More artikelen

Mediabedrijf Nielsen wil binnen maand beursnotering

Nielsen, voorheen in handen van uitgeefconcern VNU, wil de reeds geplande beursgang in New York, deze maand nog doorzetten, zodat een beursnotering eind januari een feit is.

Onderzoeksbureau Nielsen wil beursgang

De eigenaren van marktonderzoeker Nielsen wil het bedrijf dit jaar naar de beurs brengen en daarmee 21 miljard dollar ophalen.

Nielsen: Mediabesteding online kent eerste daling

Voor het eerst is er een daling te zien bij de netto mediabestedingen op internet. De eerste zes maanden van 2009 was er een daling van de mediabestedingen met 2,5 procent.

Nielsen levert Facebook onafhankelijke advertentiedata

Marktonderzoeker Nielsen gaat het sentiment van gebruikers naar de advertenties op Facebook in kaart brengen. Hieronder vallen onder meer bewustwording, herkenning, associaties, merkvoorkeuren en koopbereidheid.

Exploitant remt registratie online mediabesteding af

Marktonderzoeker Nielsen onderzoekt in samenwerking met IAB wat de online mediabestedingen bij digitale exploitanten zijn. Maar de exploitanten zijn niet allemaal even happig op het vrijgeven van de cijfers.

Nielsen: sociale netwerksites gaan mobiel

Nog even snel een kijkje nemen op MySpace als je in de zon op een terras zit: sociale netwerken worden steeds populairder onder de mobiele internetters.

Nielsen breidt uit met overname IAG Research

Nielsen heeft de laatste handtekening onder een contract met IAG Research gezet. Het bedrijf is overgenomen voor 225 miljoen dollar.

Nielsen: online mediabestedingen vlakken af

Bij de bruto mediabestedingen voor producten en diensten in Nederland zijn de uitgaven voor online display advertising het afgelopen jaar minder hard gegroeid in vergelijking met 2006. De twee grote advertentiereuzen in Nederland waren het afgelopen jaar Unilever Foods en KPN.

Nielsen ruilt pageviews in voor tijd

Het totaal aantal minuten dat bezoekers doorbrengen op een website. Dat gegeven vormt voortaan de basis van de door Nielsen Media Research samengestelde internetranglijsten. Volgens de mediaonderzoeker – één van de belangrijkste in Amerika – voldoen pageviews niet meer sinds AJAX en streaming video populair zijn.

Nielsen gaat Video On Demand meten

Nielsen Media Research gaat vanaf december het kijkgedrag naar Video On Demand (VOD) meten. Nielsen zegt hiermee in te spelen op klachten van adverteerders. Deze zouden klagen over het ontbreken van onafhankelijke VOD-metingen. Vooralsnog waren in de Verenigde Staten adverteerders afhankelijk van gegevens die de kabelbedrijven zelf verstrekten.

Nielsen gaat bereik computerspelen meten

Nielsen Media Research start met het meten van het bereik van computergames. Het bedrijf zal de populariteit van games gaan meten en levert informatie over de spelers, zoals hun leeftijd en het type spelcomputer dat ze gebruiken. Nielsen zegt dat de nieuwe dienst adverteerders helpt bij keuzes rondom adverteren in games. De nieuwe dienst meet vooralsnog alleen het gedrag van Amerikaanse gamers. In een later stadium zullen eventueel ook andere landen volgen, zegt een Amerikaanse woordvoerder van Nielsen Media Research.

Shopzilla snelst groeiende internetmerk in Europa

De Amerikaanse product- en prijsvergelijker Shopzilla bereikt maandelijks 4 miljoen unieke Europese internetgebruikers. De site groeide ruim 1.100 procent in een jaar tijd. Uit onderzoek van Nielsen//NetRatings blijkt voorts dat ook het bereik van communitysites Kijiji, Ringo en MySpace in Europa met honderden procenten groeiden. Een algemene trend is dat algemen portaalsites aan interesseverliezen, in het voordeel van zoekmachines.

Apple winnaar online merkonderzoek Nielsen

Apple is een van de snelstgroeiende merken op internet, zo blijkt uit metingen van Nielsen Netratings. Uit een analyse van het bezoek aan ruim 2000 websites in de Verenigde Staten gedurende de maand november, blijkt dat het verkeer naar Apple.com met 57 procent is gestegen ten opzichte van vorig jaar, mede dankzij publiciteit rond de iPod nano en iTunes. Andere sterke stijgers zijn Google met 29 procent en Amazon met 16 procent.

Aantal banners in Europa met kwart toegenomen

Het aantal banners in Europa is tussen november 2003 en november 2004 toegenomen met 24 procent. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van Nielsen/Netratings. Het aantal banners steeg in die periode van ruim 76 duizend naar bijna 95 duizend. Nederland, Zweden en Frankrijk lieten de meeste groei zien.

Down Under komt met advergaming-concept

Down Under start met Ingame Advertising onder de naam DUIA. Daarmee is Europa’s eerste ingame reclame-bureau volgens Downunder een feit. DUIA gaat adverteerders adviseren over de mogelijkheden die games bieden om producten, diensten en merken op een uitdagende, nieuwe manier te communiceren richting hun klanten.