-

De impact van het UBO-register op platforms en marketplaces 

Wie zijn de Ultimate Beneficial Owners (UBO) van een bedrijf? Met ingang van 27 september 2020 hebben organisaties 18 maanden de tijd om in het UBO-register aan te geven wie de uiteindelijk belanghebbenden zijn van een organisatie.

Het register is geïnitieerd door de EU om te voorkomen dat het financiële stelsel wordt misbruikt voor witwaspraktijken en de financiering van terrorisme. Wat betekent dit register voor platforms en marketplaces waar zakelijke partijen met elkaar handelen? 

Aandachtsgebieden

Het terugdringen van witwassen en terrorismefinanciering zijn belangrijke aandachtsgebieden voor iedere betaaldienstverlener. In die zin is het UBO-register een goed initiatief, want zakelijke handelaars op platforms en marketplaces zijn vanzelfsprekend ook verplicht in het register aan te geven wie hun UBO is. Het UBO-register vormt daarmee een extra informatiebron om te verifiëren met welke verkoper je te maken hebt. 

Know your customer 

Helemaal nieuw zal de informatie die het UBO-register straks biedt echter niet zijn. Als PSP voeren we immers standaard klantonderzoek uit bij het aansluiten van verkopers op platforms en marketplaces (Customer Due Diligence). Middels een Know Your Customer (KYC) procedure wordt al veel informatie over verkopers verzameld en geregistreerd. Ook onderzoeken we of het geld dat wordt betaald door een koper bij de juiste mensen terecht komt, of de verkoper op een sanctielijst staat en of deze wordt verdacht van witwassen. Bovendien monitoren we met AI-technologie transacties om verdachte zaken op te sporen. Zo zorgen we dat onze klanten hun gebruikers een betrouwbaar platform kunnen bieden. 

Betekent het UBO-register dan dat KYC makkelijker of zelfs overbodig wordt? Zeker niet. KYC blijft de basis. Ook omdat de data die het UBO-register biedt niet 100% compleet zal zijn. Zo wordt bij het opvragen van gegevens van een UBO wel een geboortedag en -maand gegeven, maar geen geboortejaar. Dit terwijl deze data soms standaard al beschikbaar is via de KvK-inschrijving. 

UBO-check verplicht onderdeel van KYC

Wel wordt het verifiëren van je data met hetgeen er in het UBO-register een nieuw en – volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) – verplicht onderdeel van het KYC-proces. Je zou het daarmee kunnen zien als een dubbelcheck van de informatie die je al hebt verzameld. Een bevestiging van je onderzoek die helaas wel extra tijd en geld met zich meebrengt, want voor de verplichte toetsing van je data met het UBO-register moet ook worden betaald. 

Procesvertraging

Het is duidelijk dat de rekening van deze UBO-toetsing uiteindelijk komt te liggen bij de platforms en marketplaces. Het vertraagt het proces om verkopers aan te sluiten en er zijn extra kosten mee gemoeid. Of de extra en tijd en kosten zichzelf gaan terugverdienen met het terugdringen van financiële criminaliteit op marketplaces en platforms is uiteraard de vraag. Bovendien zijn er ondanks dat het een Europees initiatief is, per land andere richtlijnen over de invulling, het muteren en het raadplegen van het register. Dit maakt het er voor platforms met vestigingen in andere Europese landen niet makkelijker op. 

Al met al is het register een goedbedoelde stap in de juiste richting. Persoonlijk zie ik voor het terugdringen van witwassen en terrorismefinanciering veel kansen in de verdere ontwikkeling van transactiemonitoring op platforms en marketplaces met behulp van AI. 

Over de auteur: Maurice Jongmans is CEO van Online Payment Platform.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond