-

Optimaliseer je top-of-funnel marketing met effectieve lead magnets 

Hoe zorg je ervoor dat de juiste mensen de juiste gegevens bij je achterlaten?  Een checklist voor het opzetten van onweerstaanbare lead magnets en voor de effectieve inzet ervan.     

Het verzamelen van e-mailadressen: we zijn er allemaal maar druk mee. We maken pakkende content en verspreiden deze over verschillende kanalen om leads te genereren. De subscribers converteren echter niet: na het downloaden van de lead magnet wordt er geen contact gelegd of een product gekocht. Wat heb je dan eigenlijk aan al die e-mailadressen? In dit artikel meer over de manier waarop je die lead magenets wél effectief kunt inzetten.

Wat is een lead magnet? 

Een lead magnet is iets waardevols, waarvoor mensen bereid zijn hun e-mailadres achter te laten. Het kan een stuk waardevolle content zijn, zoals een whitepaper of een e-book, maar ook een workshop, evenement, korting, gratis trial, etc. Overtuig jij de subscriber met deze lead magnet van jouw toegevoegde waarde, dan zal hij vaker terugkeren voor informatie. 

Het uiteindelijke doel van de lead magnet is uiteraard dat de inschrijver een warme lead wordt en uiteindelijk een converterende klant. Lead magnets zijn dan ook in twee verschillende fases in te zetten: 

  1. Lead magnets om leads te verzamelen 
  2. Lead magnets om leads om te zetten in klanten 

Met het eerste type lead magnet verzamel je e-mailadressen om een database op te bouwen van interessante personen. Met het tweede type lead magnet probeer je je leads sterker aan je bedrijf te binden en hen ervan te overtuigen dat ze jouw product of dienst nodig hebben. 

Waarom een lead magnet niet altijd werkt 

Toen de eerste lead magnets werden ingezet, zorgden die voor een torenhoge boost in de conversies. Dankzij dit initiële succes sprongen we er allemaal gretig op in. Zo werd elke blogpost of landingspagina voorzien van een pop-up waarop in ruil voor een e-mailadres waardevolle content werd beloofd. Met als gevolg dat het eens zo slimme marketingmiddel zijn kracht verloor. Bezoekers begonnen het trucje te doorzien en creëerden een blinde vlek voor de lead magnet.

Om lead magnets weer succesvol in te kunnen zetten, ontwikkelde Sleeknote de Evergreen lead magnet. Een recept waarmee je lead magnets creëert die wél effect hebben. 

Hoe je een Evergreen lead magnet maakt 

Volgens Sleeknote is een Evergreen lead magnet een resource die: 

  1. direct waarde biedt 
  2. uitnodigt tot herhaaldelijk gebruik 
  3. regelmatig wordt geüpdatet 

Een lead magnet die aan deze voorwaarden voldoet, zal écht een waardevolle aanwinst zijn voor de gebruiker. Zowel direct na het downloaden ervan, als op latere momenten. Een Evergreen lead magnet creëer je door de volgende 3 stappen te doorlopen: 

Stap 1: definieer waar je doelgroep behoefte aan heeft en creëer het 

Geen twee doelgroepen zijn hetzelfde. Denk daarom goed na over hoe jouw lead magnet waarde kan bieden bij jouw publiek. Zorg daarbij dat de lead magnet in lijn is met jouw product of dienst en focus je daarbij op één concrete oplossing die direct van waarde is. 

Stap 2: track de prestaties van je lead magnet 

Zoals altijd in de online marketing: meten is weten. Je kunt de prestaties van je lead magnets tracken door (1) in Google Analytics doelen in te stellen voor blogconversies en (2) referral codes toe te voegen aan de Call to action onderaan je artikel. Hierdoor kun je meten welke berichten bezoekers het beste omzetten in subscribers en welke lead magnets uiteindelijk het beste converteren. Met deze kennis kun je beter beslissingen nemen over wat wel en niet werkt. 

Stap 3: update je lead magnets regelmatig 

Om van toegevoegde waarde te kunnen zijn, moet een lead magnet uiteraard up-to-date zijn. Dit betekent niet dat je continu nieuwe lead magnets hoeft te creëren. In plaats daarvan update je een lead magnet die goed presteert regelmatig zodat hij ook voor nieuwe bezoekers direct van waarde is. 

Nu je weet hoe je een Evergreen lead magnet creëert, moet je nog nadenken over de presentatie van je lead magnet. Hoe krijg je die e-mailadressen binnen? Hieronder 6 populaire technieken. 

6 leadgeneratie technieken 
  1. De content upgrade 

De meest gebruikte techniek. Een content upgrade is een verdieping op de tekst die de bezoeker net heeft gelezen. Bij een blogartikel over het effect van lineaire video’s ten opzichte van gewone video’s, kun je bijvoorbeeld een whitepaper bieden over verschillende technieken om bezoekers via je interactieve video naar je webshop te leiden. 

  1. Exit intent pop-up 

Deze technologie detecteert wanneer een bezoeker weg wil navigeren van de pagina. Op dat moment verschijnt de pop-up in beeld met de lead magnet. In deze pop-up kun je bijvoorbeeld een bepaalde aanbieding plaatsen. 

  1. Leads genereren via ungated content met Hushly 

Wil je op een laagdrempelige manier leads genereren? Hushly levert software waarmee je leads kunt genereren met ungated content. Deze software maakt je ungated content interactief. Als je bezoekers de content opslaan of delen, levert Hushly je hun contactinformatie. 

  1. De floating bar 

De ‘zwevende balk’ blijft continu in het gezichtsveld van je website bezoeker, terwijl hij door je website navigeert. De floating bar wordt bijvoorbeeld vaak ingezet om een tijdelijk aanbod te promoten. 

  1. Ja/nee formulier 

Bij een ja/nee pop-up stel je een vraag aan de bezoeker, bijvoorbeeld: wil je weten wat de 7 meest gemaakte e-mailmarketing fouten zijn? met als antwoordopties ja, dit wil ik weten en nee dank je

  1. Verborgen chatvenster 

Na het inschrijven stuur je een e-mail met daarin de beloofde PDF. Echter, in plaats van deze als bijlage toe te voegen bij de mail, laat je de PDF openen in de browser. Zodra de lead de PDF opent, laat je tegelijkertijd een chatvenster openen, zodat je de dialoog aan kunt gaan. 

Test & tweak 

Ook bij leadgeneratie luidt het devies: blijven testen en uitproberen. Een andere techniek, Call to action of button kleur kan al van grote invloed zijn op je conversieratio. Start dus direct al met het testen van verschillende versies en kijk goed wat wel werkt en wat niet.

Over de auteur: Jaap Jacobs is Manager Online Marketing bij Fingerspitz.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond