-

Zo kun je adverteren met de Facebook Pixel

De Facebook Pixel is een stukje JavaScript-code die bijhoudt welke pagina’s jouw websitebezoeker bekijkt. Dankzij deze Facebook Pixel kun je het gedrag meten van jouw doelgroepen. Hoe gebruiken ze je website? En vanaf welk apparaat? Ook meet de pixel de conversie vanuit Facebook en helpt je nieuwe doelgroepen te vinden. Gebruik deze informatie, dan wordt adverteren op Facebook nog effectiever.

Door het installeren van Facebook Pixel, krijg je beter inzicht in de activiteiten van jouw doelgroep(en). Met de verkregen data kun je je advertentiecampagnes meten, optimaliseren en ontwikkelen. De uitgebreide statistieken bieden een heleboel mogelijkheden voor het aanscherpen van je campagnes en het aanboren van nieuwe doelgroepen. Daarom heb ik de voordelen van de Facebook Pixel voor je op een rij gezet.

  • Doelgroepen zoeken en opbouwen
  • Remarketing met de Facebook Pixel
  • Conversietracking
Wat is de Facebook Pixel en wat kun je ermee?

De Facebook Pixel is een stukje JavaScript-code die bijhoudt welke pagina’s jouw websitebezoeker bekijkt. Zo kun je het gedrag meten van jouw doelgroepen. Hoe ze je website gebruiken en vanaf welk apparaat. Ook meet de pixel de conversie vanuit Facebook en helpt je nieuwe doelgroepen te vinden.

  • Doelgroepen zoeken en opbouwen

Via de Facebook Pixel worden er gegevens verzameld over de doelgroep die jouw website bezoeken. Facebook onderscheidt drie soorten doelgroepen.  

Aangepaste doelgroep

Hierbij wordt er een doelgroep aangemaakt op basis van hun gedrag op je website. Dit gedrag kun je zelf kiezen. Bijvoorbeeld mensen die in de afgelopen 30 dagen je website hebben bezocht of een specifieke pagina daarvan. Facebook maakt dan een lijst met mensen aan die aan je specificaties voldoen. Voor de duidelijkheid je ontvangt geen lijst met persoonlijke gegevens van Facebook, wat Facebook doet is een doelgroep aanmaken op basis van hetzelfde gedrag. Deze aangepaste doelgroep kan gebruikt worden voor remarketing.

Vergelijkbare doelgroep

Bij de vergelijkbare doelgroep kan er een doelgroep worden aangemaakt op basis van interesses van de huidige websitebezoekers die worden gemeten via de Facebook Pixel. Deze mensen hebben je website nog niet bezocht, maar hebben wel dezelfde interesses als mensen die wel je website hebben bezocht. Het zijn dus potentiële klanten.

Opgeslagen doelgroep

Bij de opgeslagen doelgroep wordt er een doelgroep aangemaakt voor je Facebook advertenties. Deze doelgroep kun je aanmaken op basis van de vergelijkbare en aangepaste doelgroep. Ook is er een verregaande filtering mogelijk op locatie, leeftijd, demografische gegevens, gedrag en interesses.

  • Remarketing met de Facebook Pixel

Op de aangepaste doelgroep kan remarketing worden toegepast. De mensen uit deze doelgroep hebben al interesse getoond in je website, maar zijn om wat voor reden dan ook hun interesse kwijtgeraakt en hebben je website verlaten. Met remarketing kun je dit weer oppakken. Via een advertentie op Facebook laat je relevante content zien die aanvullend is op wat je bezoeker voor het laatst bekeek, waardoor je de kans vergroot dat hij of zij terugkeert naar je website.  

  • Conversietracking

Dankzij de Facebook Pixel kun je precies zien hoeveel verkopen of leads een advertentie oplevert. Slechte advertenties kunnen worden verwijderd en goede nog verder geoptimaliseerd. Denk bij het opzetten van een advertentie goed na wat het resultaat moet zijn. Zo kan je voor elke advertentie een ander doel hebben, bijvoorbeeld:

  • Download van een e-book of whitepaper
  • Inschrijven nieuwsbrief
  • Inschrijven online cursus of webinar
  • Afrekenen van producten in winkelmandje

Dat betekent dat iedere advertentie er ook anders uitziet, een andere doelgroep aanspreekt met een ander doel.

 

Dit bericht is 25 keer gedeeld

3 Reacties

Maarten

@Emerce; het valt me op dat de kwaliteit van de (gesponsorde) achtergrond artikelen de laatste tijd dramatisch omlaag gaat. Dit heeft imo niets meer met achtergrond te maken maar meer met voor de hand liggende ‘Online Marketing for Dummies’ content.

Gaat het volgende artikel over hoe je XML feeds kunt bouwen voor affiliate sites of hoe je in Google AdWords branded en non-branded campagnes kan scheiden?

Graag meer focus op kwaliteit dan op kwantiteit / inkomsten.

Sjoerd

@Maarten : absoluut mee eens. Tegelijkertijd zijn er nog een heleboel ‘specialisten’ die nooit van de Facebook pixel hebben gehoord en er dus geen gebruik van maken.

bert

Volgens mij niet meer zomaar toegestaan met AVG, niks daarover in artikel. Ook heel fijn dat browsers dit tegenwoordig blokken, dit soort snooping zou verboden moeten worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond