-

Hoe je API’s succesvol inzet om op te schalen

Naarmate je e-commercebedrijf verder groeit, neemt meestal ook het aantal API’s toe die systemen en platform met elkaar verbinden. Om verder op te kunnen schalen is het van belang om twee belangrijke uitdagingen goed aan te pakken.

De afgelopen vijftien jaar heeft het gebruik van API’s (Application Programming Interfaces) door onder andere de opkomst van cloud-native applicaties en microservices een vlucht genomen. Naar schatting is tachtig procent van al het internetverkeer wereldwijd inmiddels afkomstig van API-gebaseerde diensten.

API’s en uitdagingen

Een API bestaat uit een verzameling functies en procedures die het voor systemen mogelijk maakt om met elkaar te communiceren, zowel intern als extern. Denk aan het delen van locatiedata, toegang tot financiële transacties of het verifiëren van je identiteit.

E-commerce is een van de bedrijfssectoren die API’s volledig hebben omarmd. De meeste e-commercebedrijven gebruiken platforms als Shopify, Magento of WooCommerce. Deze systemen bieden verschillende API’s om met andere websites of back-end-systemen te communiceren. Denk aan API’s voor productencatalogus, orderstatus, prijzen of klantgegevens.

Ik zie meestal twee belangrijke uitdagingen voor e-commercebedrijven die verder willen groeien en actief aan de slag gaan met API’s, namelijk:

  • Governance
  • Technische complexiteit
Governance

Voordat je aan de slag gaat met API’s is het belangrijk om eerst gedegen een API-strategie neer te zetten. Je kunt namelijk vrij eenvoudig API’s creëren en implementeren, maar het risico daarvan is dat er een wildgroei aan API’s ontstaat. Als bijvoorbeeld verschillende teams binnen je organisatie onafhankelijk van elkaar API’s ontwikkelen, leidt dat tot inconsistentie en bestaat er het risico dat de API’s na verloop van tijd moeilijker zijn te onderhouden. Dit doet afbreuk aan wat je juist met API’s probeert te bereiken, namelijk efficiëntie. Of als je internationaal wilt uitbreiden: dan is de kans groot dat je te maken krijgt met verschillende API-standaarden.

Zorg daarom eerst dat de basis goed op orde is door duidelijke ontwerpstandaarden en -richtlijnen op te stellen. Of je nu kijkt naar bestellingen, producten of je inventaris, gebruik altijd dezelfde standaarden voor je API’s die herkenbaar zijn voor diegene die ermee moet werken.

Technische complexiteit

Ook zie ik regelmatig dat het integreren van API’s van verschillende systemen en platformen voor e-commercebedrijven een uitdaging kan vormen. Zeker naarmate het websiteverkeer en de transactievolumes toenemen, moeten API’s kunnen meegroeien om prestatieproblemen te voorkomen.

Vaak heb je meerdere technisch experts nodig om dit proces soepel te laten verlopen. Want hoe meer API’s je hebt, des te omvangrijker je IT-landschap wordt. Een van de manieren om dit te ondervangen is door gebruik te maken een low-code integratieplatformen. Hierin kun je de API’s van verschillende platformen bundelen en deze vertalen naar een standaard formaat.

Dit geeft een aantal voordelen. Zo wordt het implementeren van je eigen API’s schaalbaar. Stel, je werkt met een aantal partners en je wilt dat ze sneller met je communiceren, dan is het mogelijk om product-API’s en bestel-API’s te implementeren die voor al je klanten dezelfde standaard gebruiken. Op deze manier verlaag je de drempel voor de mensen die met de API’s moeten werken en voorkom je dat er fouten ontstaan in de communicatie tussen verschillende systemen.

De volgende stap in API’s

Eén ding is zeker, API’s blijven een belangrijke factor om systemen goed met elkaar te laten communiceren. Ook omdat steeds meer bedrijven overstappen naar de cloud en daarvoor API’s nodig hebben.

Op langere termijn verwacht ik dat we een overgang zullen zien naar uniforme API-standaarden. Waar je nu nog zowel API’s hebt voor RESTful, SOAP en EDI, denk ik dat deze uiteindelijk allemaal naar gebaseerd zullen zijn op RESTful. Zorg er daarom voor dat je een stevige basis neerzet met een duidelijke governance, zodat je het volledige potentieel van je systemen benut en op een efficiënte manier verder op kunt schalen.

Over de auteur: Joost De Bot is SVP & General Manager EMEA & APAC bij Jitterbit.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond