-

Hyperloop zet met fysieke en digitale ervaring grote stap in ontwikkeling

Naast Hyperloops eerste demonstratiemodel ontwikkelden we een reizigerservaring op basis van augmented en mixed reality. Beiden als een belangrijke stap in de ontwikkeling en omarming van het toekomstige transportsysteem. “Het helpt ons het gesprek aan te gaan”, aldus Project Lead Jelte Altena. “Dat is misschien nog wel belangrijker dan de technologie op zich.”

Hardt Hyperloop gaat een nieuwe fase in. Het Delftse bedrijf ontwikkelt wat de meest moderne manier van transport moet worden. Een hyperloopsysteem is een netwerk van buizen waarin de luchtdruk bijna vacuüm is en capsules met een snelheid tot wel duizend kilometer per uur kunnen reizen. Daarmee moet het op termijn mogelijk zijn om zowel mensen als goeden in enkele minuten het land te laten doorkruisen. In een half uurtje staat iemand in Berlijn of Parijs. 

Die ambitie krijgt steeds meer handen en voeten. Na plannen en ontwikkelen volgen nu concrete zichtbare stappen. Behalve op de bouw van een tweede testlocatie in Groningen mikt Hardt Hyperloop ook op de omarming van het publiek. De verwachting is dat in 2028 een eerste traject is gebruik is te nemen.

‘Hyperloop roept emoties op’

Voor Jelte Altena, Project Lead bij het Delftse bedrijf, is het een uitgemaakte zaak dat de Hyperloop niet alleen om technologie vraagt. “Deze nieuwe manier van reizen heeft een gigantische impact op de samenleving. De vraag hoe we de eindgebruiker en andere ‘stakeholders’ bij ons plan betrekken vinden we minstens zo belangrijk.”

De afgelopen drie jaar – waarin het bedrijf opschaalde en de eerste 33 medewerkers aantrok  – stuitte Altena geregeld op emotie. Is een vervoersmiddel waarbij je met 700 kilometer per uur door een stalen buis schiet veilig? Hoe voelt een reis in een capsule zonder ramen? En levert een testlocatie in de omgeving ook risico’s op? “Met visuele impressies probeer je tot een zo realistisch mogelijke weergave te komen, tegelijkertijd ontbreekt het dan aan tastbaarheid. Met technologie alleen is het lastig een menselijk gesprek op gang brengen.”

Eerste cabine gereed

Recent is daarom de Cabin 1 gepresenteerd. Een fysiek tastbare doorsnede van een capsule die erop gericht is de eindgebruiker de Hyperloop te laten ervaren. Alle basiselementen zijn erin aanwezig: van hoe je zit tot een plek om de bagage op te bergen. En wat direct opvalt is het grote infotainmentpanel en het OLED projectieplafond om het gesloten gevoel weg te nemen.

Onderzoek dat in opdracht van Hardt Hyperloop werd uitgevoerd toonde aan dat de huiver voor het nieuwe transportmiddel een stuk fijnmaziger is dan gedacht. Deze is grotendeels weg te nemen door mensen stapsgewijs vertrouwd te laten raken met de Hyperloop. “Deze eerste cabin experience is daarom een belangrijke stap”, legt Altena uit. “Hiermee hopen we het stellen van vragen uit te lokken. Kan mijn lijf zo’n snelheid en druk aan? En hoe snel ben ik dan ergens? Het gesprek brengt ons in de volgende belangrijke fase.”

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Ervaring van een ‘Hypernaut’

Tijdens onze gesprekken met Hardt Hyperloop werd direct duidelijk dat een demonstratiemodel alleen niet voldoende zou zijn. Een digitale aanvulling op basis van zowel augmented als mixed reality zal de fysieke ervaring naar een volgend level tillen. Via een speciaal ontwikkelde ervaring voor de iPad krijgen gebruikers tijdens hun wandeling door de cabine aanvullende informatie die fysiek niet zichtbaar is. Wie de camera van de iPad ergens op richt krijgt als het ware een extra laag bovenop de realiteit. Dankzij een speciale model tracking technologie lopen de fysieke doorsnede en het 3D-model naadloos in elkaar over. 

Totaal anders is het gevoel dat de Hololens opwekt. Hoewel we hetzelfde 3D-model konden gebruiken, zorgt de headset ervoor dat het de omgeving aanvult met hologrammen. Anders dan met bijvoorbeeld virtual reality is de echte wereld nog zichtbaar en voegt het een compleet nieuw perspectief toe. Eenmaal zittend in de cabinestoel, wordt de passagier als ‘Hypernaut’ meegenomen op een toekomstige reis. Diegene kan zijn reis vergelijken met andere transportmiddelen bijvoorbeeld op het vlak van comfort en energieverbruik. Natuurlijk eindigt de reis afsluitend op één van de Hyperloop stations. Bijzonder aan deze opzet is hoe de fysieke en digitale wereld in elkaar overlopen en er een duidelijk reizigersperspectief ontstaat.

Fysiek en digitaal komen samen

Interessant is dat we met een blanco blad zijn gestart. Voor het samenstellen van de ‘Hyperloop ervaring’ is er namelijk geen vergelijkingsmateriaal. Laat staan dat er standaarden zijn over hoe een gesloten cabine moet voelen. Hoe ga je daarmee om? Je kunt nergens op terugvallen.

Juist omdat het belangrijk is vertrouwen te wekken, is er voor de fysieke uitsnede gezocht naar een combinatie van omgevingen die iedereen al kent. “We hebben naar de plus- en minpunten van een vliegtuig en treincoupé gekeken”, legt Altena uit. “De omvang doet denken aan een klein verkeersvliegtuig, de stoelopstelling aan een moderne trein.” Wat nog ontbrak was de mogelijkheid om te spelen met een prettige atmosfeer. De bagage is daarom weggewerkt onder ieders zitplaats en via de projecties op het scherm komt de buitenwereld op een bijzondere manier binnen. 

Met deze fysieke opstelling als uitgangspunt is vervolgens aan een digitale vertaling gewerkt. Het fysieke en 3D-model zijn aan elkaar gelinkt om zo de extra (informatie)lagen goed te kunnen weergeven. Daarbij kwam natuurlijk veel testing kijken: zowel de belichting, beweging als het perspectief kunnen het resultaat – en realisme – beïnvloeden en hebben we tijdens het ontwikkeltraject uitvoerig aandacht moeten geven.

Was de technologie een paar jaar geleden nog nieuw en experimenteel, inmiddels is het een krachtig en volwassen hulpmiddel. Het blijft zich niet alleen continu ontwikkelen, het is ook betaalbaar en toegankelijk. Het gebruik van 3D-ervaringen zal verandering brengen in de manier waarop we werken, leren en spelen. Augmented reality maakt het mogelijk om de grens tussen verbeelding en de echte wereld te laten verdwijnen.

‘Iedereen moet hier iets van vinden’

Het doel is nu om de complete Cabin 1-experience nu door het land te laten reizen, bijvoorbeeld op evenementen en in publieke ruimtes. Naast eindgebruikers hoopt Hardt Hyperloop er potentiële partners mee aan te spreken bij overheden en in de industrie. 

Altena: “Hoewel deze partijen mogelijk met andere vragen zitten, werken bij iedere stakeholder mensen. Eindgebruikers dus. In essentie reageren we allemaal hetzelfde op innovaties en onbekende dingen: op gevoel. Ook voor hen geldt dat de emotie bepalend is voor of je hierin gelooft of niet. Door de Hyperloop realistischer te maken vergroot je de kans dat iemand zich openstelt voor rationele argumenten.”

Zijn alle stakeholders hiermee overtuigd van een toekomst waarin we milieuvriendelijk en met deze hoge snelheid reizen? Waarschijnlijk niet, zegt hij realistisch. “Maar hiermee kunnen we wel het gesprek aangaan.” De Hyperloop moet uiteindelijk net zo eigen zijn als de trein of een ander publiek vervoersmiddel. We moeten er dus allemaal iets van vinden. “Hoe wij ons nu de Hyperloop voorstellen, is niet per se het eindproduct. Onze wens is om dit gezamenlijk te ontwikkelen en alle toekomstige behoeften daarin mee te nemen. De fysieke en digitale ervaring zijn dus een essentiële en niet te onderschatten stap.” 

Over de auteur: Sebastian Veldman is innovation lead bij Accenture Interactive.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stef Bouwhuis - Intellicom BV

Wat zou het mooi zijn als Hardt en de Gemeente Amsterdam eens zouden praten over vervoer onder de stad en naar de iets verder liggende omliggende Gemeentes.

Al het gekissebis over verbindingen onder of over het IJ zouden details zijn in dit nieuwe netwerk.

Er wordt altijd gesproken over bijvoorbeeld Amsterdam – Berlijn, maar als het fileverkeer rond steden zou verdwijnen verandert de stad en het gebruiken daarvan.

Zo’n minitunnel zou sneller gebouwd kunnen worden en wat zijn de kosten per kilometer?

Ik droom van opstappen in Hoorn en binnen een paar minuten in Amsterdam Zuid-Oost. Dat zou ons leven echt veranderen. En dan alleen nog kosteloos aanvullend stedelijk gecertificeerd vervoer. Wauw!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond