-

Zeven trends in B2B e-commerce die de toekomst gaan bepalen

De grote veranderingen in B2B e-commerce zijn nog niet voorbij. Dit jaar lijkt bepalend te worden als het gaat om daadwerkelijk fundamentele veranderingen. Zeven trends: zoeken met AI, digitale zelfbediening, visualisatie, Progressive Web Apps, Packaged Business Capabilities, duurzaamheid in e-fulfilment en, tot slot, autonome handel.

Wie de stand van zaken in B2B e-commerce nu vergelijkt met die van slechts twee jaar geleden, herkent de sector bijna niet meer terug. B2B e-commerce liep qua innovatie en adaptatie altijd een beetje achter B2C aan, vanwege een mix van traditionele groothandel of fabrikant, aangevuld met vrij basale digitale middelen. Inmiddels heeft de sector een inhaalslag gemaakt met alle kansen en uitdagingen die daarbij komen kijken.

Met de pandemie grotendeels achter de rug dienen zich echter nieuwe crises aan: van energieonzekerheid, een haperende toevoerketen tot geopolitiek wapengekletter. Tegelijk ontstaan door technologische vooruitgang, demografische verschuivingen en de opkomst van de digital native geweldige nieuwe mogelijkheden en kansen. We zetten de zeven opvallendste trends voor B2B e-commerce op een rij:

Zoeken en vinden met AI

Hype of belofte die wordt ingelost? Feit is dat de lancering van ChatGPT als een waterscheiding wordt ervaren. De toegenomen rijke gebruikerservaring die nieuwe AI-assistenten kunnen bieden, leveren een grote bijdrage aan partijen die in B2B e-commerce opereren. Omdat B2B-leveranciers vaak over een groot assortiment beschikken met veel producten en bijzondere specificaties, kan juist AI-gestuurd zoeken en aanbevelen klanten helpen om datgene te vinden waar ze naar op zoek zijn. Denk aan reserveonderdelen, grote catalogi van upgrade-onderdelen en onderdelen die wel of niet overeenkomen met een specifieke configuratie. De inzet van AI scheelt in menskracht, vergroot de service en levert een gepersonaliseerd aanbod. In de hybride toepassing schuilt voorlopig de grootste winst.

Digitale zelfbediening

Een belangrijk onderscheid tussen B2C en B2B e-commerce is, zoals gezegd, de mate van complexiteit. Klantportalen vormen hierbij de perfecte oplossing voor self-service in B2B e-commerce. Neem het voorbeeld van de verkoop van machines, een vrij standaard B2B-product. Om deze machines aan de gang te houden zijn service, reserve onderdelen en verbruiksgoederen nodig. Al deze producten kunnen veel sneller en efficiënter worden besteld door gebruik te maken van zelfbediening. De B2B business is door de lange klantrelaties het meest gebaat bij self-service. Volgens McKinsey wil 86% van de B2B-managers liever zelfbedienings oplossingen voor nabestellingen gebruiken dan met een verkoper te spreken. Geef klanten met een klantportaal toegang wanneer ze zelf willen.

Visualisatie

Je hoeft maar een museum in te lopen om te weten: beelden verkopen. Mensen zijn van nature visueel ingesteld. Meer dan 22 procent van alle Google-zoekopdrachten is gericht op afbeeldingen. Volgens een rapport van JustUNO baseert bijna 90 procent van de online kopers hun beslissing op visuele inhoud, oftewel afbeeldingen en video’s. In B2B e-commerce missen online kopers de fysieke ervaring met een mogelijke aankoop. Om dit op te lossen wordt Visual Commerce toepassen. Tot nu toe werd dat vooral gebruikt als een marketingtruc. Daar komt een einde aan met een reeks praktische toepassingen: van de ondersteuning met videotutorials tot directe toegang tot pdf’s en visuele handleidingen. Volgens het PwC-rapport Seeing is Believing groeit de visual  Commerce sector in 2030 met 24 miljoen nieuwe banen.

Progressive Web Apps

Wereldwijd omarmen steeds meer bedrijven Progressive Web Apps (PWA). De voordelen zijn helder: flexibel van aard, veel gebruiksgemak, offline beschikbaar en aan te passen naar eigen wensen en inzichten. In die zin zijn PWA’s de ideale oplossing voor mobiele B2B e-commerce. Ze verenigen het beste van twee werelden: de klassieke e-commercewebsite wordt geoptimaliseerd voor de webbrowser en is toegankelijk op mobiel. En dat alles zonder de kopzorgen van bouw en onderhoud van een app. Volgens onderzoek van Google de stijgt conversie met de inzet van PWA’s met 20 procent. Voor B2B-merken en bedrijven is het gebruik van een PWA een van de meest effectieve en eenvoudige manieren om goed presterende (mobile) websites te maken die geen app-ontwikkeling, -download of -installatie nodig hebben.

Packaged Business Capabilities voor Composable Commerce

Tegenwoordig verandert de relatie tussen en ketenpartners B2B-organisaties voortdurend. Geen enkele one-size-fits-all-oplossing is in staat onze huidige wereld van eindeloze technologische vooruitgang en constante verandering aan te kunnen. Daarom is hybride verkoop een essentiële oplossing om bedrijven de flexibiliteit te bieden om in te spelen op de marktdynamiek en te profiteren van de voordelen van nieuwe technologie. Composable Commerce, in combinatie met Packaged Business Capabilities (PBC’s), biedt de beste balans tussen de traditionele e-commerceplatformbenadering en meerdere micro-services. PBC’s bieden bedrijven de flexibiliteit hun e-commerceoplossing flexibel samen te stellen maar daarbij toch zoveel mogelijk standaardcomponenten te gebruiken. Want, om eerlijk te zijn, B2B-bedrijven hoeven nooit te proberen het wiel opnieuw uit te vinden.

Duurzaamheid in e-fulfilment

Een andere belangrijke trend voor dit jaar is het realiseren van duurzaamheid in e-fulfilment, waarbij een Order Management Systeem een belangrijke rol inneemt. Een duurzame e-logistieke operatie vormt niet alleen een bijdrage voor het milieu – iets dat alleen maar belangrijker wordt voor merken en het grote publiek – maar het verhoogt ook de winstgevendheid en algemene efficiëntie van de e-commerceoperatie, vooral in B2B e-commerce. Volgens een NetO-rapport houdt 73 procent van de online consumenten rekening met de impact op het klimaat bij het kiezen van een merk. Uit een onderzoek van Blue Yonder blijkt dat 29 procent van de online klanten bereid is om leveringen vijf dagen uit te stellen in ruil voor een duurzame optie. Houd er rekening mee dat deze statistieken de generatieverschuiving in de wereldwijde e-commerce weergeven en dat ze toe te schrijven zijn aan millennials en de digital-native generatie. Deze en volgende generaties krijgen het steeds meer voor het zeggen bij B2B-aankopen. Een groep om rekening mee te houden dus.

Autonome handel

De laatste trend is meer dan een trend op zich. Autonome handel vat alle zes bovenstaande trends samen. Het is niet alleen een logische en natuurlijke evolutie van de wereldwijde e-commerceontwikkeling, maar ook een efficiënte manier om B2B e-commerce in te richten. De koper en verkoper worden in de toekomst steeds vaker ondersteund door AI en automatisering om aan beide kanten het werk makkelijker te maken. Autonome handel biedt B2B-e-commerceorganisaties de perfecte aanpak om online aankopen te verbeteren. Denk aan meer gemak en opties voor potentiële kopers, het verlagen van de transactiekosten, versnellen van de e-logistiek te versnellen en tegelijkertijd verspilling terugdringen. Het resultaat is dat de algehele winstgevendheid van de hele B2B-operatie wordt verbeterd.

Wil je meer details? Het hele whitepaper over de zeven trends is hier te vinden.

Over de auteur: Gerrit Enthoven is Sales Director EMEA bij Intershop Communications.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond