-

Virtual Reality in mainstream opent wereld van creatieve mogelijkheden, zo zien we ook bij Digitas LBi

Virtual Reality staat op het punt mainstream consumententechnologie te worden. Dat biedt spannende mogelijkheden voor marketeers, maar ook voor product developers.

Op het South by South West (SxSW) Interactive festival in Texas herken je vaak moeiteloos belangrijke nieuwe trends. Dit jaar kon je nauwelijks heen om Virtual Reality (VR). Mede door de marktintroductie van de Samsung Gear VR-bril, Sony’s Project Morpheus en Mark Zuckerbergs enthousiaste omarming van de Oculus Rift, zie je momenteel alle factoren bij elkaar komen die VR tot mainstream consumententechnologie gaan bombarderen.

Op dit moment resulteert dat in veel interessante experimenten met technologie en interactie. Zoals Richard Marks, hoofd van het researchteam achter Sony’s VR-programma, onlangs terecht zei: “Als de mechanische kant eenmaal is geland, gaan we veel high quality storytelling en experiences zien. En de makers en merken die er het best in slagen om onder alle beschikbare technologie een emotionele laag aan te brengen, zijn degenen die straks de beste verhalen vertellen.”

Bij DigitasLBi experimenteren we daar al vol op mee. Voor Audi bijvoorbeeld, dat zijn klanten na introductie van een nieuw model graag zo snel mogelijk een hands on experience wil bieden. Doorgaans mogen garages daartoe bij toerbeurt een (niet rijklaar) showmodel in de showroom parkeren, zodat al hun high level prospects even van dichtbij kunnen kijken en gevoel voor het nieuwe model kunnen krijgen. Voor de lancering van de nieuwe A4 ontwierpen wij echter een geheel nieuwe ervaring.

Ontspannen achterover in de auto, met Samsung Gear-bril en high end koptelefoon op, konden de aspirant kopers met hun ogen verschillende hotspots in de virtuele cockpit aanklikken. Onder meer bij de motor, het nieuwe B&O sound system en de automatisch dimmende koplampen. Nadat een lineair filmpje in vijf seconden de belangrijkste verbeteringen onderstreepte, ondergingen de prospects een immersive VR experience met een bijna tastbare beleving van de nieuwe features.

Zo werden ze via de motor opeens naar de Goliath achtbaan van Walibi getransporteerd, en opende het sound system een portal naar de dansvloer van Dance Valley. En via de zelfdimmende koplampen belandden de prospects in een donken bos gevuld met honderden rondzwevende vuurvliegjes. Een metaforische ervaring dus, die gaat over zien, voelen en beleven. En een geheel nieuwe level van storytelling ook, die merken enorm veel nieuwe mogelijkheden biedt.

Goed voorbeeld van een slimme toepassing zag ik onlangs bij het Marriott. Met de
Teleporter roadshow bood de hotelketen bezoekers een virtuele tour langs verschillende vestigingen. Het briljante uitzicht vanaf Tower 42 in London bijvoorbeeld, en de ontspannen atmosfeer op het Wai’anapanapa Black Sand Beach in Maui. Om de ervaring nog levensechter te maken vernevelde een speciale blower zout water in het gezicht van de kijkers.

Een slimme manier om bezoekers te verleiden tot een nieuw bezoek. Maar Virtual Reality biedt meer dan alleen marketingmogelijkheden. Hoe lang duurt het bijvoorbeeld tot die Teleporter-ervaring zo intens goed en ingeburgerd is dat mensen gewoon een vrije middag op vakantie gaan? Of in de trein van Rotterdam naar Groningen? Opeens is VR dan geen gelikte marketinggimmick meer, maar echte productontwikkeling, midden in het hart van je bedrijf. Voor creatieve ondernemers betekent dat een geheel nieuwe – driedimensionale – wereld vol nieuwe mogelijkheden.

Dit bericht is 93 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond