-

Nederlander is dol op reclamemail

Ondanks dat er inmiddels veel wordt geadverteerd via social media, blijkt dat de Nederlander daar niet op zit te wachten. Zo vindt slechts 5% van alle Nederlanders in de leeftijd van 14 jaar en ouder reclame via Facebook een goed idee. Deze en nog 25 andere opmerkelijke conclusies komen uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 dat in oktober verscheen. Maar als reclame en social media niet bij elkaar horen, wat dan wel? Daarop blijkt maar één antwoord te zijn: e-mail.

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 maakt duidelijk dat e-mail en e-commerce veel meer bij elkaar horen dan social media en e-commerce.  Maar liefst 75% van alle Nederlanders geeft aan dat ze in 2017 minimaal één aankoop hebben gedaan naar aanleiding van een reclamemail. Van alle social media scoort alleen Facebook enigszins. Facebook weet 30% van de Nederlanders te verleiden tot online aankopen.

Een andere duidelijke uitkomst betreft het aantal keren dat Nederlanders iets aanschaffen via e-mail of social media. Ook daarin zie je dat e-mail het beter doet dan andere kanalen. 58% geeft aan dat ze vaker dan één keer iets aanschaffen via een mailing. Uit het onderzoek blijkt verder dat dit percentage voor nagenoeg alle leeftijden hetzelfde is. Zowel jonge als oudere Nederlanders vertonen eenzelfde voorkeur voor het online kanaal e-mail.

Geen reclame via social media; alleen via e-mail

E-mail is niet alleen een commerciële aanjager, het is ook het enige online kanaal waarop de Nederlander reclameboodschappen wenst te ontvangen. In de onderstaande grafiek zie je Twitter, Snapchat en LinkedIn niet terug, maar dat hoeft ook niet. Er is namelijk geen enkele Nederlander die via deze social mediaplatforms reclame wenst te ontvangen. Maar ook reclame via Instagram (1%), Google+ (1%) en WhatsApp (1%) kan op weinig applaus rekenen.    

 

Opmerkelijk is dat Facebook Nederlanders wel weet te verleiden tot online aankopen -dat geldt immers voor 30% van de Nederlanders-, maar dat Nederlanders het niet weten te waarderen als ze via Facebook reclame ontvangen. Slechts 5% vindt dat oké. Er is maar één conclusie mogelijk: reclame via social media is een no-go.

Smartphone rukt op als device voor online aankopen

Een mooie vervolgvraag is op welk device wij al deze online aankopen doen? Het onderzoek maakt duidelijk dat Nederlanders al sinds 2015 e-mailberichten het liefst op een smartphone lezen, maar dat wij nog niet massaal via dit device online aankopen doen. Al wint de smartphone wel aan populariteit. In 2015 deed nog maar 6% van de Nederlanders het liefst via een smartphone online aankopen; in 2017 kunnen we 16% noteren.

 

 

De e-mailnieuwsbrief is ook populair

Ook over de populariteit van de e-mailnieuwsbrief doet het onderzoek uitspraken. Ondanks de vergevorderde leeftijd van e-mail (1971) -zeker ten opzichte van Facebook (2004), Instagram (2010), Twitter (2006) of andere social mediaplatforms- weet e-mail nog steeds aan populariteit te winnen. Zo geeft dit jaar slechts 7% van de Nederlanders aan geen enkele mailing te ontvangen. In 2014 was dit nog 11%. Dit betekent dat 93% van de Nederlanders één of meerdere e-mailnieuwsbrieven ontvangt.

Al wil dit niet zeggen dat wij op tientallen of honderden e-mailnieuwsbrieven zijn ingeschreven. De Nederlander is daarin behoorlijk selectief. Veel meer dan tien verschillende mailings ontvangen we niet. De percentage zijn als volgt: 38% ontvangt 1-5 mailings en 27% ontvangt er 6-10.

 

E-mail hoort thuis in de online marketingmix

De editie van 2017 is de lustrumeditie van het Nationaal E-mail Onderzoek. De opstellers van het onderzoek hebben om die reden zes respondenten onderworpen aan een extra interview. Deze interviews zijn ook terug te lezen in het onderzoek. Eén van de geïnterviewde respondenten laat optekenen:  ‘Reclame ontvangen via WhatsApp of Facebook is bloedirritant. Daar moeten organisaties echt onmiddellijk mee ophouden.’

Wil je als organisatie aansluiten op de beleving en het gebruik van online kanalen door Nederlanders, dan is het onverstandig om e-mail links te laten liggen. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 maakt onomwonden duidelijk dat e-mail en daarmee e-mailmarketing belangrijk is in de online marketingmix.

Nationaal E-mail Onderzoek 2017

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 is een publicatie van Spotler en CG Selecties. Het onderzoek presenteert een compleet beeld van hoe de Nederlander e-mail gebruikt. Denk aan: de doelen waarvoor wij ons e-mailadres gebruiken, de samenstelling van onze inbox, onze leesmomenten en de populariteit van e-mail. En in de editie van 2017 is aan dit kwantitatieve onderzoek een kwalitatief deel toegevoegd in de vorm van zes verschillenden interviews aan zes verschillende Nederlanders in zes verschillende leeftijdscategorieën.

Wil je meer weten over hoe Nederland anno 2017 e-mail en social media gebruikt? Download dan het Nationaal E-mail Onderzoek 2017.

Deel dit bericht

3 Reacties

Joel

Leuk artikel, maar wel een beetje te optimistisch als je het mij vraagt. Wanneer je kijkt naar de Nationale email benchmark zie je heel duidelijk dat e-mail en e-commerce totaal niet bij elkaar horen. Echter is het verreweg het goedkoopste kanaal en dus wordt het masaal gebruikt.

De vergelijking wordt meerdere keren met Social media gemaakt. Echter de consument heeft geen idee op welke manieren ze binnen social media verleid worden. Daarom is het zo een sterk kanaal.

Wat ik bijvoorbeeld interresantte cijfers zouden zijn is hoeveel mensen liken er een Facebook pagina VS hoeveel mensen schrijven ze zich in voor commercieele nieuwsbrieven. En dan natuurlijk de un-likes VS de uitschrijvers op de nieuwsbrief.

Een onderzoek baseren op de antwoorden die respondenten geven is natuurlijk niet heel betrouwbaar. Als ik aan 2000 moeders vraag of hun kinderen wel eens Mc Donalds te eten krijgen, kan ik je op een briefje geven dat ze zeggen dat niet tot zelden doen. Toch gaan er jaarlijks 1.500.000.000 happy meals over de toonbank.

ferdinandes

@Joel, ik ben het grotendeels met je eens. Mensen vragen wat ze irritant vinden is een open deur en laat duidelijk iets anders zien dan gedrag. Niet voor niets is facebook een fantastisch advertentiemedium. Waar ik het niet mee eens ben is dat je aangeeft dat email en ecommerce niet bij elkaar horen, dat lees ik niet zo terug in de email benchmark en zeker niet in de praktijk. Email is al jaren een belangrijke aanjager voor ecommerce/sales ed en dat zou ook het geval zijn als het een stuk duurder was. Als de kosten gelijk waren aan bijvoorbeeld dm zou er selectiever geemaild worden, maar daarmee zouden de cijfers (open%/CTR/conversie) alleen nog maar hoger zijn.

Merien

Inderdaad Joel. Oppervlakkig onderzoek. Lijkt alsof het is geschreven naar de opdrachtgever. Die aankopen, waren dat bestaande of nieuwe klanten? Hoeveel mails zijn er nodig voordat er één aankoop wordt gedaan? Was ‘ik ontvang liever geen reclame’ ook een optie? Of hebben mensen reclame het liefst in de mail omdat ze dat kunnen filteren/negeren?

Vooral vragen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond