-

SEO voor marketplaces: Relevantie en conversie zijn de sleutel

Vaak wordt bij SEO meteen aan Google gedacht. Maar in feite zijn marketplaces ook zoekmachines. Ook daarvoor moet je dus met SEO aan de slag, maar dan wel specifiek voor deze categorie van platforms. De belangrijkste zaken lees je hier.

Komt het aan op online shoppen, dan slaat men Google tegenwoordig steeds vaker over. Je hoort het goed, de online monopolist moet zo langzamerhand toch echt zijn meerdere gaan erkennen in platforms als Amazon en, in Nederland, bol.com. Als (online) retailer is het dan ook zaak om niet langer alleen voor Google te optimaliseren, maar ook te zorgen voor voldoende zichtbaarheid op de diverse marketplaces. Hoe je dit doet? We vertellen het je hieronder!

Amazon en bol.com zijn ook zoekmachines

Het grootste voordeel van deze online platforms is dat zij ook een grote zoekmachine zijn. Daarbij maken ze gebruik van vergelijkbare principes als Google en andere zoekmachines. Toch werkt het net iets anders: het doel van Google is een zo duidelijk mogelijk antwoord geven op een zoekvraag, niet het verkopen van een product of dienst. De winstmarge van Google zit hem namelijk in het verkopen van advertenties en deze advertenties blijven alleen maar geld waard als gebruikers daadwerkelijk wat aan Google’s (gratis) diensten heeft.

Bezoekers van marketplaces daarentegen zijn al een stap verder in de buyer funnel. De vraag die Amazon en Bol.com zichzelf stellen, is dan ook: “bij welk product is de kans op een aankoop het grootst?” Dat deze strategie ze geen windeieren legt, blijkt wel uit de cijfers. Zo had bol.com een omzet van 4,3 miljard in 2020 en had Amazon een wereldwijd netto-inkomen van ruim 21 miljard!

Hoe werkt de zoekmachine van Amazon?

Amazon maakt gebruik van haar eigen algoritme: het A9-algoritme. Zoals gezegd is dit algoritme erop gericht verkopen te realiseren. In het bepalen van de volgorde houdt het algoritme hier dan ook rekening mee. De items die bovenaan komen, hebben volgens het A9-algoritme de grootste kans om tot sales te leiden. Hiermee wordt eigenlijk een sneeuwbaleffect gegenereerd. Producten die hoog in de rankings van de marketplaces staan, hebben meer kans op traffic en daarmee een grotere kans om te leiden tot sales. Doordat ze meer sales via het platform genereren worden hun rankings weer geboost, enzovoorts.

“Deze basisprincipes zijn alleraardigst”, hoor ik je al denken. “Maar wat heb ik hieraan en wat moet ik doen om bovenaan te komen?” Nog even geduld: deze basisprincipes zijn namelijk nodig om echt te begrijpen hoe de zoekmachines van online marketingplaces werken. Alleen op die manier weet je wat je moet doen om bovenaan te komen.

Keywords en relevantie

Het eerste onderdeel om goed op te letten, zijn de zoekwoorden. Zoekwoorden zijn een van de belangrijkste onderdelen die bol.com en Amazon gebruiken om de relevantie van een listing tot een zoekopdracht te bepalen. Amazon biedt hiervoor de keyword tool MerchantWords. Bol.com geeft inzage in de zoektrends van bezoekers. Wat meer over die laatste: te beginnen met wat bol.com zelf zegt: “Met bol.com zoektrends krijg je inzicht in het zoekgedrag van bezoekers bij het bol.com-platform. Dat betekent dat je kunt zien hoe vaak een bepaald zoekwoord gebruikt wordt in de zoekbalk op de website en app – zowel over tijd als in totalen.”

De bol.com zoektrends geven je inzicht in diverse metrics. Denk aan het zoekvolume over zelf te bepalen periodes (tot vier jaar terug) en gerelateerde zoekwoorden op basis van jouw zoekopdracht.

Keywords en contentoptimalisatie

Net als met ‘normale’ SEO is het bij marketplace-SEO zaak je content vorm te geven aan de hand van de door jou gevonden zoektermen. Je wilt dat de marketplaces zo goed mogelijk jouw inhoud kunnen relateren aan de zoekvraag van een bezoeker. Dit doe je door de keywords van je producten op een zo duidelijk mogelijke manier te verwerken:

  • Producttitel
  • Omschrijving
  • Tags en backend zoekwoorden
Kwaliteit

Waar content bij Google een groot onderdeel is van je optimalisatie, begint het werk nu eigenlijk pas bij de marketplaces. Je hebt al gezorgd voor relevantie, maar nu is het aan jou om te laten zien dat de hoogste conversie wordt behaald als de marketplaces jou bovenaan zetten. Dit kun je doen door op de volgende onderdelen te letten:

  • Prijs

Als je twee dezelfde producten ziet, maar de ene is goedkoper dan de ander, ga je natuurlijk voor het goedkoopste product. Het is misschien vervelend voor de verkoper, maar marketplaces gaan mee in dit principe. Als je (te) hoge prijzen hanteert, zal dit je listing niet ten goede komen. Zorg er dan ook voor dat je je prijzen zo scherp mogelijk houdt.

  • Foto’s

Amazon en bol.com zijn van mening dat uiterlijk belangrijk is: HD-foto’s zorgen voor een hogere CTR en dus ook voor meer sales. Zorg daarom voor een zo hoog mogelijke kwaliteit foto’s in een zo hoog mogelijke resolutie. Dit komt je CTR en daarmee uiteindelijk ook het aantal sales ten goede, wat je weer een hogere positie op zal leveren.

  • Features

Een mooi trucje dat voorheen ook goed werkte bij Google, is het toevoegen van product features. Dit wordt al helemaal gewaardeerd door de marketplaces als je dit door middel van bulletpoints doet. Het algoritme is niet supersterk in het uitlezen van hele lappen tekst (de gemiddelde bezoeker overigens ook niet) en een compacte weergave van informatie wordt dan ook zeer gewaardeerd.

  • Voorraad

Als je producten niet op voorraad hebt is dit nadelig voor de bezoekers van de marketplaces en daarmee ook voor jouw listing. Je bent namelijk ‘onbetrouwbaar’ in de ogen van Amazon en bol.com. Wanneer je producten regelmatig niet op voorraad zijn, zul je uiteindelijk ook zakken in de rankings. Zorg er dan ook altijd voor dat je producten op voorraad zijn, en daarmee als betrouwbaar wordt gezien.

  • Recensies

Tot slot hechten beide online marketplaces veel waarde aan de kwaliteit van je producten en de klanttevredenheid. Heb je dan ook meer en betere recensies dan je concurrent, dan is de kans groot dat jij hoger in de listings komt te staan. Meer recensies dragen namelijk ook bij aan een hogere CTR en zorgen daarmee voor een grotere kans op een verkocht product.

Conclusie

Al met al zijn er diverse middelen om ervoor te zorgen dat je hoog in de listings van online marketplaces komt te staan. Denk aan relevantie en het inrichten van je content aan de hand van zoektermen, maar ook aan kwaliteit in de vorm van prijs, foto’s, features, voorraadbeheer en recensies. Ongeacht wat je doet, doe er alles aan om te zorgen voor een zo hoog mogelijke CTR naar jouw listing. Op die manier vergroot je de kans op een conversie, want dat is waar het bij de marketplaces om draait!

Over de auteur: Pim Broekstra is Online marketing manager bij SAM Online Marketing en Webdesign.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul - Marketplacestudio.nl

Rankings zijn met name bij Amazon erg gevoelig voor het (tijdelijk) niet op voorraad hebben van producten. Iets waar dus goed op gelet moet worden!

Wij zien onze klanten nog wel eens een bestelling plaatsen en na enkele weken uitverkopen, waarna de rankings tussentijds weer dalen.

Wat betreft ‘HD foto’s: Er zijn specifieke afmetingen die BOL en Amazon wensen, dit aanhouden is zeer sterk aan te bevelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond