-

Slim toilet: ‘Meer dan een stunt’

Een slimme wc die je adviseert wat je moet eten. Zet hem neer op Lowlands en je hebt gegarandeerd aandacht. Voor Rabobank was het een test met een knipoog, maar ook met een serieus doel.

Strategie
  • Missie Rabobank concreet maken
  • Slim toilet adviseert wat te eten

Nee, het slimme toilet waarmee Rabobank deze zomer op Lowlands de aandacht trok, meet (nog) geen poep. “Dat is nog een stap verder en dus ingewikkelder”, zegt Tom van Kuyk, hoofd sponsoring van Rabobank. Na het succes vorig jaar van de Brasserie van de toekomst op Lowlands, voegde sponsor Rabobank daar dit jaar het Smart Toilet aan toe. Het toilet, ontwikkeld door onderzoeksinstelling imec, meet lichaamswaarden als bloeddruk, hartslag en het zoutgehalte van urine. En geeft op basis daarvan een voedingsadvies. Bezoekers van het restaurant konden een van de drie toiletten gebruiken. Bij het handen wassen verscheen vervolgens naast de spiegel de uitslag. Met daaraan gekoppeld een suggestie voor een gerecht uit de ‘toekomstbestendige’ Brasserie 2050. “De Brasserie haakt aan op het wereldvoedselvraagstuk en helpt je je voedselpatroon duurzaam te maken”, vertelt Van Kuyk. Het Smart Toilet vindt hij een mooie toevoeging op de brasserie. “Mensen eten vaak te veel. Het toilet van de toekomst kan misschien wel mede bepalen waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Bijvoorbeeld meer of minder vezels.” Het Smart Toilet en de brasserie zijn voorbeelden van hoe Rabobank zijn missie ‘growing a better world together’ concreet maakt. “Voedsel en de voeding zijn de link naar onze boerenleenbank. En dat zit op een relevante manier door deze activaties heen geweven zonder dat het vervelend wordt.” 

Doelstellingen
  • Mogelijkheden Smart Toilet testen 
  • Persaandacht genereren 

Voor Rabobank was deze opstelling op Lowlands “een eerste test”. Naast persaandacht genereren, het tweede doel, wilde Van Kuyk vooral kijken wat de mogelijkheden zijn van het Smart Toilet in relatie tot hun missie om het voedselvraagstuk op de kaart te zetten.

Bedenker van het toilet is imec Nederland, een non-profit onderzoeksinstelling gespecialiseerd in nano- en digitale technologie. Ook voor hen was het een eerste experiment. “Het is nog niet een product, maar een nieuw onderzoek- en ontwikkelingsplatform”, zegt Annelies Gorris, programma manager Precision Health & Nutrition van OnePlanet, het innovatiecentrum van imec. “Doel is om gezondheid te meten en in tweede instantie te vertalen naar voeding. Met sensoren in de wc-bril- en pot kunnen we onder meer veranderingen in bloeddruk en hartslag meten. In de toekomst kun je natuurlijk nog veel meer bedenken om te meten.” Het zijn interessante data die de ruim 2700 toiletbezoeken op Lowlands hebben opgeleverd. “We hebben kunnen zien hoe goed de sensoren meten. Normaal meet je natuurlijk via de arm, nu met een sensor in de bril via het bovenbeen.” Daarnaast was het voor imec interessant om op Lowlands te laten zien wat ze doen.

Knelpunten
  • Tijd
  • Privacy

Tijd is altijd een knelpunt”, zegt Van Kuyk. “Maar als je je als merk breder dan de bankensector wilt plaatsen, wat wij als coöperatie willen, dan moet je dit soort stappen durven nemen.” Sommige dingen bleken te moeilijk. Zo was “poep te complex”. “En we vonden het voor een activatie op Lowlands ook een stap te ver. Net als dat we bijvoorbeeld ook dna of bloed hadden kunnen afnemen. Als je dat doet, kun je ook suikerziekte vaststellen. En dat wil je op een festival natuurlijk niet.” Bovendien heb je, ook nu al, te maken met privacygevoelige gegevens. “We hebben alleen anonieme, ruwe data gegenereerd”, zegt Gorris. “Die gebruiken we nu in onderzoek naar de nauwkeurigheid van de metingen.” 

Resultaten
  • Veel persaandacht

Aan aandacht geen gebrek: de toiletten op Lowlands waren overal nieuws. “In drie dagen tijd hing iedereen aan de lijn, van Radio 538 tot RTL en de NOS”, zegt Van Kuyk. Het mooist vond hij als media er een grapje over maakten, maar daarna ook het serieuze stuk oppikten. “In een interviewtje bij radiozender 100% NL was het in de aankondiging lachen over poep en plas. Maar daarna kreeg ik ook de ruimte om te vertellen over het voedselvraagstuk en hoe wij kijken naar oplossingen.” Van Kuyk vindt dat het Rabobank gelukt is om op een luchtige manier het verhaal van hun missie mee te geven. Ook op Lowlands zelf, zonder ‘logoplakkerij’. “Relevantie is belangrijk. Als je dat goed doet, komen de boodschap en de missie aan.” 

Financiën

Heel Lowlands kost de Rabobank een miljoen euro”, vertelt Van Kuyk. Een groot deel daarvan is de vergoeding om als sponsor op Lowlands te mogen staan. Het Smart Toilet als onderdeel binnen het Lowlands-verhaal heeft 65 duizend euro gekost. Imec zegt 35 duizend euro te hebben uitgegeven.

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#173).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond