-

Betalen voor een loyaliteitsprogramma: klanten zijn ertoe bereid

Over het algemeen kost het de klant niets om deel te nemen aan een loyaliteitsprogramma. Toch zijn er bedrijven die succes hebben met een programma waarvoor moet worden betaald. Er is een groep klanten die best wat overheeft voor de extra privileges. 

Loyaliteitsprogramma’s zijn zowel geliefd onder consumenten als marketeers: kortingen en aantrekkelijke extra’s zijn de aanmoediging om trouw te blijven aan een organisatie, in ruil daarvoor krijgen marketeers inzicht in klantkenmerken. De programma’s leveren data op die gedrags- en aankooppatronen blootleggen.

Maar het implementeren van een loyaliteitsprogramma is ook kostbaar. Hoewel tweederde van alle programma’s gratis is, zijn er organisaties die met succes een betaald programma hebben gelanceerd. Waar de gratis varianten zich richten op een brede groep van klanten, zijn de betaalde vooral bedoeld voor de werkelijk trouwe.

Betalen voor een programma?

Maar zijn klanten werkelijk bereid te betalen om deel te mogen nemen? Millennials wel, zo blijkt uit onderzoek. De jonge volwassenen (18 tot 35 jaar oud) blijken daar verrassend genoeg best voor open te staan. Van alle ondervraagden zegt bijna tweederde een betaald loyaliteitsprogramma te overwegen als hun favoriete retailer dat zou aanbieden. Dit percentage neemt onder de millennials zelfs toe tot 75 procent.

Want, zo is de overtuiging, voor de juiste beloning of extraatje kan best de portemonnee worden getrokken. Van de personen die al daadwerkelijk deelnemen aan zo’n programma is het overgrote deel (69 procent) afgekomen op ‘gratis verzending’ als service, maar ook een korting (67 procent) overtuigt. Zeker wanneer het programma de belangrijkste barrière – de verzendkosten – tot het plaatsen van een bestelling wegneemt, kan om een jaarlijkse bijdrage worden gevraagd, zo blijkt.

Succes met betaalde programma’s

Amazon heeft als een van de weinige bedrijven zo’n manier gevonden om die horde voor een groep weg te nemen. Met het betaalde programma ‘Amazon Prime’ krijgen klanten voor 99 dollar per jaar het privilege van gratis en snellere bezorging. De waarde die het bedrijf daarmee toevoegt is voor veel klanten een jaarlijkse bijdrage waard.

Analisten hebben berekend dat het Amazon daarmee ieder jaar één tot twee miljard dollar kost. Daar staat dan weer tegenover dat het voor directe verkopen en extra omzet zorgt. Prime leden besteden jaarlijks gemiddeld 1.500 dollar op Amazon, andere klanten ongeveer 600 dollar, zo is berekend.

Het succes van het loyaliteitsprogramma blijft niet onopgemerkt. De grote retailer Walmart heeft deze maand aangekondigd een vergelijkbaar programma te introduceren. Of Walmart met het programma net zoveel succes zal oogsten valt nog te bezien.

Aan de introductie ging een veelzeggend onderzoek vooraf: duizenden Amerikanen is gevraagd of zij 50 dollar over zouden hebben voor de tegenhanger van Amazon Prime. Ongeveer twaalf procent reageerde positief wat zou kunnen staan voor achttien miljoen huishoudens. Een indrukwekkend aantal, maar naast de 40 miljoen leden van Amazon Prime een tegenvallend resultaat. Hoewel Prime dubbel zo duur is, garandeert het de bezorgoptie voor een veel grotere collectie. Daarmee weet Amazon voorlopig haar trouwe klanten te behouden.

Toch hoeft net als dat ook voor Walmart geldt een dergelijk betaald loyaliteitsprogramma bij andere bedrijven niet bij voorbaat kansloos te zijn. De onderzoekers stelden ook vast dat die twaalf procent vijf procent meer verdient dan de gemiddelde klant van Walmart. Zeker wanneer zo’n programma met voldoende extra’s millennials weet aan te spreken, kan een bedrijf daarvan profiteren: zij zijn bereid te betalen voor de luxe en trekken bovendien veel vaker de portemonnee.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond