-

Google Authorship uit zoekresultaten: waar ging het mis?

Google heeft ‘Authorship’ nu geheel de das om gedaan. Waarom werd het project na drie jaar testen stopgezet? En was het aanmelden voor Authorship verspilde moeite?

In theorie gaf Authorship een uitstekende mogelijkheid voor personal branding van schrijvers doordat in een oogopslag duidelijk werd of een auteur écht een autoriteit was en op welke platformen hij of zij publiceerde.

De betrouwbaarheid en reputatie van de auteur werden hiermee belangrijker dan alleen de autoriteit van het platform waarop een artikel gepubliceerd werd. De aantrekkingskracht van Google Authorship zat hem in het feit dat in de zoekresultaten bij artikelen meer relevante informatie over auteurs getoond werd op basis van hun Google+ profiel. Én dat de clicktrough rates beter zouden zijn als daar ook nog een auteursfoto bij stond.

Het leek een eerste stap in het beter ondersteunen van de rockstar schrijvers met mogelijk in de toekomst een ranglijst van schrijvers per thema. Dit was voor sommigen de enige reden om op Google+ te gaan in de hoop dat Authorship een belangrijke rankingfactor zou zijn.

Waar ging het mis met Google Authorship?

Volgens Google zelf:

  • Volgens John Mueller van Google was de lage adoptiegraad door webmasters (maar 30 procent) een groot probleem. De verklaring die SEO-expert Andrew Girdwoord gaf voor het feit dat sommige merken en auteurs Authorship tags niet op hun sites plaatsten was dat ze verwachtten dat Google het project toch wel zou stopzetten. Dit is een vooroordeel waar Google in de toekomst nog problemen mee kan krijgen: een gepercipieerd gebrek aan betrokkenheid en ‘staying power’ van Google bij hun projecten Zie ook de lange lijst van stopgezette Google projecten).
  • Authorship leverde niet genoeg waarde en extra verkeer naar sites op om de kosten voor het verwerken van de Authorshipdata te rechtvaardigen.
  • Dat het automatisch vaststellen van Authorship ook niet perfect werkte, liet de case van Truman Capote zien die 28 jaar ná zijn dood aan een artikel van de New York Times werd gekoppeld. Zonder de medewerking van webmasters en schrijvers kon Google de klus dus niet zelf klaren.

Volgens verschillende SEO experts op Econsultancy:

  • Het zou afleiden van advertenties. Het weghalen van in eerste instantie de auteursfoto’s gevolgd door het weghalen van heel Google Authorship zou dus een zakelijke beslissing zijn in plaats van een verbetering van de gebruikersomgeving.
  • Het is gestopt omdat extra auteursinformatie lastig in beeld te brengen is bij mobiele schermen. Zeker op draagbare Android War zoals de smartwatch Pebble is schermruimte beperkt. Bij een Google-strategie waarin deze draagbare producten meespelen moeten er dus keuzes gemaakt worden over wat essentiële informatie is op je scherm.
  • Google Authorship werd door bepaalde sectoren – waar men het liever niet over heeft – gebruikt voor spam door neppersona’s op te zetten. Het verwijderen van de auteursfoto’s was een eerste stap om dit tegen te gaan en de zoekresultaten ‘netter’ te houden.

Voor schrijvers was Authorship een mooie manier om grotere of tragere platformen een stap voor te zijn en eruit te springen in de zoekresultaten. Voor marketeers kon het handig zijn bij het analyseren van auteurs van invloed omdat meteen duidelijk was aan welke platformen die gekoppeld waren. Iets dat heel mooi werkte voor enkelen, bleef voor velen onbekend of onopgemerkt en maakte soms de zoekresultaten onoverzichtelijk.

Was aanmelden voor Authorship verspilde moeite?

Voor diegenen die zich hebben aangemeld voor authorship was het zeker geen verspilde moeite. Als het goed is gebruikte je deze feature als onderdeel van het beter in de markt zetten van auteurs en kennis. En heb je hier breder de vruchten van getrokken. Deed je alléén mee aan Authorship om hoger te scoren in Google dan was je sowieso niet goed bezig.

Daarnaast wordt de bij Authorship vastgelegde data waarschijnlijk gebruikt voor toekomstige projecten of een verbetering van de zoekresultaten in verband met auteurs. Verwijder de gemaakte aanpassingen aan het Google+ profiel en jouw websites dus nog niet. Wie weet lukt het Google in de toekomst wél om auteurs op basis van deze data automatisch te herkennen en te koppelen aan platformen. Bedankt Authorship, vaarwel Authorship.

Deel dit bericht

2 Reacties

Marcel

Ik acht de kans het grootst dat het mede te maken heeft met de advertenties en de afleiding ervan.

Michiel Noij

Er zijn nog genoeg mogelijkheden over om je online presence en identiteit op Google te claimen. Zie bijvoorbeeld in dit artikel: http://www.contentmarketingmanagement.nl/2014/08/seo-en-google-plus-op-deze-manier-helpt-google-de-search-results/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond