De grootste merken op bol.com van 2023 in kaart gebracht (1/2)
Wie verkoopt wat op bol.com? Hoe liggen de verhoudingen tussen het bedrijf zelf, de verkooppartners en de grote merken? Cijfers en analyses.
Wie verkoopt wat op bol.com? Hoe liggen de verhoudingen tussen het bedrijf zelf, de verkooppartners en de grote merken? Cijfers en analyses.
Bol.com voegt een nieuw onderdeel toe aan zijn dienstenplatform voor de 52.000 verkooppartners: Reverse, een onderdeel dat verkopers helpt met hun retouren.
Ook voor retailmedia komen er steeds meer optimalisatie-‘tools’. Wat is er beschikbaar, hoe werkt het en wat zijn de prestaties in de praktijk?
Een nieuwe geldmachine staat aan bij bol.com en hij gaat steeds harder draaien. De inkomsten uit online reclame groeien van kwartaal op kwartaal.
Bol.com profileert zich in toenemende mate als vehikel voor grote merkadverteerders. Met een speciaal daarvoor opgericht team haalt het de banden met bureaus aan om hen te leren adverteren op het handelsplatform.
Bol.com en partners hebben in het tweede kwartaal gezamenlijk 1,4 miljard euro omzet gedraaid, dat is 10,5 procent meer dan vorig jaar, zo blijkt uit de toelichting op de kwartaalcijfers van moeder Ahold Delhaize.
Jurrie van Rooijen heeft begin deze maand de organisatie van bol.com verlaten. Zijn positie van CTO zal worden opgevuld door de huidig CTO van Leaseplan, de Australiër Adrian McPhee.
Bol.com heeft zijn strategische prioriteiten afgelopen kwartaal bijgesteld en de reclametak moet vol gas gaan geven. Dat is niet uit luxe. AholdDelhaize en de markt mogen dat verlangen.
Bol.com breidt het portfolio dienstverleners op zijn marktplaats uit met bedrijven die zijn gespecialiseerd in verduurzaming.
Bol.com verdient steeds meer geld met het plaatsen van reclame op de schappen in zijn winkel. De reclame-inkomsten stegen afgelopen jaar met 43%.
Bol.com heeft in een heel jaar minder omzet gedraaid door toenemende concurrentie. De handelsomzet (van alle verkopers samen) bedroeg 5,5 miljard euro, 1,9 procent lager dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de vanochtend gepubliceerde jaarcijfers van moeder Ahold Delhaize.
Als marketingpartner van bol.com is bureau Dept gepromoveerd tot Gold Partner en Advertising Certified Partner.
Net als fysieke winkels heeft een aantal grote webwinkels ook reclamebordjes aan de schappen hangen. Deze voorraad commerciële ruimte wordt ‘retailmedia’ genoemd. Justin Sandee van bol.com geeft zijn perspectief op de materie.
Een grote kostenbesparingsronde moet bol.com financieel in het gareel brengen. De platformtak wordt gespaard, er vervallen geen banen. Dat is niet uit luxe, want de advertentiemarkt verwacht meer dan bol.com nu levert.
Nederland begon drie weken geleden al met zijn inkopen voor de feestdagen. De verkopen sprongen harder omhoog dan webwinkels oorspronkelijk verwachtten. Fulfilmentspecialist Monta verwacht een record. Bol.com en PostNL kunnen het aan.