Deel dit artikel
-

ACM geeft ‘kwaliteitsstempel’ aan Zanox en Tradetracker

Zanox en Tradetracker hebben hun beleid en processen afgelopen jaar geoptimaliseerd om spam tegen te gaan. Uitgevers en adverteerders worden beter geïnformeerd over de wettelijke regels. Niet naleving daarvan leidt tot uitsluiting van het netwerk. Toezichthouder ACM ziet Zanox en Tradetracker als goede voorbeelden.

Anita Vegter, bestuurslid ACM, zet de twee partijen vanochtend met een persbericht in het licht: “Het is goed en belangrijk dat deze twee partijen hun verantwoordelijkheid nemen om spam te voorkomen. Wij verwachten dat meer netwerken hun voorbeeld zullen volgen.” De toezichthouder zegt ook nog bezig te zijn met onderzoeken naar verscheidene andere netwerken.

Laurens Aalbers van Zanox licht toe: “Naar aanleiding van de spamboete die Daisycon vorig jaar van de ACM kreeg ontstond onrust in de markt. We zijn toen naar de toezichthouder toegegaan met de vraag of ze ons beleid en de processen wilde doorlichten. We zijn geslaagd.”

Daisycon is het niet eens met het besluit en zit in een beroepsprocedure.

De kern van het meningsverschil tussen de affiliatenetwerken en de toezichthouder is dat laatstgenoemde het begrip ‘verzender van e-mail’ heeft opgerekt. Daardoor worden ook de affiliatenetwerken verantwoordelijk gemaakt, want onderdeel van de keten, en niet puur de partij die op de knop ‘Versturen’ drukt (naar opt-in e-mailadressen).

Directeur Rob van Bergen van Tradetracker: “Naar aanleiding van de Daisyconuitspraak hebben we ons beleid aangescherpt. Daarna is de ACM gekomen en hebben al hun vragen beantwoord.”

Zanox’ Aalbers: “We hebben ons altijd als verantwoordelijk gezien, want we zijn beheerder van ons eigen netwerk en staan voor onze uitgevers en adverteerders.”

Foto: spinster cardigan (cc)

Deel dit bericht

4 Reacties

vandaag even niet

Het moet niet gekker worden. Zanox, groot geworden van goedkope trading gemaskeerd als affiliate traffic, jamba ringtones en cookie stuffing staat in de bloemen. Nou nou!

van Deurzen

De ACM moet zich diep diep schamen hier een vreugde kreet over uit te slaan. Elke advertentie boer met wat voor tracker op welke manier ook, moet je ver weggeduwd houden en het vergaren van info (en dus de mogelijkheid tot spammen en verkwanselen van data). Dus de ACM mag blij zijn met de aanpassingen maar houdt zn mond en kondigt vooral niet aan hoe geweldig dit is….

Jochem

Iedere partij die zoals het in het persbericht van de ACM staat ‘SPAM voorkomt’ verdient het om in de spotlights te komen. Vanuit alle partijen ACM, Zanox en Tradetracker een goede move!

Helpt de consument ook een stuk meer om dit samen met partijen proberen goed op te lossen ipv. het direct te beboeten /dreigen / rechtzaken etc.

Nice moves!@

Martijn

De opmerking van van Deurzen is typisch afkomstig van iemand die de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. Je kunt niet alle marketingbedrijven die gebruik maken van een trackingmethode over een kam scheren.

Gerenommeerde affiliate marketingbedrijven bieden een oplossing voor adverteerders en publishers om gericht te adverteren op basis van een vergoeding per verkoop of lead. De techniek die hiervoor gebruik wordt is weliwaar (deels) op basis van cookies – en ja cookies verzamelen informatie – maar er wordt normaliter geen informatie verzameld die gebruikt wordt om te spammen, of “verkwanseld” wordt.
Normaliter. Bedrijven die zich hieraan wel schuldig maken riskeren te worden vervolgd. Bedrijven die compliant aan de wet willen zijn en blijven, en zich willen laten informeren door de autoriteiten over de huidige stand van zaken, gaan met ACM om de tafel. Daar hoeft ACM zich helemaal niet voor te schamen.

Het tonen van advertenties is voor veel publishers noodzakelijk om hun online service gratis of betaalbaar te houden. Hetzelfde geldt voor kranten, tijdschriften en radio- en televisiestations.

Bij veel mensen en overheden gaan de nekharen overeind staan zodra het woord “privacy” in het geding is, maar vaak onterecht. Cookies worden voornamelijk gebruikt om het online gebruikersgemak te verbeteren. De hele ophef hierover vanuit de overheid heeft alleen maar tot veel grotere ergernissen gezorgd en dat wordt nu ook eindelijk ingezien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond