-

Meer rendement uit je B2B campagnes door gebruik te maken van externe eigen data

Hoe mooi zou het zijn. Je geeft alleen marketinggeld uit aan de producten en diensten die je graag verkocht wilt hebben. Je minimaliseert irrelevante marketinguitgaven en je weet daarom je budget optimaal te besteden daar waar het echt geld oplevert. 

In de e-commerce markt wordt dit al lang toegepast. Hier is de voorraad meestal gekoppeld aan de feed. Als een product out-of-stock is wordt er dus ook niet meer op geadverteerd. In de B2B markt waar wordt geadverteerd op diensten of producten is deze aanpak vrij nieuw en wordt er vrijwel geen gebruik gemaakt van externe data om de campagnes beter te kunnen laten renderen. Ik geef graag een paar voorbeelden hoe je externe data slim kan inzetten in de optimalisatie van je campagnes. 

Zet je Google Ads campagnes alleen aan voor de regio’s waar je behoeften hebt aan meer conversie

Stel je bent een verhuurder van afvalcontainers en hebt verschillende depots in Nederland waar deze afvalbakken staan opgeslagen. Je doelstelling zal dan zijn om de bezettingsgraad te optimaliseren en te zorgen dat zoveel mogelijk bakken bij klanten staan. 

Als er in regio Haarlem gezocht wordt naar ‘Puincontainer huren Haarlem’, maar je hebt in deze regio geen containers meer beschikbaar, dan wil je hier geen geld aan uitgeven. Ook met specifiekere zoekopdrachten kan je capaciteitsdata gebruiken. 

Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘6m3 container huren’ in een bepaalde regio, maar je hebt deze containers niet op voorraad in deze regio, dan wil je hier wellicht niet op meebieden en zorgen dat je geld naar de regio’s gaat waar nog wel voldoende containers beschikbaar zijn. 

Genereer alleen leads voor locaties waar je er behoefte aan hebt

Voor een verhuurder van kantoorruimte is de doelstelling over het algemeen ook om zoveel mogelijk m2 verhuurd te krijgen. Als je bezettingsgraad in een bepaalde regio bijna 100% is dat wil je hier waarschijnlijk geen marketingbudget voor uitgeven. Door inzichtelijk te maken per locatie hoeveel m2 er beschikbaar is, maar ook hoeveel m2 er binnenkort beschikbaar komt, kan je hier je campagnes op aansturen en de kwaliteit van je leads mee verhogen. 

In bovenstaande diagram zien we dat er op de locatie AMS2 de meeste ruimte beschikbaar is en ook beschikbaar komt. Als iemand dus op algemene zoekwoorden zoekt zoals ‘kantoorruimte huren Amsterdam’ kan je dus experimenteren om deze persoon op de specifieke locatiepagina te laten landen in plaats van een algemene overzichtspagina van alle kantoren in Amsterdam. Het kan zijn dat deze locatie voor minder mensen geschikt is, maar de leads kunnen er kwalitatief beter van worden en de kosten kunnen naar beneden gaan. Voor de andere twee locaties in Amsterdam is namelijk minder behoeften aan nieuwe leads. Je kan hier dus een experiment voor inrichten om te kijken wat het onder aan de streep met het resultaat gaat doen. 

Je doet dit heel eenvoudig door in Ads bij de campagnes die gericht zijn op de betreffende regio, in bulk de landingspagina van de advertenties aan te passen naar de specifieke locatiepagina die op dat moment het belangrijkst is. Hiervoor is het wel essentieel dat je in Ads een structuur hanteert waarbij je specifieke campagnes op specifieke regio’s hebt ingericht. Bijkomend voordeel van een dergelijke structuur is dat je hier ook nog eens, per regio, specifieke budgetten kan instellen aan de hand van de bezettingsgraad of de prioriteit van de kantoren die in die regio staan.

Capaciteitsdata gebruiken voor opleiders om de bezettingsgraad in klassen te optimaliseren

Opleiders hebben over het algemeen meerde opleidingen die op verschillende momenten starten. In sommige sectoren is er een maximum aan leerlingen wat een opleiding mag volgen. Bij andere opleiders zijn opleidingen pas rendabel als er een x-aantal studenten aan een opleiding deelnemen. Dit betekent ook dat na het behalen van het break-evenpunt in aantal studenten, er meer winst behaald wordt, gezien er minder kosten zijn en nieuwe aanmeldingen dus ook meer zouden mogen kosten. Sommige opleiders weten ook al wat de animo is voor een bepaalde opleiding en voor welke opleidingen de aanmeldingen op een natuurlijke manier wel gegenereerd worden. Bij andere opleidingen moet er meer moeite gedaan worden om inschrijvingen te realiseren. Al met al genoeg redenen om deze informatie te gebruiken en beschikbaar te stellen om je campagnes hierop te optimaliseren. 

Hoe kan je externe data gemakkelijk beschikbaar maken om je campagnes op te optimaliseren? 

Over het algemeen werken wij hiervoor met Channable. Channable wordt over het algemeen het meest toegepast door e-commerce partijen en is bedoeld om feeds te koppelen, maar ook uitermate geschikt om capaciteitsdata te gebruiken en beschikbaar te maken voor je campagnes. Als je als bedrijf een feed hebt van je producten of diensten qua beschikbaarheid dan kan je deze koppelen aan Channable. Als je dit niet hebt kan je ook altijd een Google Sheets document opstellen en dit koppelen aan Channable. 

In het voorbeeld hierboven van de opleider hebben we gebruik gemaakt van een Google Sheets document waar de klant zelf de capaciteit – en dus de marketingbehoeften – per opleiding in bijhoudt. 

In dit overzicht zijn de opleidingen ingedeeld op basis van prioriteit (A/B/C) en per prioriteit is er een eigen budget en bieding meegegeven. In Channable worden er vervolgens verschillende ‘bakjes’ aangemaakt, ingedeeld in prioriteit (hoog, laag, geen) en bezettingsgraad (vol, bijna vol, gemiddeld, leeg). Channable zet deze ‘bakjes’ om in campagnes met elk hun eigen budget en CPC-bod, waardoor het budget automatisch zoveel mogelijk naar de campagnes met de hoogste prioriteit en laagste bezettingsgraad gaat. Zodra een opleiding vol is of er geen prioriteit voor de opleiding is, wordt er niet (meer) op geadverteerd. Bijkomend voordeel is dat je bijvoorbeeld opleidingen die bijna vol zitten een laatste push kan geven, waarna er automatisch niet meer geadverteerd wordt wanneer de opleiding helemaal vol is.

Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat we de helft van ons budget hebben bespaard om hetzelfde resultaat te behalen en de CPL dus is gehalveerd. 

Kijk welke mogelijkheden er zijn om je campagnes slimmer te maken

Kijk welke mogelijkheden er in je geval zijn om je campagnes slimmer te maken en beter te optimaliseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Locaties en bezettingsgraad
  • Beschikbaarheid van diensten en producten
  • Behoeften aan marketingondersteuning per dienst of product
  • Voorraad van producten

In deze voorbeelden gaan we alleen uit van Google Ads, maar deze data kan bijvoorbeeld ook gebruikt worden voor Facebook en Instagram campagnes. Kijk hoe je deze data kan ontsluiten en met tools als Channable kan koppelen aan je campagnes om zo je campagnes verder te optimaliseren en je marketingbudgetten beter te besteden. Belangrijk is dat je hier veel in test en het vergelijkt met de oude situatie om vervolgens te bepalen of deze aanpak wel rendabeler is dan de eerdere aanpak die je hanteerde. Succes met experimenteren!

Over de auteurs: Dyon Metselaar is director sales & marketing bij Leadscope. Bart Schouten is senior online marketing consultant – SEA & SEO bij Leadscope en Netprofiler.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond