More stories

Vijf Big Data trends voor 2015

Er is veel gebeurd in een jaar tijd rond Big Data. In 2013 was de vraag nog of Hadoop en aanverwante technologieën ooit gemeengoed zouden worden of niche-oplossingen zouden blijven. Nu is dat allemaal veel duidelijker geworden, zegt Ben Werther van Platfora.

Analytics

Havas en Universal gaan (muziek)data analyseren

Havas Group en platenmaatschappij Universal gaan grote hoeveelheden gebruikersdata analyseren. Daartoe hebben ze een joint venture Global Music Data Alliance (GMDA) opgericht. De gegevens worden aan adverteerders verkocht.

Analytics

Albert Heijn miste marketingkansen door vervuilde database

Albert Heijn is er niet in geslaagd om alle klantinformatie die het met de bonuskaart verzamelt om te zetten in een persoonsgerichte marketingstrategie. Dat blijkt uit een analyse van NRC Handelsblad. De database waarover het jarenlang beschikte raakte ernstig vervuild.

Analytics

Zijn webstatistieken wel betrouwbaar?

Opmerkelijke verschuivingen in de maand december, volgens de bureaus Net Applications en StatCounter, die het gebruik van browsers en Windows pc’s peilen. Terwijl Windows XP in 2014 toch echt werd afgedankt omdat Microsoft de ondersteuning beëindigde, leek het gebruik ervan in december weer te zijn gegroeid.

Analytics

Hoe Cardinal Path de verbinding tussen online en offline legt

Cardinal Path is een Big Data & Analytics-bedrijf dat de verbinding legt tussen online en offline gedrag: “Het pad naar een aankoop is niet meer lineair: het gaat via verschillende devices en touchpoints. Bedrijven hebben problemen met het kwantificeren van de impact van digitale kanalen op de offline ervaring”, vertelt founding partner David Booth.

Analytics

Kamp wil onderzoek naar privacy-aspecten Big Data

Minister Kamp wil volgend jaar meer inzicht krijgen in de privacy-aspecten van Big Data. Dat schrijft hij in een brief aan de Kamer. ‘De ontwikkeling van informatie- en communicatietechnologie en het internet zorgen voor een snelgroeiende stroom aan gegevens die vaak herleidbaar zijn tot personen.’

Analytics

Het Jaar van Big Data

De term was er al veel eerder, maar in 2014 werd het pas echt op de kaart gezet: Big Data. Of liever gezegd: de belofte van Big Data. Allerlei leveranciers beloofden nog slimmere technieken om correlaties in het klantgedrag aan te wijzen. Gartner zette Data Science halverwege 2014 al hoger in zijn Hype Cycle, nu de verwachtingen rond deze oplossingen onrealistisch groot zijn geworden.

Analytics

Met Google Analytics de ROI vaststellen (infographic)

Voor velen is Google Analytics de standaard waarmee slechts drukte op een website wordt vastgesteld en wordt nagegaan welk gedrag die bezoekers vertonen. Maar wat vaak wordt vergeten is dat het softwarepakket veel waardevollere mogelijkheden biedt dan dit. Het geeft actiegerichte metrics die de conversieratio zienderogen laten toenemen.

Analytics

Wat wordt het komend jaar? De voorspellende analyses van Scyfer!

Koopgedrag voorspellen. Objecten en mensen in foto’s herkennen. Ziektes vaststellen met hersenscans. Het kan allemaal met Scyfer, die de maximale waarde uit grote hoeveelheden gegevens haalt. Het zoveelste big data-concept?

Analytics

Oracle koopt databroker Datalogix

Databaseleverancier Oracle wil Datalogix overnemen, een datamarketingbedrijf dat inzicht verschaft in aankoopdata van consumenten. Het bedrijf werkt onder meer voor adverteerders Ford en Kraft en voor Facebook en Twitter.

Analytics

Microsoft toont business intelligence oplossingen

Microsoft brengt, voorlopig alleen in de VS, nieuwe business intelligence software op de markt, waaronder een nieuwe iPad app. Met die software krijgen bedrijven beter inzicht in hun eigen bedrijfsdata.

Analytics

E-mailcampagnes analyseren met Google Analytics

We weten allemaal dat het belangrijk is om e-mailcampagnes te analyseren. Maar wat het effect van de e-mailcampagnes op de totale traffic naar de website is, is nog niet voor iedereen inzichtelijk. En ik denk dat dit komt doordat er nog maar weinig mensen bekend zijn met het gratis Google Analytics e-maildashboard. Deze tool geeft je inzicht in onder andere je data en resultaten, maar geeft vooral heel veel tips over hoe je jouw e-mailcampagnes verder kunt optimaliseren. Zie onderstaand een handig stappenplan hoe je zo snel mogelijk met het e-maildashboard aan de slag kunt gaan.

Analytics

Websites NPO voldoen aan de regels, dwangsom moet toch betaald

De websites waarvoor de Stichting Nederlandse Publieke Omroep (NPO) direct verantwoordelijk is, voldoen aan de regels voor het plaatsen van cookies. Dat stelt toezichthouder ACM vast.

Analytics

De liefdesbaby van Media en Data: engel of bengel?

Big Data heeft ervoor gezorgd dat personalisatiemogelijkheden in de marketing exponentieel zijn toegenomen. Maar de lijn tussen personalisatie en inbreuk op privacy is dun. Hoe staan we ervoor en welke stappen (moeten) worden gemaakt door het mediabureau van de toekomst?

Analytics

CBP dreigt Google met boete van 15 miljoen euro

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft Google een last onder dwangsom opgelegd. Die dwangsom kan oplopen tot 15 miljoen euro. Volgens de waakhond zijn de in 2012 aangepaste privacyvoorwaarden van Google in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).

Analytics