-

Waarom augmented reality dé nieuwe tool is om kostenbesparing in retail te realiseren

Als we iedere tech-trend achterna lopen, dan komen we nooit meer toe aan werken. Maar hoe zit het met Augmented Reality (AR) binnen de e-commerce? Leuk speelgoed, of toch het volgende level in online shoppen?

Omarmd en toch vergeten?

Laten we eerst kijken naar de praktische toepassing van AR en het nut. In principe is al lang aangetoond dat bijna alle mensen, letterlijk jong en oud, AR binnen no-time omarmen. Een paar jaar geleden was ineens iedereen Pokémons aan het vangen met z’n mobiel. En nog niet zo lang geleden projecteerden we allemaal leeuwen en dino’s van Google in onze woonkamer of (thuis-)kantoor. 

Wat betreft het nut van AR, hoef je alleen maar te kijken naar het aantal retourzendingen van de gemiddelde webshop. Het gaat bij retourzendingen lang niet alleen over jurkjes waarvan de maatvoering niet klopt. Het gaat ook over die ene rugzak, die vaas, of die mooie staande lamp die in het echt toch net niet blijken te passen. Ook dit kan worden voorkomen door simpelweg een digitaal model te projecteren met AR.

Maar waarom wordt AR (nog) zo weinig gebruikt?

Goede vraag, op een paar – overigens succesvolle – cases na, zien we nog weinig AR-toepassingen binnen de e-commerce. Een voorbeeld van zo’n geslaagde inzet van AR  vind je bij IKEA. Met de Ikea Place app kun je Klippans en Billy’s op ware grootte in je woonkamer plaatsen – en dat scheelt een hoop miskopen.

Waarom wordt AR dan toch niet vaker gebruikt binnen e-commerce? Een van de grootste misverstanden is dat AR nog steeds veel tijd en geld kost. AR kan, als je er een hele dedicated app voor gaat bouwen, inderdaad flink in de papieren lopen. Maar, voor middelgrote tot grote e-commerce aanbieders, kan dat uit. Zeker als je deze kosten afweegt tegen de retourkosten die je met de AR-applicatie kan voorkomen. 

Dan nog is een dedicated app niet altijd nodig. Er zijn prima AR-oplossingen die geïntegreerd kunnen worden in bestaande websites. Met tools als WebXr is dat ook qua tijd- en kosteninvestering heel goed te doen voor kleinere e-commerce bedrijven. 

Waar te beginnen met AR?

Je kunt dus al redelijk snel aan de slag met een AR-oplossing. Zonder enorme investeringen, of uitgebreide technologische ingrepen. Je begint bij je klant(-wensen) om goed meetbaar te maken hoe en vooral waar, AR wat kan toevoegen binnen je e-commerce processen. Je eerste doel is dat je klant de AR-toepassing ook gaat gebruiken – liefst op een manier die je organisatie de gewenste voordelen oplevert.

Wat vind je van de volgende voordelen?

  • Het bijna real life uitproberen van een product in de eigen omgeving. Dat is niet alleen praktisch, het geeft vaak ook een stuk extra vertrouwen in de e-commerce organisatie die de producten aanbiedt.
  • AR biedt letterlijk de mogelijkheid om een product te testen, zonder het aan te raken. Een belangrijk voordeel, in tijden van corona.
  • Ook de klant heeft een hekel aan retourzendingen. Niemand wil graag teleurgesteld worden door een aankoop. Laat staan dat mensen zin hebben in het terugsturen. Benadruk dan ook dat je AR-functie, of applicatie hiervoor een oplossing biedt.

Aan de praktische kant heb je als aanbieder ondertussen verbazingwekkend weinig nodig om je producten met AR aan te bieden. Een model van je product, plus de technische implementatie (in je site, of een dedicated mobiele app) en je bent klaar. 

Dus AR is daadwerkelijk nuttig?

Ja, AR heeft zeker een rol binnen de e-commerce en is meer dan een gadget. De speelgoed-toepassingen als Pokémon hebben mensen al lang geleerd hoe AR werkt. Het enige dat nog ontbreekt op dit moment is een kwalitatief en kwantitatief AR-aanbod bij het online shoppen. Met alle bijkomende voordelen voor zowel de klant als de aanbieder. 

Test vooral hoe AR werkt, het brengt je allicht op ideeën om dit toe te passen in je eigen organisatie. AR is technologisch volwassen geworden – en voor niet al te hoge kosten direct toe te passen. Nu is het aan de e-commerce aanbieders om AR ook daadwerkelijk aan te bieden op een manier die meer is dan een nice-to-have. 

Over de auteur: George Lavric is marketing manager bij Episerver.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond