More artikelen

75 miljoen dollar nieuw kapitaal voor Fastclick

Het Amerikaanse Fastclick, dat direct respons reclame op internet plaatst, heeft een investering gekregen van 75 miljoen dollar. Het is daarmee een van de grootste financieringsrondes die er dit jaar zijn afgesloten. Ondertussen overweegt Doubleclick, een van de 'oudjes' op de markt, zichzelf in de etalage te zetten.

Webwinkels moeten bestelproces verbeteren

De grootste uitdaging van Nederlandse webwinkels ligt in het verbeteren van het bestelproces. Dat blijkt uit onderzoek van het adviesbureau Jungle Rating onder de 25 grootste Nederlandse webwinkels. De toekomst ligt daarbij in het beter benutten van rich internet applications. Die innovatie heeft het in zich de eenvoud van het aankoopproces te verbeteren, aldus Jungle Rating.

Doubleclick: toename online aankopen

Doubleclick constateert dat het aantal mensen dat daadwerkelijk iets koopt via internet in het eerste kwartaal van 2004 verder is toegenomen, maar dat tegelijkertijd steeds meer mensen hun winkelwagentje achterlaten waardoor het uiteindelijk niet tot een transactie komt.

Doubleclick: meer rich media, samenwerking Netratings

De vraag naar rich media-advertenties blijft toenemen en ze spelen een steeds belangrijker rol in het totale aanbod van advertenties. Dat constateert Doubleclick. Verder maakt het bedrijf bekend dat het gaat samenwerken met VNU-onderdeel Nielsen/Netratings.

DoubleClick betreedt arena zoekmachine-marketing

DoubleClick komt nog voor het einde van het jaar met eigen toepassingen voor zoekmachine-marketing. Met lede ogen ziet het hoe Google en Overture succes behalen met 'contextual ads'. Ook DoubleClick lijkt een stuk van de koek te willen die nu verdeeld wordt.

MyDoom valt ook online reclame aan

Een variant van het MyDoom-virus heeft het voorzien op online reclame. Wie besmet raakt met het virus, kan bepaalde advertenties op de pc niet meer bekijken. Volgens computerbeveiligingsexpert Tom Welling van Symantec is het nog nooit eerder gebeurd dat een virus het ook gemunt heeft op online reclame.

“Minder aandacht voor spam”

Het aantal internetters dat spam leest neemt af, momenteel ligt het rond de 4 procent, waar het twee jaar geleden nog 18 procent was. Dit zegt online reclamebureau DoubleClick in zijn jaarlijkse Consumer Email studie. Mannen blijken een bredere definitie van spam te hanteren dan vrouwen.

“28 procent banners rich-media”

Van alle banners wordt nu 28 procent gemaakt met rich-media, een toename van ruim tien procent in vergelijking met vorig jaar. Dit zegt bedrijf voor online reclame DoubleClick. Tegen het eind van het jaar zullen vier op de tien banners rich-media bevatten, verwacht DoubleClick.

“Doorklikken bij banners gelijk, respons groter”

De click-through op banners is het afgelopen jaar met een percentage van 0,7 procent nagenoeg gelijk gebleven. Het aantal keren dat er in een later stadium actie wordt ondernomen is echter toegenomen, hetzelfde geldt voor de hoeveelheid rich-media banners. Dit zegt DoubleClick na evaluatie van maar liefst 630 miljard advertenties.

Kleine winst, maar dalende omzet voor DoubleClick

Het Amerikaanse DoubleClick, actief met online advertising, heeft in het afgelopen kwartaal een bescheiden winst behaald, met name door op kosten te besparen. De winst was 4,1 miljoen dollar tegenover een verlies van 37,9 miljoen dollar vorig jaar. De omzet liep echter terug en zal volgens DoubleClick in het huidige kwartaal nog verder afnemen, mede door de verkoop van bedrijfsonderdelen.

“Respons op e-mail marketing neemt af”

Consumenten klikken niet alleen minder op banners, ook de respons op e-mailmarketing neemt af. Dat stelt het Amerikaans onderzoeksbureau eMarketer. De consument is simpelweg zodanig overweldigd door alle mail, dat zijn aanvankelijke nieuwsgierigheid naar e-mailmarketing is verdwenen.

NetRatings neemt onderdeel DoubleClick over

update Onderzoeksbureau NetRatings, onderdeel van VNU, heeft met twee overnames deze week zijn positie versterkt. Voor een bedrag van 18,5 miljoen dollar nam het de afdeling voor bereiksonderzoek @plan van DoubleClick over en voor 9,6 miljoen dollar in aandelen werd het eigenaar van eRatings.com, bekend van Nielsen//NetRatings.

Goede kwartaalresultaten voor mediatak DoubleClick

Global Media, het bedrijfsonderdeel van DoubleClick dat zich bezig houdt met de verkoop van online advertentieruimte, zegt dat het in het vierde kwartaal 27,2 miljoen dollar heeft omgezet; 22 procent meer dan in het voorgaande kwartaal. De resultaten zijn verrassend, aangezien de totale bestedingen aan internetreclame in de VS scherp zijn gedaald.

AdLINK verwacht groei internetreclame

De bestedingen aan online reclamevormen zullen volgend jaar 25 procent groeien ten opzichte van dit jaar. Dit voorspelt Michael Kleindl, CEO van advertentienetwerk AdLINK. Hij zegt dat de overname van de salestak van DoubleClick in enkele landen zal leiden tot sluiting van kantoren.

Snelle shake-out in Europese webreclame

Het Duitse bureau voor online advertising AdLINK heeft de Europese salesafdeling van DoubleClick overgenomen. Hoe en wanneer de salesafdeling van DoubleClick wordt samengevoegd met AdLINK is nog niet bekend. In krap drie maanden tijd is de markt voor online advertising in Europa en Nederland sterk gewijzigd.