-

Op eigenwijze manier van magazijn naar consument

Consumenten staan zelden stil bij het proces dat schuilgaat achter het ontvangen van een pakket. Het is nagenoeg exacte wetenschap om zo snel en efficiënt mogelijk een pakket te bezorgen.

De processen van logistiek en transport zijn van oorsprong vrij traditioneel ingericht. Toch zien veel bedrijven kansen het gehele proces te optimaliseren. De software vormt daar regelmatig nog een uitdaging in. Automatisering en personalisering zijn cruciaal. Iedere organisatie heeft vaak een ‘eigenwijze’ manier van orders te verwerken. Een ‘kleine’ toevoeging aan de software en de manier van werken kan al voor veel efficiëntie en snelheid zorgen. Klanten worden tevredener en de marges vergroot. In deze blog deel ik hoe een feature, die op het oog onbelangrijk lijkt, een groot verschil kan maken in het orderpickproces.

Scannen, printen en picken in bulk

Om deze feature te illustreren, beginnen we met een voorbeeld. Stel er wordt door honderd klanten hetzelfde rode shirt besteld. Bij veel magazijnen werkt het zo dat voor iedere order een pakbon afzonderlijk gescand moet worden om het bijbehorende verzendlabel te printen. Honderd keer ‘dezelfde’ pakbon scannen kan echter een stuk slimmer. Software die toont welke orders exact hetzelfde rode shirt hebben zorgt er voor dat er in één keer honderd verzendlabels kunnen worden gemaakt en op de verpakking geplakt. Dit levert niet alleen efficiëntie op in het proces, maar verhoogd in potentie ook de klanttevredenheid.

Change the order

Een dergelijke feature draagt ook bij aan het bepalen van de juiste volgorde van het gereedmaken van bestellingen. De meeste organisaties starten met de eerst binnengekomen order en werken zo toe naar de laatste geplaatste order. Kom je echter in tijdnood, waardoor je aan het eind van de dag niet alle orders hebt weten te picken, dan moet een deel van de klanten langer wachten op hun bestelling. Door in bulk te scannen, printen en picken worden meer bestellingen verzonden. De complexere bestellingen worden namelijk als laatste verzendklaar gemaakt. Het grote voordeel: minder klanten hoeven langer te wachten op hun bestelling. Kortom een dergelijke feature maakt het mogelijk de pickorder te wijzigen.

Behoefte aan ruimte

Het kunnen inzien van vergelijkbare orders kent nog een voordeel. Er is namelijk meteen inzicht in de bestellingen die veel ruimte innemen. Dat kan handig zijn wanneer er beperkte ruimte is. Iets waar veel winkels en retailers door corona last van hebben. Door te starten met de grote orders kunnen deze vervolgens naar buiten op een pallet of bijvoorbeeld alvast in de vrachtwagen gezet worden. Zo staan ze minder in de weg en is er ruimte om alle pakketten gereed te maken. Met name voor retailers die vanuit een winkel werken is dit belangrijk. Pas als laatste ga je aan de slag met de complexe bestellingen. Er is nu immers werkruimte ontstaan.

Eén feature kan een behoorlijk verschil maken. Het proces van magazijn naar consument wordt op verschillende manieren een stuk efficiënter. Het is daarom belangrijk als retailer te blijven nadenken over het optimaliseren van de logistieke en transport processen. Leg je wensen neer bij je softwarepartij en bedenk samen nieuwe innovaties die het verschil maken. Elke procent marge is er immers één.

Over de auteur: Jeroen Gehlen is directeur/eigenaar van Wuunder.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond