Facebook brengt nieuwe optimalisatietools voor adverteerders

Facebook heeft uiteraard baat bij succesvolle adverteerders. Hoe succesvoller het platform, hoe meer bedrijven erin investeren. In de snelle ontwikkeling van Facebook’s advertentieplatform komen er daarom steeds meer tools die campagnes kunnen verbeteren zonder dat de adverteerder er veel tijd in hoeft te steken. Dit zijn de nieuwste ontwikkelingen binnen Facebook.

Voorbeelden van dit soort tools zijn automatisch bieden, automatische selectie van plaatsingen en de recente test genaamd ‘Dynamisch Advertentiemateriaal’ waarbij je binnen één advertentie eenvoudig kunt A/B-testen met verschillende teksten en afbeeldingen. 

In een nieuwe functie ‘Budgetoptimalisatie’ die momenteel door Facebook wordt getest en voor geselecteerde adverteerders beschikbaar is, kun je nu ook de budgetverdeling en optimalisatie helemaal aan Facebook overlaten. Facebook gaat in realtime, automatisch en doorlopend op zoek naar de beste mogelijkheden voor resultaten van je advertentiesets en verdeelt je campagnebudget automatisch om die resultaten te realiseren. Volgens Facebook is deze methode vergelijkbaar met hoe wordt bepaald welke advertenties binnen een advertentieset het beste presteren en zodoende vaker vertoond zullen worden.

Hoe werkt het?

Als je de functie in je advertentieaccount hebt, is activeren heel eenvoudig. Je maakt een nieuwe campagne aan (een bestaande campagne aanpassen kan helaas niet), je geeft je campagnebudget op (hoeveel je maximaal per dag of gedurende de looptijd van de campagne wilt besteden) en je bepaalt de biedstrategie voor de campagne:

Bij het bepalen van de biedstrategie kies je voor het maximale aantal resultaten (laagste kosten) of voor een gemiddelde kosten per resultaat (doelkosten). Als je de bodstrategie met de laagste kosten zonder bodlimiet kiest, moeten alle advertentiesets in je campagne zijn geoptimaliseerd voor hetzelfde resultaat. Als je de bodstrategie met de laagste kosten en een bodlimiet of de bodstrategie met doelkosten kiest, kun je optimaliseren voor verschillende resultaten en verschillende bodlimieten, of doelkosten instellen voor elke advertentieset.

Door de verdeling van het campagnebudget automatisch te laten optimaliseren, voorkom je dat je geld uitgeeft aan advertentiesets die slecht presteren terwijl andere advertentiesets juist heel goed presteren en in budget beperkt worden. Om te voorkomen dat hierdoor veel budget wordt verschoven naar een goedlopende maar kleine doelgroep kun je nog wel een minimum en maximum budget opgeven:

In sommige gevallen is het gebruik van automatische budgetoptimalisatie af te raden. Bijvoorbeeld als je binnen een campagne advertentiesets hebt die ieder een doelgroep targeten met verschillende resultaatverwachtingen. Bij het gebruik van retargeting en prospectingdoelgroepen in aparte advertentiesets, binnen dezelfde campagne zou je budget volledig naar de retargetingdoelgroep kunnen verschuiven, aangezien die waarschijnlijk beter zal presteren. Voor een prospectingdoelgroep ben je waarschijnlijk bereid meer te betalen omdat het bereiken van een nieuwe doelgroep duurder is en vaak een andere doelstelling heeft. In de meeste andere gevallen zal budgetoptimalisatie voor veel adverteerders een uitkomst zijn.

Hiermee komt Facebook in het vaarwater van ontwikkelaars van advertentietools zoals The Next Ad en Kenshoo die zich met een eigen implementatie hiervan aantrekkelijk wisten te maken voor adverteerders. Door deze functionaliteit binnen haar eigen platform te brengen, maakt Facebook dit hulpmiddel ook bereikbaar voor kleinere adverteerders.

Lees hier meer over budgetoptimalisatie op de volgende helppagina van Facebook Business.

3 Reacties

Goede ontwikkelingen, waarmee Facebook qua mogelijkheden de kant van Google AdWords opschuift. Nog een bijkomend voordeel van de mogelijkheid advertenties te kunnen A/B-testen is dat je zo ook snel kunt uitvinden welke organisch updates goed kunnen werken. Vergelijkbaar met het testen van AdWords ads om met die resultaten de organic search (SEO) titles en descriptions te optimaliseren.

@Frans

Ik ga ervan uit dat zij dat niet gaan verwerken, organisch gezien is je bereik op Facebook niks meer en dit wordt alleen maar minder. Het blijft een grote geldwolf.

Facebook maakt de laatste jaren slagen in zijn eigen inkoop interfaces. Hoe betere resultaten voor de adverteerder, hoe meer advertentiebudget voor Facebook. Een logische stap in de zoektocht naar omzet maximalisatie.

Wel geven de adverteerders hiermee wederom meer controle uit handen aan Facebook. Facebook bepaald nu in veel gevallen al jouw biedingen per doelgroep, maar straks dus ook op welke doelgroep jouw advertenties getoond worden. Daarnaast bepalen ze bij het gebruiken van lookalikes ook wie er in jouw doelgroep zitten. De Facebook Pixel deelt vervolgens ook precies wat je aan de advertenties overhoud met het bedrijf.

Een mooie positie om te kunnen bepalen wat er vervolgens op jouw factuur komt :).

Ondanks bovenstaande observatie, ben ik nog steeds erg positief gestemd over de resultaten die via Facebook te behalen zijn.

Wel denk ik dat, met oog op de groeiende macht van Facebook en Google, bedrijven er goed aan doen serieus met hun eigen data en analyse om te gaan. Nog meer afhankelijkheden van Facebook en Google op dat gebied kunnen op de lange termijn een strategische miscalculatie blijken..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug