More artikelen

Mobiel datagebruik Nederland bijna verdubbeld

Mobiele bellers in Nederland omarmen met vol enthousiasme de 4G-datanetwerken en verstoken hun databundels naar hartelust. Het mobiele datagebruik verdubbelde bijna.

Breedband

Ruim drie miljoen apparaten hebben een simkaart

Een kleine 3,5 miljoen apparaten in Nederland hebben een ingebouwde simkaart. Dat zijn er een miljoen meer dan een jaar geleden, wat een signaal is dat het internet of things reeds alledaagse praktijk is.

Breedband

ACM geeft ‘kwaliteitsstempel’ aan Zanox en Tradetracker

Zanox en Tradetracker hebben hun beleid en processen afgelopen jaar geoptimaliseerd om spam tegen te gaan. Uitgevers en adverteerders worden beter geïnformeerd over de wettelijke regels. Niet naleving daarvan leidt tot uitsluiting van het netwerk. Toezichthouder ACM ziet Zanox en Tradetracker als goede voorbeelden.

Dialogue Marketing

ACM legt Daisycon 810.000 spamboete op

Toezichthouder ACM heeft affiliatenetwerk Daisycon een boete opgelegd vanwege betrokkenheid bij het verzenden van e-mailspam. Het bedrijf verzond zelf niet één e-mail.

E-mailmarketing

Alsnog boete voor chatspammers

Toezichthouder ACM heeft terecht boetes opgelegd aan twee personen die kwaadaardige software op computers hadden geplaatst. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) bepaald.

ACM: beoordeling fusie Liberty Global en Ziggo in Nederland

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat de fusie tussen kabelmaatschappijen UPC en Ziggo in Nederland moet worden behandeld. ACM heeft de Europese Commissie gevraagd de fusieaanvraag door te sturen.

Venture

ACM: mobiel datagebruik explodeert

Het mobiele datagebruik explodeerde afgelopen jaar met 53 procent en het aantal sms’jes kelderde in 2013 met 34 procent. Het aantal smartphones en tablets met toegang tot mobiel internet steeg van 9,8 miljoen naar 11 miljoen stuks. Dat zijn enkele cijfers uit de jaarlijkse Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Mobile

Consumenten krijgen geld terug voor bellen naar nepincassobureau

Consumenten die naar aanleiding van een valse factuur gebeld hebben met het betaalde informatienummer van nepincassobureau Corpus Justitia, krijgen hun belkosten terug. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag bekend gemaakt. In een tijdsbestek van 8 uur belden consumenten 4354 keer naar het nummer. Het totale schadebedrag is 22.000 euro.

Telefoonbedrijven moeten schade incasso-oplichting vergoeden

Telefonieaanbieders moeten de kosten die verrekend zijn voor oproepen naar een informatienummer via het niet-bestaande incassobureau Corpus Justitia terugbetalen aan consumenten. Dat heeft toezichthouder ACM bepaald.

ACM: Vrije val aantal sms’jes lijkt gestopt

Het aantal sms’jes blijft afnemen, van 2,1 miljard in het tweede kwartaal van 2012 naar minder dan 1,4 miljard in het tweede kwartaal van 2013. De daling is wel afgevlakt, van bijna 14 procent in het vierde kwartaal in 2012 naar minder dan 4 procent in het tweede kwartaal in 2013. Dat blijkt uit cijfers van toezichthouder ACM.

Mobile

ACM verlaagt afgiftetarief voor telefonie (update)

De Autoriteit Consument & Markt verlaagt per 1 september de tarieven die telecomaanbieders elkaar rekenen voor het doorgeven van telefoongesprekken. Aanbieders mogen dan voor het doorgeven van een gesprek naar een mobiel nummer 1,019 cent per minuut berekenen, tegen 2,4 cent nu.

Funda maakt discriminatie in zoekresultaten zichtbaar

Funda.nl moet van de Autoriteit Consument & Markt in de zoekresultaten aangeven dat het eerst de woningen van NVM-makelaars toont en daarna pas die van andere makelaars.

Search

Meer dan 10 miljoen mobiele internetters in Nederland

Het aantal telefoons met mobiel internet is begin dit jaar gestegen tot 10,5 miljoen. Nederlanders zijn aanmerkelijk meer data gaan verstoken via hun mobiel. Ze laten sms vallen als een baksteen.

Mobile

Toezichthouder ACM wil duidelijker prijzen in reisbranche

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start vandaag een voorlichtingscampagne voor consumenten en gerichte acties in de reisbranche om prijstransparantie te bevorderen. Er moet volgens de ACM een einde komen aan onduidelijke prijzen in de reisbranche.

Geen wettelijke termijn klantrelatie bij telemarketing

Er komt geen termijn aan het benaderen van mensen die inmiddels geen klant meer zijn bij ondernemingen. Door het stellen van een dergelijke termijn zou de irritatie bij consumenten verder af moeten nemen. Maar minister Kamp vindt het een zwaar middel voor het beoogde doel.