-

Targeting in Facebook Ads: vier must have tactieken

Facebook Ads is voor veel ondernemingen een belangrijk advertentiekanaal geworden. Het voordeel is namelijk dat er enorm veel data van iedere gebruiker bekend is waar op kan worden getarget, zoals: leeftijd, woonplaats, interesses, groepen, etcetera. Ondanks deze data is het de kunst om je specifieke doelgroep te vinden tussen de 1,49 miljard Facebookgebruikers wereldwijd (Q2 2015). Facebook Ads zijn namelijk zeer geschikt om de interactie met jouw doelgroep op te zoeken. Maar hoe bereik je juist die mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt? Onderstaand vind je de vier interessantste opties van targeting in Facebook ads.

1.-Facebook-targeting-Doelgroep-gedefinieerd

Basic targetingopties

In Facebook Ads zijn er diverse targeting methodes beschikbaar. Doorgaans worden voornamelijk de basic targetingopties gekozen om de doelgroep te bereiken. Deze bestaan uit een zestal variabelen:

  • Locatie: in welke regio bevindt de doelgroep zich
  • Demografie: leeftijd en geslacht
  • Interesses: opgegeven categorieën en segmenten waar diegene zich mee conformeert
  • Gedrag: digitale activiteiten, zoals: het gebruik van type devices, aankoopgedrag, voorkeuren (reizen e.d.) etcetera.
  • Opleiding: opleidingsniveau, scholen, vakgebieden en afstudeerjaren
  • Connecties: de doelgroep die al een connectie heeft met het bedrijf

2.-Facebook-targeting-stereotype-targeting-300x383@2x

Wanneer je doelgroep goed valt te onderscheiden op Facebook is een combinatie van diverse variabelen een perfecte insteek. In dit geval wordt er gezocht naar een stereotype doelgroep. Inspelen op een stereotype is een veilige en logische eerste stap in Facebook Ads, met name voor een kleine lokale ondernemer. Veelal wordt hierin een afweging gemaakt tussen een zeer specifieke doelgroep en of deze doelgroep ook groot genoeg is om een fatsoenlijk bereik te genereren. Bij een stereotype targeting wordt de perfecte doelgroep meestal door middel van trial-and-error bereikt.

Praktijkvoorbeeld

Een lokale bioscoop in Utrecht heeft twee maal per jaar een mannenavond. Tijdens deze avond kunnen er twee blockbusters achter elkaar worden gekeken en verkopen ze bier en hamburgers. Op de website staat een poll waar de bezoekers hun favoriete twee films kunnen aangeven. Met Facebook Ads willen zij vervolgens awareness creëren en de potentiële doelgroep alvast betrekken bij dit event. De targeting is hier ingestoken op mannen, met de leeftijd tussen de 20 en 40, woonachtig in Utrecht, met het interessegebied films. Hier bereiken zij een doelgroep van 46.000 Facebookgebruikers mee.

Aangepaste doelgroepen op basis van unieke ID’s

Daar waar de basic targeting opties nog vaak inspringen op stereotypes of omschreven persona’s, zijn aangepaste doelgroepen veel specifieker. Met aangepaste doelgroepen worden namelijk variabelen geïmporteerd vanuit een (klanten-)database. In veel gevallen is deze doelgroep al klant en heeft diegene al een betrokkenheid met het merk, product of bedrijf.
3.-Facebook-targeting-aangepaste-doelgroepen-300x209@2x

De aangepaste doelgroepen kent vier varianten waarop getarget kan worden:

  • E-mailadressen: E-mailadressen van de doelgroep
  • Telefoonnummers: Telefoonnummers van de doelgroep
  • Gebruikers-ID’s: De unieke ID’s van ieder Facebook account
  • ID’s van adverteerder voor mobiel: Dit zijn specifieke ID’s van Google(/Android)gebruikers, Specifieke Apple(/iOS)gebruikers óf Facebook-app-gebruikers. Lees deze deze toelichting voor nadere uitleg.

Aan de hand van één van de bovenstaande varianten kunnen unieke personen worden getarget en krijgen enkel deze personen de promotie te zien door middel van Facebook Ads. De meest voor de hand liggende optie is targeten op basis van e-mailadressen. Het grote voordeel van het targeten op e-mailadressen van bestaande klanten is dat er gerichte promoties kunnen worden geuit, omdat deze doelgroep al bekend is met de onderneming. Denk in dit geval aan promotionele uitingen gericht op innovaties, een grote uitverkoop of een poll die je specifiek bij deze betrokken doelgroep wilt uitzetten.

Praktijkvoorbeeld

Een verre reizen specialist wil naast het aanbieden van reizen ook de grote vraagbaak zijn voor vakantiegangers die een verre reis gaan maken. Zij hebben een uitgebreid online kenniscentrum, tevens hebben zij professionele reisbloggers die hun ervaringen delen over de mooiste locaties. Jaarlijks brengen deze reisbloggers de trends uit voor het nieuwe jaar om andere reizigers te inspireren. De reisspecialist zet daarom Facebook Ads in om deze happening te promoten. De targeting is gericht op e-mailadressen uit hun database. Dit is verkeer dat bewust hun gegevens heeft achtergelaten op de reiswebsite. Het doel is om deze doelgroep enerzijds weer te inspireren en anderzijds online het gesprek weer met hen aan te gaan.

Vergelijkbare doelgroepen op basis van aangepaste doelgroepen

Heb je al een periode lang Facebook Ads draaien die netjes zijn gestelde doelen behaald? Dan is er een mogelijkheid om net buiten de huidige scope te gaan adverteren. Namelijk door middel van targeting op vergelijkbare doelgroepen. Met vergelijkbare doelgroepen (ook wel lookalike audience genoemd) verzamelt Facebook Ads een groep Facebookgebruikers die overeenkomen met de huidige doelgroep. Facebook target in dit geval op een combinatie van variabelen, Denk aan kenmerken zoals: geslacht, interesses, leeftijd, locaties, etc. Deze stap is veelal het testen waard.

4.-Facebook-targeting-Vergelijkbare-doelgroepen

Best practice: Zoals eerder aangegeven kan er met aangepaste doelgroepen worden getarget op unieke Facebookgebruikers die uit een (klanten)database worden gevist. Nu is er niets fijner dan de targeting  in te stellen op personen die nagenoeg gelijk gedrag vertonen als de personen die uit deze database komen. Met name wanneer je de huidige formule in Facebook Ads wilt uitbouwen. Dit kan met vergelijkbare doelgroepen. Voor een toelichting van Facebook, lees deze toelichting.

Praktijkvoorbeeld

Een dancefestival in Almere wil de naamsbekendheid onder hun potentiële doelgroep al ruim voor het festival laten groeien. Dit doen zij door een Facebookactie op te zetten die zich richt op de bezoekers die vorig jaar het festival hebben bezocht, aangezien zij een database hebben met alle e-mailadressen van hun bezoekers van de afgelopen jaren.

Met Facebook Ads hebben ze de targeting ingestoken op bestaande e-mailadressen. Tevens hebben zij zich gericht op mensen met dezelfde interesses als hun huidige doelgroep door middel van vergelijkbare doelgroepen. Ook uit deze doelgroep verwachten zij namelijk een hoog response.

Remarketing

Remarketing is een toepassing die al veelvuldig wordt gebruikt door adverteerders in de vorm van display advertising. Nu is remarketing ook mogelijk met Facebook Ads en dit wijkt niet enorm af van reguliere remarketing via display. Je kunt namelijk verkeer dat al eens op je website is geweest opnieuw benaderen door middel van een banner op Facebook. Denk aan interessant nieuws, aanbiedingen of een vermakelijk bericht wat binnen het interessegebied van jouw doelgroep valt. Nu is dit verkeer al op je website geweest, dus zij zijn al bekend met je merk. Via remarketing kun je deze groep bereiken met een andere boodschap dan mensen die voor het eerst met je kennismaken.

5.-Facebook-targeting-remarketing

Aangepaste doelgroepen door middel van een pixel

Voorheen was remarketing op Facebook het beste te beheren door middel van systemen van tussenpartijen, zoals Criteo en Adcrowd. Vanwege recente wijzigingen aan het advertentieplatform Facebook Ads is het beheer van remarketing op Facebook versoepeld voor de reguliere adverteerders. Facebook Ads werkt net als andere online platformen met een eigen trackingpixel, de zogenoemde dynamic customer audience pixel. In de basis betekent dit dat deze pixel op de (gehele) website moet worden geplaatst, zodat er verschillende doelgroepen kunnen worden aangemaakt waarop kan worden geremarket. Voor de specifieke uitleg bekijk dan de toelichting van Facebook.

Het verschil tussen remarketing en aangepaste doelgroepen

Met aangepaste doelgroepen (bijv. e-mailadressen) wordt een doelgroep bereikt van mensen die al eens op de website zijn geweest. Dit verkeer heeft hun e-mailadres achtergelaten bij een inschrijving of misschien hebben ze zelfs een profiel aangemaakt. Zoals uitgelegd is dit een (hoog) betrokken doelgroep. Omdat zij toentertijd de moeite hebben genomen om gegevens achter te laten.

Remarketing werkt net anders. Met remarketing wordt er op een betrokken doelgroep getarget, aangezien zij de website hebben bezocht. Maar hier wordt geen rekening gehouden met of diegene gegevens heeft achtergelaten. Het voordeel van remarketing is dat er zeer specifiek geremarket kan worden op verkeer dat specifieke pagina’s of secties heeft bekeken. Een optie hiervoor zijn dynamische productadvertenties, zie onderstaand.

Dynamische productadvertenties

Zoals aangegeven heeft Facebook Ads zijn advertentiemogelijkheden uitgebreid, wat maakt dat adverteren een stuk aantrekkelijker is geworden voor adverteerders. De belangrijkste doorvoering zijn de dynamische productadvertenties. Met deze variant toon je het verkeer de specifieke producten die zij eerder op jouw website hebben bekeken nogmaals op Facebook. Dit is vergelijkbaar met Google dynamische remarketing. Het verschil is dat Google de productadvertenties toont in het Google display netwerk en Facebook Ads toont dit op Facebook, daar waar de doelgroep een hogere betrokkenheid toont met bedrijven die hun interesseren.

Lees ook de toelichting van Facebook of bekijk onderstaande video voor een impressie:

Voor e-commerce bedrijven kunnen we stellen dat dit een must is om mee te nemen in de online activiteiten, met name wanneer het bedrijf ook al Google Shopping inzet. Het voordeel is namelijk dat Facebook Ads de aanleverspecificaties van Google Shopping heeft overgenomen.

Praktijkvoorbeeld

Een bekend sportkledingmerk heeft veel bezoekers op de website die diverse artikelen bekijken. Deze doelgroep gaat niet altijd direct over tot het bestellen van deze producten. Met Facebook dynamische productadvertenties tonen zij op Facebook nogmaals de producten die de bezoekers eerst op de website bekeken hebben (denk aan zwembroeken, bikini’s, trainingspakken, etc.). Vervolgens ziet het sportkledingmerk dat dit de nodige herhaalbezoeken oplevert, waar zij nogmaals de mogelijkheid krijgen tot het overgaan van een bestelling.

*) Foto boven het artikel: tanuha2001 / Shutterstock.com

Deel dit bericht

1 Reactie

Bikini kopen

Al jaren werkt het promoten van producten via kanalen als Facebook, Twitter etc. goed.
Wel merk je dat veel bedrijven dit hebben ontdekt en dat er enorm veel reclame verschijnt waardoor het klikpercentage afneemt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond