-

Live streaming met Periscope of Meerkat. Wat kan je er als bedrijf mee?

De sensatie van SXSW dit jaar was de live streaming app Meerkat. En afgelopen week kwam Twitter met een tegenhanger: Periscope. Live streaming is hot. En dat is niet zo gek, want de timing is nu perfect dankzij 4G mobiel internet en steeds betere smartphones. Maar wat kan je daar als bedrijf eigenlijk mee?

Belangstelling voor live streaming is er al jaren. Initiatieven als Ustream en Justin.tv (opgegaan in Twitch) maken het al langer mogelijk om live te streamen vanaf je smartphone. En je kent ongetwijfeld ook de live streaming diensten als Skype, Google Hangouts en Facetime.

Perfecte storm

Maar een aantal ontwikkelingen van de laatste tijd vormt als het ware een ‘perfecte storm’ voor live streaming, waardoor dit fenomeen juist nu grootschalig kan doorbreken.

De ingrediënten van die perfecte storm zijn:

  • De brede acceptatie van snel mobiel internet in de vorm van 4G.
  • De enorme groei van het aantal smartphones (wereldwijd 1,3 miljard nieuwe smartphones erbij in 2014).
  • De steeds betere kwaliteit van smartphones.
  • De komst van de Meerkat en Periscope apps, die live streamen super simpel maken.
Hot cocktail

Meerkat en Periscope zijn een cocktail van alles wat momenteel hot is: realtime, mobiel, video en social. En ze passen in de trend dat door de digitalisering de macht steeds verder verschuift van de gevestigde orde naar het individu: iedereen kan nu in principe met één klik live een wereldpubliek bereiken.

Periscope live beelden grote brand New York

Korte buffertijd

Daar komt nog een belangrijk verschil met bestaande streamingdiensten, zoals Google Hangouts On Air bij. Namelijk de veel kortere buffertijd. Bij Hangouts On Air is die vaak meer dan een minuut.

Dat betekent dat kijkers iets zien dat ruim een minuut eerder plaatsvond. Op zich geen probleem voor het broadcasten van een evenement. Maar wel onhandig als je direct wilt communiceren met de kijkers.

Bij Meerkat is die buffertijd slechts tien seconden en bij Periscope zelfs maar twee seconden. Daardoor is echte interactie met de kijkers tijdens live uitzendingen eindelijk mogelijk.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Meerkat de nek omgedraaid

Meerkat had dus een vliegende start op SXSW, maar dat initiële succes lijkt nu door Twitter in de kiem te worden gesmoord. Om de eigen streaming app Periscope te bevoordelen, heeft Twitter namelijk de toegang tot haar API voor Meerkat beperkt. Hierdoor kunnen nieuwe Meerkatters niet langer zien wie van hun Twitter connecties ook Meerkat gebruiken. Overigens is het nog lang niet gezegd dat Meerkat van Periscope zal ‘verliezen’. Volgens Gary Vaynerchuk is er plek voor beide apps.

Ik volgde dit nieuws de laatste tijd met belangstelling. En natuurlijk vroeg ik me af wat ik ermee moest. Meerkat sprak me eigenlijk niet zo aan. Ik zit er niet op te wachten om naar live videobeelden van iemands lunch te kijken. Of erger… En ik vond het een groot nadeel dat je de opname niet terug kunt kijken na afloop.

Daarom zette ik de verschillen tussen beide apps op een rijtje. Het resultaat zie je in de infographic hieronder:

Meerkat vs Periscope INFOGRAPHIC

Een uitgebreide vergelijking tussen Meerkat en Periscope vind je hier.

Een leerzame afgang

Ik was ook enigszins terughoudend, omdat ik in het verleden al vaker had geëxperimenteerd met live streams. In oktober 2013 organiseerde ik bijvoorbeeld een Google Hangout On Air waarin ik een van tevoren opgenomen video wilde afspelen. Het werd een drama. De kijkers kwamen opdraven, maar de techniek was zo ingewikkeld en storingsgevoelig dat mijn presentatie hopeloos mislukte. Een leerzame afgang, zal ik maar zeggen.

Afgelopen november ging het gelukkig een stuk beter toen ik mijn huwelijk live streamde via Google Hangouts On Air voor de familie en vrienden overzee. Dit keer koos ik ervoor om het zo simpel mogelijk te houden en heel goed voor te bereiden. De live uitzending vanuit het gemeentehuis in Noordwijk verliep vlekkeloos. Vrienden en familie waren razend enthousiast.

Paul Boag

En toen ik onlangs ging spelen met Periscope, werd ik wederom enthousiast. Ik was getuige van een uitzending van een van mijn favoriete bloggers/podcasters: Paul Boag. Hij hield een vraag-en-antwoordsessie via Periscope en dat vond ik een geweldige ervaring.

Paul, zoals altijd met de nodige Britse humor, reageerde op vragen van zijn kijkers in realtime. Zo ontstond een conversatie. De kijkers hadden invloed op de inhoud van de uitzending.

Ook moedigden de kijkers Paul aan door op het scherm te tikken met hun vingers. Daarmee verstuur je namelijk hartjes. Zo krijgt degene die uitzendt een idee van hoe goed de uitzending valt bij de kijkers. Een erg leuk detail vind ik zelf.

Webwalk

‘Dat ga ik ook doen!’, dacht ik. En ik fantaseerde door. ‘Hoe kan ik er iets bijzonders van maken?’ Ik bedacht me dat ik elke dag wandel. En dat ik tijdens die wandelingen vaak tegen mezelf praat. Hardop nadenkend over alles wat me bezighoudt. ‘De volgende keer kan ik net zo goed tegen m’n volgers op Twitter praten’, bedacht ik me.

En zo kwam ik op het idee van de ‘Webwalk’. Een wandeling waarbij ik via Periscope live streamend mijn gedachten met jou deel en je vragen beantwoord. Helemaal leuk lijkt het me om regelmatig een gast mee te nemen die expertise met ons deelt.

Elf dingen die je als bedrijf kunt doen

Daarmee had ik dus een zinvolle toepassing bedacht voor Mediaweb. En dat zette me aan het denken over meer manieren waarop bedrijven en organisaties hun voordeel kunnen doen met deze nieuwe technologie. Ik kom voorlopig uit op de volgende elf mogelijkheden:

1) Vraag- en antwoordsessies

Bijna elk bedrijf kan de banden met klanten en prospects aanhalen door op gezette tijden via live streaming direct met ze te communiceren. Het mooie is dat een onbeperkt aantal mensen zo’n sessie eindeloos kan volgen en dat ze bovendien individueel kunnen reageren. Door vragen te stellen via de chatfunctie. Of door hun ‘liefde’ te tonen via de hartjes. Hoe waardevol zou dat kunnen zijn voor jouw organisatie?

2) Laat zien wie je bent

Laat je organisatie heel anders zien dan de mensen gewend zijn. Geef een rondleiding door het gebouw en vertel daarbij over de geschiedenis van het bedrijf. Stel de kijkers voor aan het team. Laat het interieur van je restaurant, café of bed & breakfast zien. Hoe zou jij jouw organisatie op die manier dichter bij de mensen kunnen brengen?

3) Evenementen

Evenementen zijn natuurlijk zeer geschikt om live te streamen. Ik zag de afgelopen week ook al ‘behind the scenes’ streams vanaf de sets van DWDD en de Tonight Show.

Op die manier kan je het bereik van een fysiek evenement online gigantisch uitbreiden. Denk bijvoorbeeld aan het live-streamen van presentaties, conferenties, congressen, feesten, seminars, etcetera.

Het mooie van Periscope is dat je dit ook besloten kunt houden. Zo kan je bijvoorbeeld prospects live laten meedoen aan een betaald seminar in ruil voor hun contactgegevens. Of een speciale backstage meet and greet met de artiesten voor de meest trouwe fans. Je zou zelfs je betaalde service op deze manier kunnen uitbreiden.

Dat dit voor grotere, betaalde evenementen ook weer allerlei vragen oproept brengt Jay Baer mooi onder woorden in deze video:

4) Product lanceringen

Stel je voor dat Steve Jobs bij de introductie van de iPad zelf met een iPhone live had kunnen streamen? ‘Oh, one more thing…’ En dat miljoenen mensen over de hele wereld daar direct op hadden kunnen reageren. Hoe zou dat zijn? En hoe zou het zijn als je nieuwe producten live kan presenteren aan je volgers. En dat die er direct op kunnen reageren? Hoe waardevol zou dat voor jouw bedrijf zijn?

5) Product demonstraties

Laat zien hoe je product werkt en beantwoord gelijk vragen. Heb je een restaurant? Hoe zou het dan zijn om je vaste klanten lekker te maken voor je nieuwste culinaire creatie en gelijk te zien hoe ze erop reageren? Of om als makelaar live bezichtigingen te houden voor klanten op afstand? Of een softwaredemonstratie vanaf een beurs? De mogelijkheden zijn eindeloos. Gebruik je fantasie.

6) Aanbiedingen

Door je volgers een speciale aanbiedingscode te geven die alleen geldig is tijdens de live uitzending, kan je content marketing mixen met e-commerce om online verkopen te stimuleren.

7) Tips en tricks

Geef je volgers op gezette tijden handige tips en tricks die hun werk en/of leven makkelijker maken. Ze kunnen je gelijk laten weten of ze er ook echt wat aan hebben. Daarmee haal je de banden met je volgers nog strakker aan.

8) PR en communicatie

Breng je boodschap live direct naar het publiek. Zonder tussenkomst van traditionele media. Daarmee houd je controle over je boodschap. En je kunt er flink mee besparen op mediakosten.

9) Crowdsourcing

Op Twitter moet je elke boodschap beperken tot 140 karakters. Met Meerkat en Periscope kan je uitgebreide vragen stellen aan talloze mensen en directe feedback ontvangen. Denk aan vragen als wat mensen van je product of dienst vinden. Of van een bepaalde persoon of merk.

10) Klantenservice

Bij grote gebeurtenissen kan je als organisatie veel voorkomende vragen gelijk voor heel veel mensen beantwoorden. Denk aan een terugroepactie van een product, een grote storing of een calamiteit.

11) Volg klanten en prospects

Hou een vinger aan de pols bij je klanten en prospects door ze te volgen op Meerkat en Periscope. Zo weet je het direct wanneer ze bijvoorbeeld met een nieuw product op de markt komen, een nieuwe directeur aannemen of ander belangrijk nieuws hebben waarop je verkoopteam in kan spelen.

Vroeg instappen loont

Meerkat en Periscope zijn nog in een prille beginfase. Maar onderzoek toont aan dat in sociale media de vroege instappers vaak rijkelijk worden beloond. Genoeg redenen om er nu alvast aandacht aan te besteden en op z’n minst een account aan te maken en wat te experimenteren.

Volg mijn webwalks

Lijkt het je leuk en interessant om virtueel met mij mee te wandelen tijdens mijn webwalks? Volg dan deze stappen:

  1. Volg mediawebnl op Twitter.
  2. Installeer Periscope (iOS).
  3. Volg mediawebnl op Periscope.

Heb je een vraag die je graag beantwoord ziet tijdens mijn volgende webwalk? Stuur een tweet naar @mediawebnl. Je kan uiteraard ook vragen stellen tijdens de uitzending.

Afbeelding: luckyraccoon / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond