-

Wat content marketeers leren van Obama

Herinnert u zich het nog? Barack Obama domineerde in aanloop naar zijn eerste termijn als president volledig het sociale web. Er wordt zelfs gezegd dat zijn strijd de eerste verkiezing was die werd gewonnen door de inzet van nieuwe media. Ruim zes jaar na de ‘Facebook-verkiezing’ is zijn online aanwezigheid, of die van het Witte Huis, niet meer weg te denken. Een contentstrategie waar geleerd van kan worden.

Zijn succes was overweldigend. Via sociale media verspreidde hij zijn woord en bereikte zijn achterban. De campagne zou vijf miljoen mensen hebben bereikt op vijftien verschillende onlineplaatsen. Rond de verkiezingen had Obama rond de drie miljoen Facebook-fans en tientallen miljoenen die hem volgden via YouTube.

Hoewel zijn eerste campagne nu wat primitief over zou komen bewees zijn communicatieteam geweldig oog te hebben voor het creëren van een strategie, content en verspreiden via allerlei kanalen. En ook nu, zegt specialist Aaron Taube, laat het Witte Huis zich van zijn beste kant zien. Deze maand nog rondom zijn toespraak voor de State of the Union zorgde Obama met zijn speech voor meer dan 2,5 miljoen tweets en werd hij door bijna zes miljoen Facebook-gebruikers besproken.

Voor, tijdens en na zijn toespraak werd direct content gedeeld via het populaire Tumblr, Facebook, Twitter en YouTube. Alles om zijn uitgesproken doelen met een nog breder publiek te delen. Taube ziet vijf belangrijke lessen voor andere contentmarketeers in de werkwijze van Obama.

Domineer het tweede scherm

Het gebruik van een tweede scherm tijdens het kijken naar de televisie is al jaren in opkomst. Amerikaanse onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat bijna negen op de tien smartphone- en tabletgebruikers de apparaten gebruiken terwijl zij hun favoriete serie of film kijken. In potentie biedt het de mogelijkheid een bericht dat via televisie wordt uitgezonden via sociale media te versterken of verrijken.

Tijdens de State of the Union zette het Witte Huis Twitter in om live belangrijke passages uit de speech verder te verspreiden. Niet alleen de quote was daarin van belang, ook aanvullend materiaal als foto’s of presentatieslides hielpen daarbij.

Op de website van het Witte Huis werd live een speciale versie van de toespraak gestreamed. De onderwerpen in de reguliere uitzending – klimaatverandering en economie bijvoorbeeld – werden in beeld voorzien van cijfers, feiten en bronnen. En of dat nog niet genoeg was, plaatste Obama’s team samenvattingen van nog geen drie minuten voor de miljoenen fans op de Facebookpagina en uiteraard via de videokanalen zelf. Hierdoor konden ook de mensen die niet aan de buis waren gekluisterd via mobiel of computerscherm bereikt worden.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = “//connect.facebook.net/nl_NL/all.js#xfbml=1”; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));

Zorg voor toegankelijkheid

Een van belangrijke lessen is om niet alleen een onlinemonoloog te houden, maar mensen te betrekken in het gesprek. In plaats van de toespraak onder embargo onder journalisten te verspreiden – de gebruikelijke gang van zaken – doorbrak Obama dit patroon. De volledige tekst werd via de website Medium met het volk gedeeld. Daarmee moest ook de gewone man op straat het gevoel krijgen dat Obama rechtstreeks met hem communiceerde en niet slechts tot de aanwezige leden van het Amerikaans Congres.

Na zijn toespraak zette hij zijn lijn voort door zich door enkele YouTube-sterren te laten interviewen. Kijkers konden vragen insturen en via een speciale hashtag mocht feedback op zijn plannen worden gedeeld.

Denk ook aan de snelle trek

Er is zo ongekend veel content die we dagelijks als gebruiker kunnen consumeren dat iemand zijn aandacht krijgen een karwei mag worden genoemd. Daarom is het belangrijk content in verschillende vormen aan te bieden, uitgebreide content en inhoud voor de snelle trek. Want of je nu slechts enkele minuten over Tumblr struint of de tijd neemt voor artikelen, jouw merk moet zich daar tussen zien te wringen.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = “//connect.facebook.net/nl_NL/all.js#xfbml=1”; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));

Het Witte Huis plaatst geregeld korte en eenvoudige berichtjes via kanalen als Twitter of een blog. Foto’s, maar ook een videoclip van negen seconden. Zo blijft Obama’s beleid top-of-mind zonder daarvoor beleidsdocumenten voor hoeven te worden doorploegd.

Zoek de influentials

Vanaf het prille begin heeft Obama aan zijn imago gewerkt als bereikbare man. Uit alle lagen van de samenleving én door beroemdheden werd hij daarom op handen gedragen. Humor, interviews met sterren en deelname aan komische programama’s. Alles werd met dat doel gewerkt. Zelfs een optreden in de Funny or Die video greep hij aan om zijn zorgwet onder de aandacht te brengen.

In alle gevallen zocht Obama’s team de invloedrijke personen op binnen voor hem belangrijke niches.

Between Two Ferns with Zach Galifianakis: President Barack Obama from Funny Or Die
Geen platform is hetzelfde

Ieder platform trekt een ander publiek en ieder publiek consumeert content weer op een andere wijze. Een samengestelde fotocollectie zal ongetwijfeld goed worden bekeken op Instagram of Pinterest, maar gebruikers van Linkedin bereik je er niet mee. Op Facebook plaatst het Witte Huis vooral foto’s en video’s, op Tumblr werken vooral de GIF’s.

Obama snapt dat. Content is prima op maat en zelfs in interviews wordt dat doel nagestreefd. Toen hij deelnam aan een vraaggesprek op Reddit, won hij zijn publiek. Niet door zijn goede antwoorden, maar door af te sluiten met een verwijzing naar een van de inside jokes op het platform zelf.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond