverteerders worden terug geleverd worden gebruikt voor dynamische maatwerkaanbiedingen. “Als we bijvoorbeeld kunnen herkennen dat een zakenreiziger op een affiliate site aan het kijken is naar een specifiek hotel, dan kunnen we dynamisch een boodschap tonen waarin hem een gratis ontbijt wordt aangeboden.”

 

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond