-

Crisiscommunicatie: Hoe doe je dat? Vijf tips

Goede crisiscommunicatie is hét instrument wanneer je de rust wil bewaren en helderheid wil creëren. Zelfs als de zaken nog niet zo helder zijn. Het is een onlosmakelijk onderdeel van sterk leiderschap. Afgelopen maandag toonde premier Rutte hoe dat eruit ziet. Great Communicators analyseerden zijn speech en haalden daar een aantal belangrijke tips uit.

Praat rustig

Het was een kleine 50 jaar geleden dat ons land op televisie werd toegesproken door de premier. Nu is Rutte iemand die doorgaans goed en vlot uit zijn woorden komt. Toch deed hij zijn toespraak maandag niet uit zijn hoofd. Moet dat? Nee. Bij zo’n belangrijke boodschap in tijden van crisis was duidelijk te merken dat Rutte heeft ingezet op de inhoud van zijn boodschap. Zijn rustige spreektempo, waarmee hij de tekst zonder hapering oplas, gaf hem autoriteit en leiderschap. Iets wat heel belangrijk is bij crisiscommunicatie.

Creëer saamhorigheid

De premier heeft de ernst van de situatie in ons land heel helder en eerlijk verwoord, zonder paniek te scheppen. “Ik heb vanavond geen gemakkelijke boodschap voor u. Er is geen eenvoudige of snelle uitweg uit deze zeer moeilijke situatie. De realiteit is ook dat de komende tijd een groot deel van de Nederlandse bevolking met het virus besmet zal raken.” Het publiek erkennen in de situatie en er vervolgens bij betrekken, is één van de belangrijkste regels bij crisiscommunicatie. Rutte gebruikt ook veelvuldig ‘we’. Hiermee creëert hij saamhorigheid. Maar bovenal sprak hij ons toe als mens, niet als politicus.

Gebruik simpele taal

Rutte heeft zich goed laten informeren en nam de tijd om zijn verhaal en de besluitvorming uit te leggen. Zijn verhaal was zeer concreet en simpel verwoord, en daardoor voor iedereen goed te begrijpen. “Wie het virus heeft gehad, is daarna meestal immuun. Net als vroeger met de mazelen. Hoe groter de groep die immuun is, hoe kleiner de kans voor het virus om over te springen op kwetsbare ouderen en mensen met een zwakke gezondheid. Met groepsimmuniteit bouw je als het ware een beschermende muur om hen heen. Dat is het principe.” Tevens maakt het advies van deskundigen het publiek gewilliger om te luisteren, het geeft de premier meer geloofwaardigheid. Emoties en onderbuikgevoelens zijn er meer dan genoeg, maar een leider houdt zijn hoofd koel.

Straal vertrouwen uit

Dat Rutte zijn voorbeeldfunctie inmiddels vele malen meer serieus neemt dan een week geleden moge duidelijk zijn. Hij koos voor een neutrale uitstraling, zittend achter zijn bureau in het bekende en vertrouwde Torentje. “Het zal hoe dan ook een moeilijke tijd worden, maar we laten u niet in de steek.” Tijdens een crisis is het uiterst belangrijk dat leiders vertrouwen uitstralen en hun beloftes werkelijk waarmaken, zodat het volk hen kan vertrouwen.

Toon verbondenheid

Was de toespraak compleet? Hebben we alle nodige informatie? Nee. Maar de toespraak was verbroederend en een perfect voorbeeld van hoe je crisiscommunicatie toepast. “Dit is een tijd waarin we elkaar moeten vinden, over meningsverschillen en tegenstellingen heen. Een tijd om het gezamenlijke belang boven het eigen belang te stellen.” Het gevoel van verbondenheid in de samenleving over het voetlicht brengen, is wellicht de meest hoopvolle boodschap die Rutte bracht.

Over de auteur: Fleur Schiffelers is public speaking coach bij Great Communicators.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond