Overname Demandware zet e-commerce markt op zijn kop
De aankoop van Demandware door Salesforce voor 2,8 miljard dollar zal de markt voor e-commerce platforms vermoedelijk flink gaan opschudden. Gaat Adobe nu Magento kopen?
Het nieuws over de overname van Demandware door Salesforce kwam gisteren als donderslag bij heldere hemel: de onderhandelingen tussen beide Amerikaanse bedrijven waren in elk geval goed geheim gehouden. Maar een reactie op de acquisitie kan nu moeilijk meer uitblijven.
Salesforce is al een machtige partij op het gebied van klantrelatiesystemen, en het bedrijf wil Demandware onderbrengen in zijn bestaande Commerce Cloud. Daarmee ontstaat een sterke formule, al was het maar omdat Salesforce en Demandware al een aantal gezamenlijke klanten heeft.
Salesforce richt zich al een jaar of drie op de retailmarkt, maar steeds meer klanten drongen aan op specifieke e-commerce oplossingen, aldus COO Keith Block van Salesforce. Honderden Salesforce klanten gebruiken reeds Demandware Digital.
Toegegeven: de integratie zal bij Salesforce niet van de ene dag op de andere worden verwezenlijkt. Maar dat was ook niet het geval toen Salesforce ExactTarget overnam. Dat bedrijf bleef geruime tijd zelfstandig draaien, waarna de kennis langzaam maar zeker bij Salesforce werd ingebracht.
Bij Demandware zal het wel iets sneller gaan, want er zijn kapers op de kust. Oracle heeft al een Commerce Cloud en daar is veel belangstelling voor.
Pacific Crest-analist Brendan Barnicle denkt dat Adobe nu de volgende slag zal moeten slaan, met als belangrijkste overnamekandidaten Shopify en Magento. Als dat doorgaat, zouden er drie reuzen kunnen ontstaan die marketing, analytics en e-commerce in een one shop stop-formule bundelen.
Overigens heeft Demandware wereldwijd geen groot marktaandeel. Magento blijft de onbetwiste marktleider. De nummer twee is WooCommerce. De categorie ‘overige’ is altijd nog zo’n 42 procent.
Gerelateerd event
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
Jeroen Nas
De overname van Demandware door SalesForce had ik zeker niet zien aankomen. Boeiend, hoe de markt van MarketingTechnologie zich ontwikkeld, ook bv met de overname van Marketo deze week door Vista. Grappig genoeg denk ik echter dat jouw analyse het bij het verkeerde eind heeft. De overname van Demandware zal nauwelijks iets wijzigen in de markt, terwijl de overname van Marketo veel meer impact heeft.
Daar zijn verschillende argumenten voor:
– Demandware en SalesForce hebben nauwelijks overlappende functionaliteit en deze functionaliteit is bovendien lastig te integreren (het is echt heel ander soort software).
– Het was al een soort defensieve move, want de meeste directe concurrenten van SalesForce (IBM, SAP, Oracle) hebben al een webshop partij overgenomen. Inderdaad Adobe nog niet, maar Magento ligt niet voor de hand omdat deze partij niet zelfstandig op de markt functioneert maar eigendom is van Ebay (en ook op een ander marktsegment opereert)
– Zelfs als het merk Demandware zou verdwijnen, dan nog wijzigt er eigenlijk niet zoveel op de markt: de propositie blijft hetzelfde. De integraties worden wellicht iets beter, maar die werden al geleverd door derden in voldoende mate en tegen lage kosten.
– Klanten kunnen iets meer vertrouwen op de lange termijn levensvatbaarheid van Demandware, maar deze snelle groeier was toch al niet instabiel, dus ook dat wordt niet echt anders.
Kortom, er gebeuren waarschijnlijk niet veel dingen die – anders dan misschien op de aandeelhoudersvergadering – veel impact op de markt, klanten of technologie hebben. Dat wil niet zeggen dat het een slechte zet is voor beide partijen, maar jouw kop lijkt me onnodig dramatisch. De kop ‘Overname Demandware verandert weinig aan ecommerce-markt’ is misschien minder sexy, maar wel dichterbij de waarheid.
Jan Libbenga (Emerce)
We zullen zien waar het eindigt, maar dat alles bij het oude blijft lijkt me onwaarschijnlijk gelet op de convergentie die al enige jaren gaande is. Vergeet niet waar Salesforce, Adobe en Oracle vandaan zijn gekomen. Die bedrijven deden jaren geleden niets met marketing en zijn nu leidende partijen, simpelweg door tal van bedrijven over te nemen. De suggestie van Magento komt overigens niet van mij, maar van Brendan Barnicle.