-

Gezakt in zoekresultaten na Google Core-update? Zeven strategieën die echt werken

Google’s Core-update heeft bij meer dan een website gezorgd voor gekelderde posities in de zoekresultaten. Met deze zeven strategieën voor goede content kun je dat tegengaan.

De afgelopen tijd heeft Google een grote Core-update uitgerold onder de noemer “September ‘helpful content’ core-update”. Deze update zorgt inmiddels voor veel commotie bij webmasters. Een artikel op Business Insider citeert meerdere website-eigenaren die hun zorgvuldig opgebouwde posities in de zoekresultaten in een paar dagen zagen kelderen. Sommigen klagen erover dat ze worden verdrongen door een vloedgolf aan met AI gegenereerde content.

Inmiddels heb ik een goed beeld van deze ontwikkelingen. Hier zijn mijn zeven strategieën om te profiteren van deze en ongetwijfeld ook alle toekomstige core updates.

Houd je content vers

Elke maand voegen we vier tot acht nieuwe long-form blogposts en artikelen toe en werken we twee tot vier bestaande artikelen bij. Google indexeert nieuwe content nu in minder dan acht uur, wat super snel is. Dingen die je elke week kunt doen:

  • Optimaliseer titels;
  • Voeg nieuwe secties toe (tabellen, opsommingen en dergelijke);
  • Voeg interne links toe;
  • Ververs verouderde content;
  • Optimaliseer of voeg nieuwe afbeeldingen toe;
  • Bed nieuwe video’s in je content in.

Les – Werk altijd aan je site om deze fris en relevant te houden. Gebruik bovendien relatief veel videocontent om artikelen te verrijken en de gebruikerservaring te verbeteren.

Bouw ‘topical authority’ op

Alle blogcontent en landingspagina’s gaan over nauw verwante onderwerpen, in mijn geval contentmarketing en copywriting. Dit biedt veel mogelijkheden voor contextuele interne links. Zorg voor een reeks behulpzame artikelen die zich richten op specifieke problemen in de niche waarin jij of jouw organisatie actief zijn.

Les – Blijf dicht bij je hoofdonderwerp en bouw een contentbibliotheek op die strak gericht is op een duidelijke doelgroep. Streef steeds naar thought leadership.

Schrijf vanuit de eerste persoon

Sinds de nieuwe E (Experience) is toegevoegd aan E-A-T, zijn we zoveel mogelijk overgeschakeld op content in de eerste persoon. Dit maakt de content veel beter en persoonlijker.

Les – Het is veel beter om een artikel te lezen dat geschreven is door iemand met ervaring. Zorg ervoor dat je artikelen altijd een persoonlijke touch hebben.

Grijp de aandacht en houd die vast

Je moet de aandacht van de lezer vanaf het begin tot het einde vasthouden. Dit begint met een pakkende metatitel en kop en gaat door met een sterke introductie, relevante tussenkopjes, behulpzame inhoud en, wanneer dat past in het artikel, een onweerstaanbare call to action. Dus:

  • Schrijf een titel waar je wel op móét klikken;
  • Schrijf een intro om de lezer het verhaal in te trekken;
  • Schrijf boeiend om de lezer te paaien;
  • Vergeet niet om met een CTA de lezer tot een door jou gewenste actie aan te zetten.

Les – Optimaliseer stap voor stap de verschillende tekstelementen van je content.

Publiceer behulpzame content

Je content moet de lezer daadwerkelijk helpen. Als je artikel het probleem achter een zoekwoord niet oplost, is het zinloos. Zo helpt dit artikel je hopelijk om de negatieve effecten van Google’s Core-updates het hoofd te bieden, of sterker nog: ervan te profiteren.

Les – Maak je content nuttig, uniek en betrouwbaar. Streef ernaar om artikelen te publiceren die echt waarde toevoegen en problemen oplossen.

Vergaar hoogwaardige backlinks

Ook al doe je niet actief aan link building, erken wel het belang van hoogwaardige backlinks. Stuur daarom regelmatig een persbericht uit. Dat levert telkens weer een aantal zeer waardevolle backlinks van websites met veel autoriteit op. Je kunt een sterke focus op het verkrijgen van kwalitatieve backlinks bereiken door middel van waardevolle content, samenwerkingen en het helpen van journalisten.

Les – Focus op digitale PR en het verkrijgen van hoogwaardige backlinks.

Zorg voor een goede merkbeleving

Als je homepage er alleen maar uitziet als een lijst met content is dat een waarschuwing. Je doel moet zijn om over te komen als een serieus bedrijf met een goede merkbeleving. In ons geval willen we staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid in de wereld van copywriting en contentmarketing. Concreet wil dat zeggen:

  • Je hebt een eigen domeinnaam;
  • Je hebt een professionele uitstraling en huisstijl;
  • Je hebt een technisch goed functionerende website;
  • Je contactgegevens zijn eenvoudig te vinden op je website;
  • Je Google ‘Mijn Bedrijf’ is volledig geoptimaliseerd;
  • Je hebt veel goede reviews bij Google en elders;
  • Je hebt goed onderhouden en actieve socialemedia-accounts.

Les – Bouw een merk met een doel.

Belangrijkste punten
Punt Samenvatting
Contentproductie Wees consistent en blijf verbeteren
Topical authority Focus op een duidelijke doelgroep
Schrijf in de eerste persoon Maak het persoonlijk en betrouwbaar
Aandacht Optimaliseer elke stap van de gebruikersreis
Behulpzame content Los echte problemen op
Backlinks Kwaliteit boven kwantiteit
Merk is king Bouw een merk, geen niche site

Dat zijn de zeven ingrediënten waarmee je geen Google core update meer hoeft te vrezen. Pas ze vanaf nu consequent toe en zie je Google-verkeer stijgen.

Over de auteur: Eric van Hall is oprichter en eigenaar van CopyRobin.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond