CTO Jurrie van Rooijen verlaat bol.com
Jurrie van Rooijen heeft begin deze maand de organisatie van bol.com verlaten. Zijn positie van CTO zal worden opgevuld door de huidig CTO van Leaseplan, de Australiër Adrian McPhee.
Jurrie van Rooijen heeft begin deze maand de organisatie van bol.com verlaten. Zijn positie van CTO zal worden opgevuld door de huidig CTO van Leaseplan, de Australiër Adrian McPhee.
Bol.com heeft zijn strategische prioriteiten afgelopen kwartaal bijgesteld en de reclametak moet vol gas gaan geven. Dat is niet uit luxe. AholdDelhaize en de markt mogen dat verlangen.
Bol.com breidt het portfolio dienstverleners op zijn marktplaats uit met bedrijven die zijn gespecialiseerd in verduurzaming.
Bol.com verdient steeds meer geld met het plaatsen van reclame op de schappen in zijn winkel. De reclame-inkomsten stegen afgelopen jaar met 43%.
Bol.com heeft in een heel jaar minder omzet gedraaid door toenemende concurrentie. De handelsomzet (van alle verkopers samen) bedroeg 5,5 miljard euro, 1,9 procent lager dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de vanochtend gepubliceerde jaarcijfers van moeder Ahold Delhaize.
Als marketingpartner van bol.com is bureau Dept gepromoveerd tot Gold Partner en Advertising Certified Partner.
Net als fysieke winkels heeft een aantal grote webwinkels ook reclamebordjes aan de schappen hangen. Deze voorraad commerciële ruimte wordt ‘retailmedia’ genoemd. Justin Sandee van bol.com geeft zijn perspectief op de materie.
Een grote kostenbesparingsronde moet bol.com financieel in het gareel brengen. De platformtak wordt gespaard, er vervallen geen banen. Dat is niet uit luxe, want de advertentiemarkt verwacht meer dan bol.com nu levert.
Nederland begon drie weken geleden al met zijn inkopen voor de feestdagen. De verkopen sprongen harder omhoog dan webwinkels oorspronkelijk verwachtten. Fulfilmentspecialist Monta verwacht een record. Bol.com en PostNL kunnen het aan.
Bol.com gaat nu ook in zuidwest Nederland zelf pakketjes ophalen voor aangesloten webwinkels. Hiertoe opent zijn start-up Ampère een depot in Ridderkerk, net onder Rotterdam.
Zaterdag ploft bij talloze huishoudens in Nederland het nieuwe Grote Speelgoedboek van bol.com weer op de deurmatten. De boek, nauw vervlochten met een app, komt in een oplage van 3,5 miljoen.
Bol.com stuurt de eerste eigen vrachtfietsen op pad met pakketbezorgingen sinds de investering in bezorgdienst Cycloon.
Bol.com gaat zelf pakketjes bij verkooppartners ophalen voor aflevering bij de consument. Daartoe lanceert het een apart ophaalbedrijf, Ampère, en werkt met Budbee.
De abonnementsprijs van bol.com Select gaat volgende maand van tien naar twaalf euro. Het e-commercebedrijf rekent de stijgende transport- en brandstofkosten door.
Toezichthouder ACM heeft geen bezwaar tegen de investering van bol.com in Cycloon. Het uiteindelijke doel is om de eigenaar van het bezorgnetwerk Fietskoeriers.nl over te nemen.