-

Meer omzet met content: 5 tips voor een unieke klantbeleving

Ondanks dat de e-commerce volwassen is geworden, zijn er nog steeds valkuilen die e-commerce ondernemers kunnen omzeilen. Wie meer omzet uit het platform willen genereren, geeft content de hoofdrol. 

1. Creëer content die klanten daadwerkelijk raakt

In de strijd om marktaandelen en de gunst van klanten hebben e-commercebedrijven een nieuw superwapen ontdekt: content commerce. Het doel hierbij is om klanten zowel uitgebreide informatie als inspiratie te bieden via digitale kanalen. Daarnaast motiveert deze content tot een aankoop en creëert ze trouw aan het betreffende merk.

Ook middelgrote, traditionele merken en handelaren begrijpen nu dat ze online meer moeten bieden dan een productcatalogus en betalingsfunctionaliteit. Zo ontwikkelen ze apps voor klanten, versterken ze hun engagement voor sociale media en geven ze hun winkels een visuele upgrade. Toch vallen veel content commerce-initiatieven vaak buiten de boot of voldoen ze niet aan de verwachtingen. 

Succes in e-commerce is onmogelijk zonder tegelijkertijd óók gemak te bieden. Als consumenten weten we allemaal dat meer informatie handig is omdat het helpt bij het maken van goede keuzes. Aanvullende inhoud maakt de zoektocht naar het geschikte product echter ook ingewikkelder. De balans tussen relevante inhoud en gemak moet dus streng bewaakt worden.

2. Klanten verwachten een naadloze ervaring over verschillende platformen

E-commercemanagers en marketeers hebben oplossingen nodig die ze kunnen gebruiken om holistische klantervaringen te creëren, waarbij inhoud en e-commerce worden gecombineerd. De meeste bestaande oplossingen lijden echter aan het zogenaamde 2-systeemsyndroom: de webshop en de website hebben weinig met elkaar gemeen behalve het gebruik van hetzelfde logo. Ze hebben verschillende lay-outs en navigatie, maar het is niet mogelijk om op beide platforms te zoeken. Ze draaien ook op volledig gescheiden systemen in de backend.

Deze systemen vormen een absolute nachtmerrie voor marketeers. Marketingcampagnes kunnen bijvoorbeeld alleen in de online winkel worden gelanceerd met behulp van complexe workarounds en als dit al mogelijk is, vergen deze vaak veel meer inspanning.

De oplossing komt in de vorm van een composable DXP . Dit is een modulair platform dat is opgebouwd uit verschillende systemen en technologieën die perfect samenwerken – zowel technisch als vanuit het perspectief van marketeers. Wanneer een oplossing of technologie verouderd is en niet langer geschikt is voor het doel, kan deze eenvoudig worden verwisseld zonder de rest van het platform in gevaar te brengen.

3. Zorg voor één, centrale interface

Met een headless commerce oplossing en een ecommerce CMS is de ecommerce en content management backend ontkoppeld van de front-end presentatielaag. Met behulp van een CMS kunnen merken de backend beheren – inhoud maken, bewerken en publiceren – terwijl de inhoud vervolgens wordt weergegeven op een website, een mobiel apparaat of op een ander IoT-apparaat.

Headless commerce zorgt voor een soepele integratie van andere kanalen die nog niet op grote schaal worden gebruikt of helemaal niet worden gecreëerd. Zo zullen klanten uiteindelijk de mogelijkheid krijgen om eten te bestellen met behulp van de apparaten in hun keuken en hebben ze een assortiment aan merken om uit te kiezen.

Aangezien bedrijven nadenken over manieren waarop gebruikers nu en in de toekomst aankopen zullen doen, kan een headless CMS voor e-commerce een enorme impact hebben op de gebruikerservaring. Kopers zijn tegenwoordig niet alleen op zoek naar gemak wanneer ze besluiten te kopen; ze zijn ook op zoek naar personalisatie.

4. Headless commerce is een must

Om headless commerce te laten werken, moeten marketeers content en campagnes kunnen maken voor een universele e-commerce-ervaring. Een hybride headless CMS is een aanvulling op headless commerce en geeft marketeers de tools om ervaringen visueel en efficiënt te creëren, previewen, publiceren, plannen en personaliseren.

Omdat headless commerce kanalen bundelt, is het mogelijk om veel meer klantgegevens verzamelen. Dat maakt het vervolgens mogelijk om marketingcampagnes te analyseren, klantervaringen te personaliseren en ervaringen te optimaliseren met behulp van A/B-testen met als resultaat dat de conversies verbeteren.

Afstappen van de monolithische architectuur biedt meer flexibiliteit en resulteert in minder beperkingen. Met de API-gebaseerde aanpak die headless commerce mogelijk maakt, kunnen op elk moment nieuwe technologische bouwstenen worden geïntegreerd.

5. Benader klanten persoonlijk 

Wanneer een klant een e-commerce winkel bezoekt en gaat beslissen of ze een aankoop gaan doen, willen ze een persoonlijke benadering. E-commerce personalisatie kan de conversieratio’s verhogen door klanten precies te laten zien waarnaar ze op zoek zijn voordat ze iets kopen. Door productaanbevelingen te tonen wanneer een klant op het punt staat af te rekenen, kunnen merken producten presenteren die specifieke groepen klanten eerder zullen kopen. Daardoor verhogen de conversieratio’s voor artikelen die specifiek populair zijn.

E-commerce personalisatie maakt klanten loyaler. Door te laten zien wat je als merk te bieden hebt, is de kans groter dat ze hun loyaliteit tonen. Door middel van personalisatie kunnen merken de voorkeuren van klanten onthouden. Het presenteren van de producten die ze willen zien, het opslaan van betalingsinformatie voor snelle toegang en het updaten van promoties waarin ze het meest geïnteresseerd zijn, zijn slechts enkele manieren waarop personalisatie de klantervaring verbetert.

Als u meer wilt weten over het kiezen van een CMS dat werkt met uw content- en commercestrategie, kunt u gratis de whitepaper van Magnolia downloaden.

Over de auteur: Sebastian Stang is General Manager EMEA bij Magnolia

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond