-

De social media ontwikkelingen voor 2016

Het was wederom een veelbewogen jaar op het gebied van sociale media. Facebook heeft haar macht nog verder vergroot en stortte zich op video. Binnen no time werd YouTube geëvenaard. En wat te denken van de recente lancering van Instagram advertenties in Nederland? Merken maken er volop gebruik van. Soms met goed resultaat, soms minder. De rol van adverteren werd nog groter en marketeers zoeken meer en meer de context op om op te vallen bij de consument. Wat zal 2016 ons brengen? 

Motion content rules

Content ontwikkelt zich in een razend tempo. Waar we enkele jaren geleden nog vooral het ‘praatje plaatje’ gebruikten, een foto met een korte tekst, is het momenteel motion content wat de klok slaat. Bewegend beeld in de vorm van video, animatie en stop motion. De nadruk die Facebook legt op video content, is absoluut debet aan de snelle opkomst en ontwikkeling van dit type content.

In 2016 zal dit zich nog veel verder gaan ontwikkelen. Mede vanwege het feit dat het inkopen van gerichte impressies op YouTube, Facebook en Instagram relatief voordelig is. Zeker ten opzichte van traditionele media. De grote uitdaging voor merken: videoproducties zijn relatief duur en complex om zelf in huis te doen, terwijl content op sociale media maar een beperkte tijd onder de aandacht blijft en dus niet teveel geld mag kosten. 

Minder content, betere kwaliteit

Aan kwantiteit heb je niks meer. Het aanbod aan content van personen en merken is zodanig groot dat enkel kwaliteit, en de juiste promotie of verspreiding daarvan, nog het verschil kan maken. Mede door de opkomst van motion content beginnen merken zich te realiseren dat je met minder content meer kunt bereiken. De budgetten worden dus verdeeld over minder bijdragen, die beter uitgewerkt en gepromoot worden. 

Doorbraak van social media als conversiemedium

‘Social is geen conversiemedium’. Die uitspraak heb ik al erg vaak gehoord. Deels klopt dat, sociale media is vaak niet verantwoordelijk voor de zogenoemde last click conversie. De rol van social media vind je vooral terug in de ‘see’ fase van het ‘see/think/do’ model van Google (vergelijkbaar met AIDA). Social is een middel om te zorgen dat je voldoende relevant verkeer in je conversiefunnel weet te trekken.

In 2016 zal sociale media verder vercommercialiseren. We zullen meer koopknoppen zien, meer leadgeneratie advertenties, meer retargeting en meer conversiepixels. 2016 zal het jaar zijn van de doorbraak van sociale media als conversie ondersteunend kanaal.

Live content speelt een grotere rol

Context spreekt een steeds grotere rol binnen sociale media. Content is niet langer king, context wel! De juiste timing voor je content is cruciaal. In 2016 komt daar nog een dimensie bij, die het voor marketeers complexer maakt: live momenten! Video content zal lang niet altijd meer vooraf geproduceerd worden.

De opkomst van kanalen als Meerkat en Periscope zullen merken dwingen om niet alleen maar op perfectie te letten. De juiste timing wordt belangrijker. Unieke content met de juiste timing, dat is goud waard in het social media-landschap.

Instagram als vervanger voor Twitter 

Twitter heeft een lastig jaar achter de rug. Meermaals waren er signalen dat de activiteit op het netwerk aan het teruglopen is. Daarnaast blijkt dat de tarieven voor adverteren op Twitter veel hoger liggen dan op de andere platformen. Het netwerk zelf richt zich inmiddels vooral op event gebonden marketing en nieuws, een logische stap.

Maar ook de andere kanalen, zoals Facebook, richten zich steeds meer op nieuwsmedia. Ik merk bij veel grote merken dat ze Twitter vooral nog als kanaal voor klantenservice zien. Webcare dus. En ik denk dat deze ontwikkeling door zal zetten.

Sterker nog, meerdere grote merken die ik afgelopen maanden heb gesproken zijn van plan om hun content volledig van Twitter af te halen en te verschuiven naar Instagram. Een heel ander netwerk, maar net als Twitter wel snel, dynamisch en opgebouwd uit korte communicatiefragmenten.

Instagram zou dus best de rol van Twitter over kunnen nemen als content platform, waarbij uiteraard Twitter van groot belang blijft voor webcare.

Content segmentatie wordt volwassen

Nu marketeers steeds meer middelen krijgen om gericht hun publiek te bereiken, zal ook segmentatie van social media content een steeds grotere rol krijgen. Veel merken gebruiken hun social media-profielen, bijvoorbeeld een Facebook pagina, nog altijd als startpunt en basis van hun social marketing. Dat is aan het veranderen.

De social media netwerken hebben veel meer te bieden dan enkel je eigen bedrijfsprofiel. Sterker nog, het belang van bijvoorbeeld je eigen Facebook pagina als hub voor al je social media content, zal drastisch afnemen. Staar je dus niet meer blind op je eigen pagina, maar benut de kracht van het gehele netwerk.

In 2016 wordt het ook belangrijker om je contentstrategie te segmenteren op doelgroepniveau. Op Facebook zitten andere gebruikers dan op Instagram, houd daar dus rekening mee. Maar ook binnen de kanalen kun je al segmenteren. De content die je op je eigen profielen zet, die dus met name gericht is op je bestaande klanten en relaties, kan significant afwijken van de meer commerciële content die je hanteert om een nieuw publiek aan te trekken.

Privacy & adblockers: ‘talk of the town

Er wordt al jaren over gesproken, maar de invloed van privacy vraagstukken en adblockers is altijd beperkt gebleven, tot grote verbazing van sommigen. En toch lijkt hierin 2016 verandering in te komen. Door de vercommercialisering van social media en meer op conversie gerichte advertentievarianten, zal de privacydiscussie verder worden aangewakkerd.

Daarnaast moeten marketeers meer rekening gaan houden met adblockers, waar consumenten vermoedelijk steeds meer gebruik van gaan maken. Kortom, de verspreiding van je content zal een grotere uitdaging worden. Dit roept om steeds betere en meer uitgebalanceerde content, die naast een betaald bereik ook een organische verspreiding kan bewerkstelligen. Dit is de meest voor de hand liggende manier om de invloed van adblockers voor jouw merk te beperken.

Mis je nog belangrijke onderdelen, twijfel dan vooral niet om deze aan te vullen op deze blogpost.

Deel dit bericht

3 Reacties

Thijs van de Reep

Goed blog. Wat ik mis is de ontwikkeling op het gebied van appcare. Verwacht je niet dat Twitter niet alleen aan Instagram, maar ook aan Whatsapp gebruikers en gebruik gaat verliezen?

Sjef Kerkhofs

Hey Thijs! Twitter zal zeker (net als alle andere social media kanalen) gebruik verliezen aan Whatsapp. Echter, Twitter wordt door consumenten natuurlijk veelal gebruik gemaakt om iets te forceren bij merken door het en publiek te delen. Via Whatsapp kan dat niet. De functie van Twitter als care kanaal is dus zeker niet uitgespeeld. Wat ik in het artikel bedoel is Twitter als content kanaal, niet enkel als service kanaal.

Felicity Damen

Een interessant onderwerp voor mijn studie. Vooral motion content, wat mijn onderwerp is voor trending topic. Is het misschien mogelijk dat jij als expert voor mij 8 korte vragen hierover kan beantwoorden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond