-

Een nieuw B2B-commerceplatform: is dat echt nodig?

Of je nu al een tijdje bezig bent met B2B-e-commerce of de stap net zet – voor een succesvolle digitale beleving is de juiste technologie nodig. Hoe weet je of het tijd is voor een (nieuw) e-commerceplatform en waar moet je op letten bij de keuze voor zo’n oplossing?

Veel B2B-bedrijven zetten de stap naar e-commerce. Alpheios is hier een mooi voorbeeld van. Het bedrijf begon ooit als groothandel in schoonmaakmiddelen en -materialen. Die worden nog steeds verkocht, maar gaandeweg ontwikkelde Alpheios zich ook richting consultancy en advies. Vandaag de dag helpen de tweehonderd medewerkers van Alpheios schoonmaakbedrijven en instellingen die zelf schoonmakers in dienst hebben, zoals ziekenhuizen, om dit zo goed mogelijk te organiseren.

Voor Alpheios werd de beslissing om een nieuw commerceplatform te implementeren ingegeven door de veranderende markt, vertelt Leon Hermse, manager business development bij Alpheios. “We zien dat onze klanten eraan gewend zijn geraakt om via elk beschikbaar kanaal te praten, kiezen en kopen. We geloven heilig in advies maar we zien ook dat de transacties meer en meer online plaats vinden. En klanten willen ook voor advies en trainingen zich online kunnen oriënteren.”

Online is geen vervanging voor offline, benadrukt Leon. Ook de verkoopmedewerker en klantenservice blijven belangrijke kanalen. “De klant wil zelf bepalen hoe we zakendoen met elkaar. En daar hoort digitaal bij.”

In ‘speeltuin’ ervaring opdoen met online

Hoe heeft Alpheios dit aangepakt? Volgens Leon is er een soort speeltuin gecreëerd, waar op beperkte schaal online ervaring kon worden opgedaan. “De lessen die we daaruit hebben geleerd tonen aan dat digitaal een meerwaarde biedt, zowel in daadwerkelijke verkoop als de klanttevredenheid. Op basis van die ervaringen hebben we samen met onze klanten gekeken hoe we dit als Alpheios goed kunnen invullen. Naar aanleiding van die input zijn we gaan specificeren wat we nodig hebben in een commerce platform. Op die manier hebben we onderbouwd waarom dit een slimme beslissing is en hebben we uiteindelijk de stap gezet om dit groter te implementeren voor al onze bedrijven.”

“De afweging was: gaan we kiezen voor een platform dat eenvoudig integreert waarbij we als organisatie minder complexiteit hebben of gaan we voor een platform waarmee we de klant juist beter kunnen bedienen, met veel functionaliteiten,” vult Martijn van Eenennaam, manager central services bij Alpheios aan. “Klantcentraal denken heeft de doorslag gegeven om voor Intershop te kiezen. We proberen zo agile mogelijk te zijn. Het gekozen platform past daarbij.”

Twee lessen

Uit het selectie- en implementatietraject wil Martijn twee belangrijke lessen delen. Ten eerste: ga zo snel mogelijk live, zodat je direct je klanten kunt betrekken bij de ontwikkelingen. Ten tweede: realiseer je wat de impact is van nieuwe werkwijzen. “We hebben het project agile scrum gedaan. Het was de eerste keer dat we op deze manier aan de slag zijn gegaan. De impact die dat meebracht hebben we mogelijk aan de voorkant onderschat. Essentieel is om het goed met elkaar af te stemmen in de organisatie. Ondanks dat we het nieuwe systeem in zes maanden tijd in de lucht hebben gebracht vergeleken met anderhalf jaar bij ons initiële platform, merk je wel dat de druk in die zes maanden hoog is op verschillende onderdelen van de organisatie. Maar we zijn absoluut gelukkig met de resultaten.”

Voor Alpheios was de grote vraag van klanten naar e-commercemogelijkheden de belangrijkste reden om een nieuw platform aan te schaffen. Maar niet bij alle bedrijven is de businesscase zo klip-en-klaar. Hoe weet je nu of je commerceplatform mogelijk aan vervanging toe is? We zien vanuit de praktijk vijf ‘rode vlaggen’ die aangeven dat het tijd is om over te stappen op een nieuw systeem:

 1. Inadequate functionaliteiten

Bied je platform de winkelbeleving waar je klant behoefte aan heeft? Zo nee, welke

functionaliteiten ontbreken en kan het huidige platform deze leveren? Je hebt een oplossing nodig die data realtime kan synchroniseren tussen je commerceplatform en alle kanalen en apparaten die je klanten gebruiken. Legacy systemen missen over het algemeen de flexibele structuur van API-koppelingen die nodig is om snel nieuwe touchpoints aan te sluiten.

 2. Groei en schaalbaarheid

In B2B wordt het digitale verkoopkanaal steeds groter. Een verouderd systeem kan op een gegeven moment de toename van het aantal producten, bezoekers, bestellingen en transacties niet meer aan. Maar ook het toevoegen van nieuwe touchpoints, landen of merken kan tot problemen leiden bij legacy systemen. Dan is het de overweging waard of je gaat investeren in het upgraden van het oude platform of overstapt op een nieuw, flexibeler systeem.

 3. Integratieproblemen

Je e-commerceoplossing heeft gegevens nodig uit andere systemen, zoals voorraad-, betalings- en CRM-systemen. Als dit niet mogelijk is, loop je belangrijke informatie mis of moet je deze handmatig invoeren, wat het risico op fouten in order- en klantgegevens, productbeschrijvingen en de voorraadinformatie vergroot. Automatische synchronisatie is dus een belangrijke voorwaarde waaraan een e-commerceplatform moet voldoen.

 4. Instabiele performance

Er zijn twee randvoorwaarden waaraan je moet voldoen om een goede digitale user experience te bieden: doorlopende bereikbaarheid van de website en korte laadtijden. Als de pagina niet snel in het scherm staat, haakt de webshopbezoeker af. Niet alleen de e-commerceoplossing zelf, maar ook de manier waarop deze wordt gehost hebben hier veel invloed op. Er moet heel veel informatie worden verwerkt voordat een aanschaf definitief is, dus het is belangrijk dat de serverhardware dit aan kan.

 5. Kosten

De total cost of ownership van een nieuw platform kan lager zijn dan dat van een legacy systeem. Moet je bijvoorbeeld betalen elke keer dat een systeem van een andere provider je e-commerceoplossing aanroept via API’s? Is er meer maatwerk nodig dan van tevoren gedacht? Hoelang wordt je legacy systeem nog ondersteund door de bouwer? Dit zijn allemaal aspecten die de totale kosten opdrijven en het dus interessant maken om naar een nieuw platform te kijken.

Deel dit bericht

3 Reacties

Pieter de Zwart

De webshop/site van Alpeios werkt niet? Er zit een waas over de home waardoor ik niet verder kan, is dit een bug in de browser?

Roelof Swiers - Intershop

Dag Pieter,

Dank voor je bericht. Ik pak het direct op.

Groet,
Roelof

Leon Hermse - Alpheios

Hi Pieter, Roelof,

Vreemd genoeg viel de ‘accepteer cookies’ knop in een specifieke resolutiereeks net buiten het scherm. Daardoor leek het enkel een waas op te leveren. Dat is nu opgelost. Dank!

Fijn, zulke ervaren testers 😉

Groet,
Leon

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond