-

Vijf strategieën om van Black Friday een succes te maken

Een succes maken van Black Friday kan ook zonder grote marketingbudgetten. Vijf slimme strategieën

Om van Black Friday en Cyber Monday een succes te maken wordt vaak het belang benadrukt van retargeting, het gebruik van Google Ads, social media, een contentstrategie, etc. Deze strategieën worden echter al door bijna iedere onderneming gebruikt, waardoor de partij met het grootste marketingbudget vaak het meeste succes heeft. Voor dit artikel willen we daarom een aantal alternatieve strategieën bespreken om ook met een klein marketingbudget van Black Friday 2020 een succes te maken. 

Vijf strategieën

Je kunt een of meerdere van de volgende strategieën gebruiken om met een minimaal marketingbudget toch voldoende geïnteresseerde bezoekers naar jouw webwinkel te trekken:

  1. De e-mail strategie
  2. De ‘weggeef’ strategie
  3. De platform strategie
  4. De gift guide strategie
  5. De Instagram shops strategie

Aan het einde van dit artikel delen we ook nog wat extra tips.

1: De e-mail strategie

E-mailmarketing is al jaren succesvol, daar kunnen we niet omheen. Het is nog steeds een van de beste manieren om organisch verkeer naar je webwinkel te trekken. Hierbij is het echter wel van belang om een goed gesegmenteerde e-maillijst te hebben om specifiek de mensen te kunnen targeten die geïnteresseerd zijn in Black Friday deals. 

Tips voor je e-mailcampagne:

  • Begin een aantal weken van tevoren met het tonen van e-mail pop-ups op je website. In deze pop-ups geef je precies aan waar websitebezoekers zich voor aan kunnen melden en welke voordelen ze kunnen verwachten in de aanloop naar en op Black Friday.
  • Daarnaast kan het slim zijn om het aanmelden voor deze e-maillijst te belonen met extra korting, gratis verzending, of een cadeautje, afhankelijk van het te besteden budget.
  • Zorg dat de titel van je mail uitnodigt om te openen: “€200 korting op product X. Alleen vandaag!” is al een stuk beter dan “Bekijk de Black Friday deals”. De consument krijgt namelijk niet alleen mails van jou, maar ook van concurrenten.
  • Maak gebruik van early access voor trouwe klanten. Vooral nu willen vaste klanten waardering voelen. Speel daar goed op in door deals speciaal voor deze groep aan te bieden.
2: De weggeef strategie

Aansluitend op de suggestie om kortingen aan te bieden om nieuwsbrief aanmeldingen te stimuleren, is het goed om ook na te denken over het weggeven van andere dingen bij iedere bestelling. De consument verwacht tijdens Black Friday hoge kortingen. Maar je kunt een klant ook op andere manieren belonen. Denk aan:

  • Gratis verzending (en retourzending)
  • Extra spaarpunten
  • Freebies 

Het combineren van Black Friday met bestaande loyalty programma’s biedt de mogelijkheid om vooral bestaande klanten extra te belonen voor hun aankoopgedrag.

Vergeet bij het bedenken van de weggeef-strategie ook niet om een viral component aan het geheel toe te voegen. Consumenten doen over het algemeen graag extra moeite voor gratis producten en/of extra korting, waar je met een referral programma handig gebruik van kan maken.

Bron: Viral Loops

Tools als Vyper en Viral Loops zijn voor iedere e-commerce onderneming waardevol om gemakkelijk een referral programma op te zetten. Zo’n referral programma geeft consumenten de mogelijkheid om punten te verdienen door sociale taken (deel, like, abonneer, etc.) uit te voeren, waarbij aan verschillende punt-hoeveelheden verschillende freebies en/of kortingen gekoppeld kunnen worden. 

Houd ook in gedachten dat de weggeef strategie bovenal draait om het concept, niet per se om de hoogte van de kortingen, de hoeveelheid extra spaarpunten of freebies. Waarde voor de consument kan vele vormen aannemen en hoeft niet gelijk een groot gedeelte van het marketingbudget in beslag te nemen. 

3: De platform strategie

Veel webwinkels bieden dezelfde kleding, dezelfde elektronica en dezelfde woonaccessoires aan. Als je een klein marketingbudget hebt, is het opboksen tegen de grote jongens, die een veel langere adem hebben. Kies daarom niet alleen voor de traditionele advertenties in Google of Facebook, maar zorg dat je je ook aansluit bij verschillende alternatieve platformen, zoals Blackfridaysale.nl

Bron: Blackfridaysale.nl

Deze platformen zetten doorgaans altijd marketing in, want ook zij willen resultaten behalen gedurende het piekseizoen. Voor jou als ondernemer is dit eveneens gunstig. Je meldt je één keer aan bij een dergelijk platform en daarna heb je er geen omkijken meer naar. Die tijd kun je weer gebruiken om een van de andere strategieën uit te werken. Ondertussen komt via dit platform al veel verkeer naar jouw webshop. Kostenbesparend en tijdbesparend, win-win dus. 

4: De gift guide strategie

Bron: Bol.com

Dit piekseizoen draait voor veel mensen hoofdzakelijk om het kopen van cadeaus. De kans bestaat dat er mensen in je webwinkel verschijnen die zelf niet per se zelf de doelgroep zijn, maar die wel op zoek zijn naar cadeaus voor je doelgroep. Vandaar dat het geen kwaad kan om deze mensen wat ondersteuning te bieden in het vinden van de juiste cadeaus door middel van gift guides. 

Zorg voor gift guides gerelateerd aan de meest overkoepelende klantsegmenten, zoals man, vrouw of kind. Daarna kan er gekeken worden of er binnen deze segmenten nog verder gespecificeerd kan worden. Zorg bij een gift guide ook voor voldoende content: “Op zoek naar een sportief cadeau? Deze cadeaus zijn perfect voor sportieve mensen!”. Neem zodoende de twijfel van de consument weg, want we weten allemaal: een cadeau voor iemand uitzoeken kan best lastig zijn. Vooral als de tijd dringt, zoals bij Black Friday.

Maak het de bezoeker eventueel extra makkelijk door een filter voor prijs, ontvanger en/of interesses aan te bieden. Als aanvulling op deze filters kun je content creëren. Denk aan “De top 10 leukste cadeaus voor vrouwen” of “De leukste cadeaus voor onder de boom”. De meeste Sint en Kerst aankopen worden namelijk eind november al gedaan. Zo zorg je uiteindelijk voor meer conversies met hetzelfde marketingbudget. 

5: De Instagram Shops strategie

Instagram lijkt te voor de hand liggend om in dit artikel uitgebreid te gaan bespreken. Veel webwinkels gebruiken Instagram al als onderdeel van hun contentstrategie en steken hier flink wat geld in. De waarheid is echter dat Instagram Shops door nog veel te weinig webwinkels gebruikt wordt. Dit is op zich niet zo gek, het platform is pas afgelopen zomer gelanceerd. Instagram Shops geeft gebruikers de mogelijkheid een aankoop te doen zonder Instagram te verlaten. Succesvol zijn tijdens Black Friday met Instagram Shops hoeft niet moeilijk en/of duur te zijn, maar vergt wel wat voorbereidingen.

  • Zorg voor een uitgebreide, maar passende catalogus in je shop.
  • Stel de collecties logisch samen om potentiële klanten aan te spreken.
  • Houd er verder rekening mee dat je de Instagram Shop ruim van tevoren opzet. Het duurt namelijk een paar dagen om geaccepteerd te worden door het platform. 

Bron: Instagram

Overige tips & tricks

Naast de bovengenoemde strategieën zijn ook de volgende tips en tricks nuttig om met een minimaal marketingbudget van Black Friday 2020 een succes te maken.

  • Denk bijvoorbeeld naast Black Friday aan Cyber Monday, waar klanten alsnog hun slag kunnen slaan. Deze potentiële klanten moeten zich hier echter wel bewust van zijn, dus betrek Cyber Monday ruim van tevoren in je promoties. 
  • Vergeet ook andere feestdagen zoals Sinterklaas en Kerst niet te teasen. Het zou zonde zijn om al die aandacht voor je webwinkel alleen te gebruiken voor Black Friday. 
  • Maak een specifieke Black Friday landingspagina aan met alle unieke deals. Verwijder deze niet nadat Black Friday 2020 is afgelopen, maar gebruik de landingspagina wederom voor 2021 vanwege de toegenomen zichtbaarheid van de pagina. 
  • Zorg er daarnaast voor dat retargeting pixels aanwezig zijn en correct staan ingesteld voordat de hoeveelheid websiteverkeer toeneemt.
  • Probeer zo de aandacht van websitebezoekers op verschillende manieren vast te houden. Experimenteer hierbij veelvuldig om te zien wat het beste werkt voor je webwinkel; sociale media, e-mail, remarketing via Google Ads, etc. Wees dus niet bang om een multichannel strategie te hanteren. 

Over de auteur: Brent Maclaine Pont is ondernemer en eigenaar van Webleaders.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond