-

Liever alternatieve afleverpunten dan same day delivery?

Een expert op het gebied van fulfillment besloot een eerder artikel met de vraag of de Nederlandse consument wel zit te wachten op same day delivery. Zijn ervaring leerde hem dat klanten bijna niets over hebben voor deze extra dienst.

In het buitenland wordt er al druk geëxperimenteerd met het leveren van online bestelde goederen binnen enkele uren. In China gaan ze hierin inmiddels zo ver dat je producten niet alleen binnen enkele uren worden bezorgd maar dat het volledige logistieke proces online is te volgen. De bezorger is real time te traceren op een kaart en bereikbaar voor enig commentaar of allerhande vragen.

Veel belangrijker dan de snelheid lijkt de voorspelbaarheid van de levering. Consumenten hechten veel waarde aan de nauwkeurigheid van het tijdsvenster waarin geleverd gaat worden. Het vereenvoudigt de levering en kan een enorme stimulans zijn voor extra omzet van winkeliers. Belangrijke ontwikkeling achter deze wens is het aantal eenpersoonshuishoudens en werkenden. Het leveren aan deze klanten is steeds vaker een probleem waardoor goederen uiteindelijk op z’n vroegst een dag later kunnen worden opgehaald op het postkantoor.

Uitkomst zijn alternatieve afleverpunten. Tijdens de bestelprocedure kan worden aangegeven dat het pakketje bezorgd kan worden op het werk of zoals in Duitsland steeds gebruikelijker wordt bij een service point van de logistieke partij. DPD hoopt haar afhaalpunten in 2014 te hebben verdubbeld naar achtduizend stuks. Een derde van de ontvangers laat nu al zijn of haar pakketten bezorgen op één van de nabijgelegen locaties. Het bedrijf heeft zichzelf tot doel gesteld in 2015 negentig procent van alle pakketten bij een eerste afleverpoging te kunnen overhandigen aan de klant. Dit draagt niet alleen bij aan de tevredenheid van de klant maar kan ook een aanzienlijke reductie van logistieke kosten met zich meebrengen.

Niet alleen bij de oosterburen wordt het potentieel van dit alternatief op same day delivery gezien. Ook de Nederlandse consument zal vaker te maken krijgen met deze mogelijkheid. Met de overname van bol.com door Ahold worden krachten gebundeld. Het productaanbod van de grootste webwinkel is steeds vaker af te halen op de talrijke locaties van de grootste supermarktketen. In de komende weken krijgen vier op de vijf locaties van Albert Heijn een bol.com afhaalpunt. Op dit moment wordt al vijf procent van alle bol.com-orders al afgehaald bij de supermarkt.

Logistieke speler PostNL hoopt het krimpende volume van de briefpost te compenseren door logistieke extra’s te bieden. Het bedrijf rolt een netwerk uit van driehonderd afhaalpunten waar klanten bestelde producten direct kunnen laten afleveren. Net als in Duitsland bieden daarnaast de onbemande automaten hoop voor de toekomst. DHL heeft er al enkele duizenden staan op onder andere treinstations en het Nederlandse PostNL en De Buren doen op dit moment een zelfde poging in ons land.

De vernieuwing lijkt met name bij grotere spelers vandaan te moeten komen. In een interview met Zalando, met meer dan een miljard euro omzet een van de grootste, laat een woordvoerder echter duidelijk weten geen heil te zien in deze vorm van logistiek. Vastgehouden wordt er aan de klassieke logistiek. Same day delivery en Express delivery doen er voor hen niet toe.

Dat een deel van de consumenten geïnteresseerd kijkt naar innovatie en daar bovendien best een bijdrage voor overheeft blijkt maar weer uit de eerdere geslaagde 1-april-grap van La Poste. In een blog kondigde het bedrijf aan dagelijks de krant te gaan bezorgen door drones in te zetten. Voorlopig blijven de in dit stuk genoemde alternatieven een realistischer scenario.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond