-

Starten met retailmedia

Retailmedia – adverteren op websites van retailers – wordt steeds belangrijker, want er is voor iedereen wat te winnen. Hoe pak je het aan als je als bedrijf zelf ook advertenties van anderen op je site wilt gaan plaatsen?

Retailmedia: als marketeer of adverteerder ontkom je er tegenwoordig niet meer aan. Dit is niet zomaar een buzz word binnen de marketingwereld. Boston Consultancy Group kondigt zelfs aan dat er een grote verschuiving plaatsvindt binnen de huidige advertentieuitgaven, waar voor retailers miljarden te verdienen valt. Er wordt daarnaast voorspeld dat retailmedia even belangrijk wordt in de toekomst als de huidige loyaliteitsprogramma’s van retailplatformen.

Waarom retailmedia?

Waarom zou je retailmedia in je aanpak en planning meenemen? Met GDPR als trigger is het steeds lastiger geworden voor marketeers om omnichannel-data te verzamelen en aan elkaar te koppelen. Hierdoor zijn walled gardens ontstaan, gesloten platforms zoals Facebook en Google waartussen geen datakoppeling gemaakt kan worden.

Dankzij de continue verschuiving van retail naar e-commerce heeft Amazon laten zien dat hun enorme schat aan gebruikersdata ook zeer waardevol is voor marketeers om hun doelgroepen te bereiken en campagnedoelstellingen te halen. Adverteerders zijn namelijk continu op zoek naar de beste plek om hun content te laten zien, en waar kan dat beter dan in een merkveilige omgeving met een schat aan data én klanten met een aankoopintentie? Nu de pandemie heeft geleid tot een explosie in online verkoop, is een retailplatform dé plek voor adverteerders om klanten te bereiken. Met alle data die e-commerceplatformen tot hun beschikking hebben, biedt dit ook een oplossing voor adverteren zonder cookies.

Retailmedia wordt in dit onderzoek als een win-win-win-situatie bestempeld waar de retailer een extra inkomstenbron heeft, de adverteerder gebruik maakt van first-party data en de klant relevante advertenties te zien krijgt. Vanuit het retailperspectief valt dus veel te verdienen aan retailmediaverkoop, maar hoe pak je dit aan?

Uitdagingen
  1. On-brand adverteren
    Een van de grote uitdagingen is dat de creaties van merken op je e-commerceplatform moeten passen binnen je omgeving. De advertenties moeten niet alleen passen binnen je websitecontent, maar ook in de gebruikservaring die je voor ogen hebt. Dat vraagt om extra eisen en zorgvuldigheid rond het creatieproces, terwijl dit ook snel en schaalbaar moet zijn.
  2. Profiteren van klantdata
    Retailmediaplatformen beschikken over veel audience-data. Je bezoekers en hun gegevens zijn heel relevant voor adverteerders, aangezien merken zelf minder makkelijk hun doelgroep kunnen bereiken op basis van hun eigen first-party data. Dus hoe zorg je ervoor dat deze data op de beste manier gebruikt worden én dat merken kiezen voor jouw platform?
  3. Campagne-uitvoering:
    Je hebt niet alleen bepaalde kennis en technologie nodig om retailmediamogelijkheden te integreren in je e-commerceplatform, maar ook de capaciteit om dit hele proces uit te voeren. Vaak worden de advertenties die op een platform komen te staan nog intern gemaakt, beheerd en geanalyseerd. Als je tijd wilt besparen door dit over te dragen aan merken en adverteerders, dan heb je een omgeving nodig waar dit self-service is ingericht.

Eigenlijk moet je beginnen bij de laatste uitdaging: hoe krijg je het gehele aanvraag- en uitvoeringsproces op orde, het liefst ook versneld. Misschien beschik je als retailer nog niet over de juiste benodigdheden om te starten met opzetten en schalen van retailmedia. Dan kan het helpen om hiervoor een SaaS-oplossing in te schakelen die jouw retailmedia snel en schaalbaar neerzet.

Retailmedia met behulp van SaaS

Dus, stel: je wilt je operational excellence versnellen en je huidige aanpak schaalbaar maken (heel simpel gezegd: meer klanten op een relevante manier bedienen met minder stakeholders). De oplossing hiervoor is creatieve en campagne-automatiseringssoftware waar je het hele campagneproces in één omgeving zet, waar enerzijds adverteerders kunnen inloggen om campagnes te bewerken en klaar te zetten, en anderzijds projectmanagers van je platform zelf alle campagnes kunnen beheren, reviewen, accepteren en gereed maken voor publicatie.

1. Creatie: snel on-brand advertenties op je website

Met een SaaS-product kun je het creatieproces volledig self-service inrichten, zodat advertenties snel live kunnen op elk gewenst kanaal of platform, maar de controle nog steeds bij jou ligt. Adverteerders kiezen eerst uit meerdere advertentietypes en -formaten die in templates zijn gegoten, waarna jij als retailer controleert of de advertenties voldoen aan bepaalde eisen voor wat de inhoud en de user experience betreft. Zo werk je samen met adverteerders om het creatieproces zo snel mogelijk en on-brand te regelen vanuit één omgeving.

2. Workflow: alle campagnes zijn opgemaakt, wat nu?

Met één omgeving waarin alles van creatie tot publicatie in-house wordt geregeld zorg je voor een duidelijk overzicht. Met in-tool goedkeuringen, notificaties en een contentkalender zorg je ervoor dat alles veel sneller live gaat, want: geen gedoe met wachten op e-mails en processen die stilliggen. Daarnaast krijgt elke gebruiker in de custom-omgeving de juiste rollen en rechten toegewezen, zodat iedereen alleen datgene kan zien wat voor haar/hem belangrijk is.

3. Publishing: hoe zet je advertenties live op alle kanalen?

Als alle advertenties goedgekeurd zijn en klaar staan in de omgeving kun je deze geautomatiseerd publiceren via bijvoorbeeld Google Marketing Platform of Meta for Business. Zet vaste publicatieprofielen neer die de juiste naamconventie, campagnestructuren en biedstrategieën hebben en publiceer die in een klik. Al deze toepassingen en het goed inrichten van het uitvoeringsproces zorgen niet alleen voor veel tijdsbesparing bij retailers, maar ook voor een extra inkomstenbron. Maak je omnichannel-aanpak compleet door retailmedia te integreren in je media plannen.

Over de auteur: Michiel Blonk is CEO van Cape.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond