More artikelen

Nielsen: Meer reclamegeld naar internet dan televisie

Adverteerders gaven in 2012 netto meer uit aan reclame op internet dan op televisie. De zogeheten mediabestedingen daalden vorig jaar met 4,7 procent in Nederland. Enkel de uitgaven aan commerciële ruimte op internet stegen, en wel met acht procent.

Online advertising

Online reclamebestedingen dálen in Duitsland

Adverteerders gaven in januari in Duitsland drie procent minder uit aan online reclame dan het jaar ervoor. De economische tegenwind gaat ook aan de internetsector niet voorbij.

Online advertising

Digitale muziek begint nu echt te verkopen

Ruim de helft van muziekverkopen in de VS betreft nu al digitale nummers en albums. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen SoundScan en Nielsen BDS. Het is daarmee voor het eerste dat de fysieke verkopen (in winkels) zijn gepasseerd.

Twitter en Nielsen gaan sociale tv peilen

Twitter en Nielsen hebben een samenwerking op het gebied van sociale televisie voor de Amerikaanse markt aangekondigd. Zij gaan metingen verrichten als aanvulling op de kijkcijfers.

Internet enige lichtpunt in mediabestedingen

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2012 licht gedaald met 1,2 procent tot 1,93 miljard euro. Vrijwel alle mediumtypen zagen de advertentie­ inkomsten afnemen, alleen internet en out-of-home lieten een flinke plus zien.

Mediabestedingen wereldwijd (bijna overal) weer in de lift

Bedrijven wereldwijd zijn iets minder terughoudend geworden met reclame-inkoop. De online bestedingen nemen overal toe. Enkel in Europa wordt de nullijn niet eens behouden. Internet is de enige positieve uitzondering hier.

Nielsen: lichte stijging netto mediabestedingen

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2011 met 0,3 procent gestegen tot 4,925 miljard euro. In absolute bedragen betekende dat een stijging van 17 miljoen euro. Net als in 2010 was er in 2011 sprake van grote verschillen tussen de verschillende mediumtypen.

Weblog nog altijd springlevend

Particuliere weblogs zijn nog lang niet dood. Blogger, Wordpress en Tumblr trekken alleen al 80,5 miljoen bezoekers per maand.

Google en Facebook weer hoog in ranglijst Nielsen

Google, Facebook, Yahoo, MSN en YouTube blijven de meest bezochte websites in de VS. Dat blijkt uit onderzoek van Nielsen. In de Top 10 komen slechts twee consumentenmerken voor: Microsoft en Apple.

ING Bank grootste online adverteerder onder financials

ING Bank is in de financiële dienstverlening de grootste online adverteerder. De bank gaf rond de zomermaanden 7,9 miljoen euro uit aan displayreclame.

Mobiel en video snelste groeiers in online reclame

Video en mobiel groeien binnen de netto mediabestedingen aan online advertising het hardst. Het absolute aandeel is bescheiden, maar de percentuele groei overtreft die van display advertising.

Internet na tv en dagbladen grootste aandeel in bruto mediabestedingen

In het derde kwartaal kwamen de bruto mediabestedingen aan online display advertising uit op bijna 162 miljoen euro. Televisie en dagbladen nemen wel nog steeds een groter aandeel in van de totale bruto mediabestedingen.

Amerikanen besteden kwart van hun online tijd op Facebook

Amerikaanse consumenten besteden een kwart van al hun online tijd bij Facebook. Meer dan bij Google, Yahoo en AOL bij elkaar opgeteld. De snelst groeiende groep mobiele gebruikers zijn senioren, de surfers van 55 jaar en ouder.

Facebook exploiteert persoonsgegevens 750 miljoen leden

Facebook gebruikt de demografische gegevens van zijn 750 miljoen leden voor de online panels van marktonderzoeker Nielsen. Adverteerders kunnen via Nielsen eindelijk appels met appels gaan vergelijken wat de prestaties van crossmediale campagnes betreft.

Internet verantwoordelijk voor stijging totale mediabestedingen

De netto mediabestedingen aan internet zijn grotendeels verantwoordelijk voor de stijging van de totale netto mediabestedingen in 2010. Zo stegen de bestedingen aan internet met 18 procent, de totale netto internet mediabestedingen stegen in datzelfde jaar met 1,7 procent.