Meer Artikelen

Facebook schrapt gesponsorde berichten uit tijdlijn

Adverteerders kunnen binnenkort niet meer de likes en postings van consumenten gebruiken om tegen betaling in de tijdlijn door te dringen. Facebook schrapt het reclameformat ‘sponsored stories’ namelijk per 9 april.

Social

Facebook gedagvaard voor scannen privéberichten

Twee Facebook-gebruikers hebben het sociale netwerk voor de rechter gesleept omdat het privéberichten zou hebben gescand om gebruikersprofielen te verfijnen. Volgens de aanklacht zou Facebook daarmee de Californische privacywetgeving en federale regelgeving hebben overtreden. Facebook zegt dat de aanklacht geen grond heeft.

Het jaar van: Facebook

Facebook kwam in 2013 in rustiger vaarwater terecht na het bewogen jaar 2012, waarin de beursgang grotendeels mislukte. Het bedrijf presenteerde afgelopen jaar keer op keer mooie kwartaalcijfers en de koers ging gaandeweg omhoog, naar 58 dollar afgelopen maandag.

Facebook deze week met videoreclame

Adverteerders kunnen vanaf deze week videoreclame gaan vertonen in de timeline van Facebookgebruikers. De commercials starten automatisch en worden op zowel de vaste als mobiele kanalen vertoond.

Online advertising

Social weekoverzicht: Twitter lanceert tailored audiences

Deze week verstuurde Instagram een persuitnodiging, waarschijnlijk voor de introductie van een nieuwe dienst. Tevens werd bekend dat de lancering van de verwachte muziekdienst van YouTube over de jaarwisseling heen wordt getild. Daarnaast bleek dat Twitter uit de advertentievariant Promoted Trends minder dan tien procent van de inkomsten haalt. Maar dat was niet het enige nieuws over Twitter: ze lanceerden deze week tailored audiences. Facebook paste deze week het algoritme van de newsfeed aan.

Social

Facebook gaat meer nieuws brengen

Facebook gaat voortaan meer nieuwsartikelen plaatsen op de tijdlijn die ook langer blijven staan. Artikelen waarop door vrienden gereageerd worden zullen daarnaast vaker terugkeren.

Infographic: hoe haal je klanten binnen op Facebook?

Hoe haal je klanten binnen via Facebook? En zijn die er eigenlijk wel? De makers van de Facebook app Post Planner denken van wel en produceerden een infographic vol visserslatijn. Het ideale visvoer: promovideo’s, e-books en infographics.

Social

Facebook gaat whatsappen

Facebook heeft zijn chatapp voor iOS zodanig vernieuwd dat ook met relaties buiten Facebook kan worden gecommuniceerd, zolang die maar in het telefoonboek van de smartphone staan. Een Android-versie is onderweg.

Social

Facebook heeft een tienerprobleem

Facebook erkent nu ook zelf dat tieners minder actief zijn op Facebook. CFO David Ebersman sprak gisteren tijdens de toelichting op de kwartaalcijfers van terugloop onder jongere tieners.

Advertentieomzet Facebook explodeert

Facebook verdiende in het derde kwartaal fors meer aan advertenties: 1,80 miljard dollar, 66 procent meer dan vorig jaar. De advertentie-inkomsten vormden ook een belangrijk deel van de omzet van 2,02 miljard dollar.

Twitter populairder dan Facebook onder VS-tieners

Amerikaanse tieners verliezen in rap tempo aandacht voor Facebook. Voor het eerst beschouwt de meerderheid Twitter als zijn belangrijkste socialmediakanaal. Daarna volgen pas Facebook en Instagram.

Social

Google gaat reclame verkopen op Facebook

DoubleClick Bid Manager krijgt een aansluiting op de Facebook Exchange (FBX), waardoor adverteerders via hun Googlesysteem reclame kunnen inkopen op Facebook.

Online advertising

Nieuwe vorm retargeting bij Facebook

Facebook begint de gefaseerde uitrol van een reclameoptie om bezoekers van hun sites of apps opnieuw te benaderen.

Online advertising

Facebook, Pinterest en Twitter domineren ‘social sharing’

Facebook, Pinterest en Twitter, in die volgorde, zijn de belangrijkste sociale platformen voor verwijzingen naar sites, volgens een uitgebreide studie van Shareaholic. Dat bedrijf keek gedurende een jaar naar 200.000 websites met in totaal 250 miljoen unieke maandelijkse bezoekers. Google Plus en LinkedIn scoren fors lager.

The Facebook Conference 2013: een platform wordt volwassen

Afgelopen woensdag vond tijdens de Amsterdam eWeek de eerste editie van The Facebook Conference plaats. Op het podium deelden merken zoals KLM, Heineken, Philips, de ANWB en Hunkemöller en Facebook zelf hun kennis met de meer dan 230 bezoekers. Conclusie van de dag: het draait op Facebook vooral om de strijd tussen engagement versus bereik.

Social