Sanoma doet bod op tv-zenders SBS
Sanoma Media, onder meer eigenaar van Kieskeurig en Nu.nl, doet ‘met lokale partners’ een bod op SBS Broadcasting.
Sanoma Media, onder meer eigenaar van Kieskeurig en Nu.nl, doet ‘met lokale partners’ een bod op SBS Broadcasting.
Sanoma verkoopt abonnementen op de digitale versie van Viva en Autoweek met de abonnementendienst die Apple deze week lanceerde. Dat betekent dat ze minder inzicht krijgen in lezersinformatie.
Het verkeer over het hele Sanoma-netwerk vanuit verschillende sociale netwerken, begint langzamerhand uiteen te lopen. In Nederland is het verkeer dat vanuit Twitter komt het grootst, Facebook volgt op de hielen. Hyves levert van de grote netwerken het minste verkeer.
Uitgeverij Sanoma Media neemt een minderheidsbelang in Fashionchick.nl en krijgt daarbij de optie tot volledige overname.
Playboy heeft in Nederland een applicatie gelanceerd waarmee gebruikers hun borstenkennis kunnen testen. Op het Apple-platform kan Playboy niet terecht met ‘bloot-content’. “Bloot is een belangrijk onderdeel van onze formule. Dan kom je vanzelf op het Android-platform terecht”, aldus Eric Ariëns, Content Publishing Director bij Sanoma Digital.
Sanoma Digital, uitgever Kieskeurig.nl, lanceert een nieuwe vergelijkingssite. Met Makkie.nl, willen ze een tweede doelgroep kooplustige nieuwsgierigen gaan bereiken. Makkie.nl richt zich, in tegenstelling tot Kieskeurig.nl, minder op harde specificaties en meer op praktijkadvies.
Het Nederlandse Sanoma Digital en Sanoma Uitgevers veranderen hun naam in Sanoma Media. De verandering, ingegeven door een beslissing vanuit het Finse moederbedrijf Sanoma Group, moet beide takken als één organisatie in de markt zetten. “We willen ons positioneren als mediabedrijf”, aldus een woordvoerder.
De opbrengsten van online advertenties stegen in het derde kwartaal bij de Finse uitgever Sanoma met 22 procent. Dit kwam voor een groot deel door de groeiende inkomsten op dit vlak bij de Nederlandse tak.
Sander Stallinga wordt verantwoordelijk voor NU.nl, ZIE.nl en het zakelijke cluster van Sanoma Digital. Per vrijdag begint hij aan zijn nieuwe baan als Publisher Nieuws Sanoma Digital.
Dolly, een idee voor een iPad-applicatie, heeft de iPad challenge gewonnen die Sanoma Digital had uitgeschreven. Met deze wedstrijd hoopte de uitgever meer nieuwe creatieve ideeën op te doen.
De Europese uitgever Sanoma zag zijn online omzet met 18 procent groeien tot 39 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2010.
Veel uitgevers experimenteren met de iPad en de bijbehorende applicaties in de hoop nieuwe verdienmodellen te vinden. Sanoma Digital hoopt op meer creatieve nieuwe ideeën door een iPad-challenge uit te schrijven. De winnaar gaat naar huis met 5.000 euro.
De iPad-app die Sanoma Digital vandaag lanceert voor het merk NU.nl, moet hetzelfde percentuele bereik halen als NU.nl op het web heeft. “We hadden met NU.nl in mei een een bereik van 39.6 procent”, aldus Herman Kienhuis, manager business development bij Sanoma Digital.
Sanoma Uitgevers gaat begin volgende week van start met een mobiele webwinkel voor tijdschriften. Hierin verkoopt de uitgever abonnementen van de eigen titels met korting. Het is de mobiele versie van de eigen portal Tijdschrift.nl.
Uitgeverij Sanoma, in Nederland bekend van publieksbladen en sites als Nu.nl en Kieskeurig, zag de omzet hier met 2,9 procent dalen tot 107,4 miljoen euro. Online omzetten ‘stegen aanmerkelijk’.