-

Column: #whomademyclothes

Voor het eerst in de geschiedenis produceert de mode-industrie meer dan honderd miljard items per jaar. Schrikbarend en schokkend. De fast-fashion industrie is booming, terwijl de behoefte aan transparantie en verduurzaming nog nooit zo groot is geweest. Het buzzword van deze tijd, de blockchain, kan hier echter oplossing bieden. En een van de grootste vervuilers ter wereld een halt toeroepen. Het kan namelijk bij uitstek inzicht geven in de oorsprong van de kleding en de weg van garen tot eindproduct. Een blockchain is en blijft immers weinig meer dan een databank waarin transacties worden geregistreerd die voor iedereen openbaar beschikbaar zijn.

En dat is hard nodig, want de vraag naar traceerbaar duurzaam geproduceerde kleding is groter dan ooit en groeit rap. Campagnes als #whomademyclothes zijn exemplarisch. En dus zal de markt die hier altijd lak aan heeft gehad het roer om moeten gooien. Waarbij talentvolle ondernemers gelukkig al het voortouw hebben genomen. Designer Martine Jarlgaard bijvoorbeeld, die in samenwerking met blockchain-bouwer Provenance de hele supply chain van haar kleding in kaart heeft gebracht. Van het scheren van de wol op de Britse Alpaca Fashion Farm tot het spinnen van garen bij Two Rivers Mill en het naaien van de kleding bij Knitster LDN. Iedere stap is gestructureerd vastgelegd in de blockchain.

Provenance koppelt de data aan fysieke producten door middel van labelling, tags en embeds. Waarbij elk kledingstuk een unieke token krijgt, die elke stap in het productieproces verifieert en een digitale geschiedenis creëert middels locatiedata, content en time stamps. Om consumenten uiteindelijk via QR-codes of NFC-chips de informatie aan te reiken. In een gebruikersvriendelijke interface bovendien, die bedrijven naar eigen wens kunnen aanpassen.

Zo ontstaat een situatie waarbij het etiket van het product niet langer de grootste informatiebron is, maar het hele productieproces tot leven komt. En alle stappen zijn geverifieerd en gedocumenteerd. Wat vertrouwen naar de markt brengt en zorgt voor de betrokkenheid die nodig is voor wezenlijke verandering. Met blockchain als key factor. Wederom het bewijs dat we op minstens zo’n grote technologische golf zitten als met het internet twintig jaar geleden. Twijfelaars, think again!

*) Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#165).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond