-

Magento’s B2B-module gelanceerd: wat te verwachten?

De B2B-module voor Magento is uitgebracht. De langverwachte functies voor zakelijke gebruikers zijn opgenomen in Magento Commerce 2.2 en de vergelijkbare cloudeditie. Wat kunnen gebruikers ervan verwachten?

Het bekende e-commerceplatform Magento heeft eindelijk de veelgevraagde B2B-functies opgenomen in de software. De functies voor de zakelijke markt werden al lang verwacht. In 2016 schreven we voor het eerst over de aankondiging ervan. Dit werd toen al bestempel als een ingrijpende en met name hoognodige wijziging. Zo zou zeventig procent van de Enterprise-gebruikers Magento inzetten voor B2B-doeleinden of zowel binnen B2B als B2C actief zijn. Maar veel specifieke functies die daarvoor nodig zijn, waren tot nu toe niet standaard inbegrepen. In de praktijk vroeg dit dus om (kostbaar) maatwerk.

Wie de markt een beetje in de gaten heeft gehouden, snapt dat Magento die gebruikers niet links kon laten liggen. Met name omdat veel andere platformen wel oog hadden voor deze zakelijke gebruikers, werd dit gezien als een belangrijke beperking van het platform. Deskundigen zijn dan ook blij met de stap. ‘Een enorme stap in de goede richting’, werd recent nog gezegd.

Magento in B2B: de basisfunctionaliteiten

Wat is er dan zoal veranderd? Een belangrijke toevoeging maakt het mogelijk met bedrijfsaccounts en hiërarchie te werken. Niet zelden zijn er binnen bedrijven meerdere vestigingen en personen die orders plaatsen. Daarvoor zijn nu verschillende accounts aan te maken met in te stellen rechten en kredietniveaus. Zo kan de accountbeheerder, de ‘super user’, ervoor zorgen dat iemand niet boven een bepaald bedrag bestelt. Via een bijpassende interface kan de beheerder de gebruikers indelen en hun aangevraagde offertes of geplaatste bestellingen goedkeuren.

In lijn daarmee biedt Magento de verkopende partij nu de optie om het assortiment en de promotie ervan af te stemmen op de klant. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat de ene klant – of een subgebruiker daarvan – hele andere prijzen te zien krijgt dan zijn concurrent. Bij het invullen van de catalogus zijn er per product prijsregels te activeren voor een vaste of dynamische korting. Is er een integratie tussen Magento en een ERP-systeem dan worden de prijsgegevens onderling uitgewisseld.

Ook nieuw in de software is de functie voor het offertebeheer. Op basis van een winkelwagen, eerdere orders of prijsopgaven is direct een offerte aan te vragen. De verkoper kan vervolgens wijzigingen aanbrengen, een prijs veranderen of de offerte accepteren of afwijzen. Behalve het offertebeheer is ook het bestelproces veranderd. Zo is er een ‘quick order’-functie geïntroduceerd voor de snelle beslisser en zijn productlijsten voor bijvoorbeeld herhaalaankopen op te slaan. Met de nieuw geïntroduceerde betaaloptie zijn de producten bovendien op rekening te bestellen.

Meer informatie tijdens deze eerder dit jaar opgenomen meetup:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond