More artikelen

Adverteerders slecht te vinden

De top-50 van bedrijven met de hoogste reclamebestedingen is slecht te vinden via zoekmachines. Dat stelt Multiscope, dat onderzoek deed voor adviesbureau Traffic4U.

Websites halen schouders op voor .info en .biz

Van de honderd best bezochte Nederlandse websites hebben er slechts drie een actieve .info domeinnaam, zo bleek uit onderzoek van Multiscope. Nog eens 37 sites hebben een .info naam geregistreerd maar maken er geen gebruik van. Hebben domeinnamen aan populariteit ingeboet?

Voorlopig geen standaard in online bereiksmetingen

Met de overname van Jupiter Media Metrix krijgt NetRatings wereldwijd een dominante positie op de markt voor online bereiksonderzoek. Of hiermee de meetmethoden van NetRatings de norm zullen worden, is onduidelijk. "Het is een illusie is om te denken dat er ooit één standaard zal komen."

Blauw: bestedingen consumenten stijgen 78 procent

In de eerste helft van dit jaar hebben consumenten in Nederland voor 526 miljoen gulden online gekocht. Dat is 78 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit zegt Blauw Research in de Online Shopping Monitor die het samen met Thuiswinkel.org heeft opgesteld. Voor het gehele jaar verwacht het onderzoeksbureau een omzet van 1,2 miljard gulden.

Jobnews lanceert nieuwe site om “toppositie te behouden”

Na een week stilgelegen te hebben, is de nieuwe carrièresite van Jobnews de lucht ingegaan. Omdat de site over moest stappen op nieuwe software, lagen de functies enkele dagen plat. Inmiddels is een grootscheepse reclamecampagne van start gegaan om de herstart te ondersteunen.

Newmonday en Intermediair geliefd bij werkzoekenden

De samengevoegde sites van Intermediair en Newmonday waren in februari de meest populaire banensites van Nederland. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope naar het bereik en aantal unieke bezoekers van Nederlandse carrièresites in februari.

“Adverteerders zien online advertising als sluitpost”

Online advertising is voor de meeste adverteerders nog een sluitpost op het advertentiebudget. Het middel wordt hoofdzakelijk ingezet als aanvulling of versterking van de traditionele mediacampagnes. Dat zegt Multiscope in een onderzoek over online advertising. De slechte kwaliteit van banners en sites wordt gezien als een serieuze handicap.

Verweer Multiscope tegen kritiek rangschikking

Multiscope verweert zich tegen de kritiek op het Visiscan onderzoek. Volgens een artikel in Onlijn.nl klopt de rangschikking van de meest bezochte websites niet. Het webzine vergelijkt de resultaten van Multiscope met de statistieken van Nedstat, maar in een persverklaring stelt Multiscope dat er sprake is van "appels en peren". Kritiek op de samenstelling van het panel is inmiddels "een non-issue", aldus het onderzoeksbureau.

Multiscope: “Adverteerders reageren traag”

Adverteerders reageren traag op internetters die via een advertentie vragen om informatie. Slechts een kwart laat binnen een werkdag iets van zich horen. Als online advertenties attractiever worden zal 30 procent van de mensen die nu nauwelijks doorklikken dit toch gaan doen. Dit concludeert onderzoeksbureau Multiscope in een onderzoek naar online advertenties.

Mediaplanners: bereiksonderzoek weinig gebruikt

Startpagina.nl is de meest bezochte website van het afgelopen jaar, aldus bereiksonderzoek van Multiscope . Wat doen degenen voor wie het onderzoek bedoeld is met de uitkomsten ervan? Weinig tot niets, zo leert een korte rondvraag onder mediaplanners. Zij denken dat de bureaus waarvoor ze werken de kennis zelf wel in huis hebben.

“Geringe vraag naar digitale factuur”

De helft van Amerikaanse internetters wil na een online aanschaf een papieren factuur ontvangen, slechts 17 procent zegt de rekening online te willen bekijken. Dat concludeert Gartner in een onderzoek over de houding van de 127 miljoen Amerikaanse internetters tegenover online rekeningen betalen. Drie modellen voor electronisch factureren zullen de overhand krijgen, voorspelt het onderzoeksbureau.

“Bestedingen e-commerce 3,5 miljard gulden”

Bestedingen in Nederland aan e-commerce zijn gestegen tot 3,5 miljard gulden, aldus Multiscope in het onderzoek 'E-commerce Nederland' . Daarvan bestaat 42 procent uit consumentenbestedingen, het resterende deel wordt zakelijk besteed. Inmiddels heeft de helft van de internetters (51 procent) al iets gekocht via internet, maar het aandeel online betalingen daalt.

Multiscope twijfelt aan breedband onderzoek Pro Active

De Nederlandse internetter heeft weinig interesse in breedband, zo concludeert Multiscope na een onderzoek onder 1614 Nederlanders. De uitkomst staat haaks op bevindingen van Pro Active dat juist 67 procent van de internetters van plan is om over te stappen op breedband internet. "Wij twijfelen aan de objectiviteit van het Pro-Active onderzoek", aldus Multiscope.

Multiscope: online reisbureaus hebben geen duidelijke visie

Reisbureaus en touroperators scoren qua diensten en sitebereikbaarheid beduidend lager dan luchtvaartmaatschappijen op Internet. Dit is een van de conclusies uit een onderzoek van Multiscope , dat zich richtte op de prestaties van 95 reissites in West-Europa, de Verenigde Staten en Canada.