More artikelen

Feiten en cijfers

Cijfermateriaal over het Internetgebruik en een gebruiksonderzoek naar productvergelijkers.

Doubleclick: meer rich media, samenwerking Netratings

De vraag naar rich media-advertenties blijft toenemen en ze spelen een steeds belangrijker rol in het totale aanbod van advertenties. Dat constateert Doubleclick. Verder maakt het bedrijf bekend dat het gaat samenwerken met VNU-onderdeel Nielsen/Netratings.

Samenwerking TiVo en Nielsen

TiVo en Nielsen Media Reseach (onderdeel van VNU) starten gezamenlijk met onderzoek naar het kijkgedrag van mensen die een digitale video recorder bezitten. De gegevens zijn bestemd voor omroepen en adverteerders. De waarde van de TiVo-recorder bleek deze week nog eens met het ‘borst-incident’ rond Janet Jackson.

Tevredenheid Amerikaanse internetshoppers stijgt

De tevredenheid van Amerikanen die online hebben gewinkeld gedurende de afgelopen feestdagen-periode is gestegen. Dat blijkt zowel uit onderzoek van Shop.org als van Netratings. Desondanks ondervindt nog steeds een kleine 4% serieuze problemen met de aflevering van goederen.

NetRatings koopt branchegenoot RedSherriff

Nielsen//NetRatings heeft voor 12 miljoen dollar een meerderheidsbelang genomen in het Amerikaanse RedSherriff, een van de grootste onderzoeksbureaus voor analyse van het surfgedrag op een site.

Europa neemt toppositie downloaden over

In Europa zijn de meeste downloaders ter wereld actief, een positie die tot voor kort was voorbehouden aan de Verenigde Staten. Dit meldt Nielsen//NetRatings.

“E-tailers worstelen met bezoekersaantallen”

Amerikaanse e-tailers zagen de omzet in de maand november met 55 procent toenemen, maar helemaal opgewassen tegen de groei van de online aankopen zijn ze nog niet. Dit komt naar voren in twee recente onderzoeken.

Nielsen//NetRatings neemt maker LemonAd over

VNU-onderdeel Nielsen//NetRatings heeft met de overname van Netcrawling de positie op de markt voor online onderzoek versterkt. Netcrawling is fabrikant van LemonAd, een methode om online reclamebestedingen te meten. Een overnamesom is niet bekendgemaakt.

Stormachtige groei online gamen in Nederland

Het online gamen maakt in Nederland een stormachtige groei door, het totale bezoekersaantal aan gamessites steeg van 277.000 in januari 2002 naar 1,1 miljoen in januari 2003. Bovendien is nergens in Europa deze markt zo volwassen en de penetratie voor online gaming zo hoog als in Nederland. Dat stelt Nielsen/NetRatings in een recent onderzoek.

Lufthansa grootste online luchtvaartmaatschappij

Sites van luchtvaartmaatschappijen zijn in Europa populairder dan ooit. Sinds oktober vorig jaar is het bezoek aan de sites met 118 procent gestegen, Lufthansa is de grootste online luchtvaartmaatschappij, ook KLM doet het goed. Dit zegt Nielsen//NetRatings in recent onderzoek.

“Online reclame goed voor bereiken leidinggevenden”

Adverteerders kunnen 'decision-makers' het best bereiken met reclame op internet. Dat zegt deze doelgroep zelf in een Amerikaans onderzoek. Een Nederlandse equivalent is er niet van een dergelijke studie, wel blijkt een meerderheid van de Nederlandse leidinggevenden dagelijks online te zijn en oriënteert 18,1 procent zich er op producten en diensten.

“Nederland derde in breedband”

update In vergelijking met enkele Europese landen heeft Nederland de derde positie gekeken naar aantal gebruikers van breedband internet. Engeland loopt nog ver achter, de doelstelling van de regering om binnen enkele jaren de koppositie in te nemen komt daarom nogal "absurd" over. Dit zegt Nielsen//NetRatings.

Afname online reclame in VS

Het adverteren op internet is dit jaar in de Verenigde Staten met 8,4 procent afgenomen. Dit komt naar voren in onderzoek door Nielsen Media Research naar mediabestedingen in de eerste helft van dit jaar. De afname staat in contrast met de gemiddelde toename van 2,3 procent voor alle mediatypen. Bertelsmann was de grootste online adverteerder.

In VS 77 procent meer ad-impressies

Het aantal ad-impressies in de Verenigde Staten, oftewel de hoeveelheid verkochte online reclame, is in de maand mei 77 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Dit zegt onderzoeksbureau Nielsen//NetRatings. Traditioneel zijn het de retailers die het meest adverteren, ook vorige maand bleek dit wederom het geval.

Aantal unieke advertenties sterk gestegen

Het aantal unieke advertenties is in de eerste paar maanden van dit jaar met 33 procent toegenomen. Dit zegt Nielsen//NetRatings, dat vervolgens spreekt van een herstel van de markt voor online advertising. Of dat ook daadwerkelijk het geval is blijft de vraag, omzetcijfers voor dit jaar heeft de online advertisingbranche nog niet gepubliceerd. Het beeld van de twee grootste verkopers AdLink en DoubleClick is niet eenduidig.