More stories

‘Online consument stuit op onzichtbare EU-grenzen’

Europese consumenten kunnen nog steeds niet vrij online winkelen in de EU. Ondernemers en webwinkels weigeren klanten uit andere landen, vragen hogere prijzen of werpen op een andere manier virtuele grenzen op. Dat zeggen de samenstellers van het rapport ‘Do invisible borders still restrict consumer access to services in the EU?’, dat het netwerk van Europese Consumenten Centra (ECC-Net) vandaag heeft gepresenteerd.

Cross Border

Arsenal: ‘Content moet je lokaal maken’

Personalisatie is de grootste uitdaging voor de content van Arsenal FC, stelt content manager Tom Hines. “We hebben een enorme fanbase wereldwijd, met fans in het Verenigd Koninkrijk, Amerika, India, Indonesië… en ze reageren allemaal net iets anders. Dus hoe kunnen we al die doelgroepen verschillend benaderen zonder honderden internationale journalisten in te huren?”

Contentmarketing

‘Nog steeds obstakels rond BTW binnen EU’

De modernisering van de huidige BTW-regels is goed voor alle Nederlandse (web)winkels die over de grens verkopen of van plan zijn om dit te gaan doen. Maar niet alle obstakels rond de BTW binnen de EU worden opgelost. Dat zegt Thuiswinkel.org.

Cross Border

Spreek je je Duitse consumenten met ‘du’ of ‘Sie’ aan?

Bij het starten van een Duitse website werk je natuurlijk ook aan Duitstalige content, je moet tenslotte je Duitse doelgroep aanspreken. Maar heb je ook nagedacht hóe je je Duitse klanten aanspreekt?

Duitsland

Europa met nieuwe BTW-regels voor e-commerce

De Europese Commissie voert nieuwe BTW-regels in die internationale e-commerce moeten stroomlijnen. Belasting wordt geheven in het land van de koper en er komt een centraal portaal voor afhandeling van internationale BTW-zaken.

Cross Border

Amazon adverteert groot op NU.nl

Amazon wil de wind uit de zeilen nemen van bol.com en Coolblue en adverteert daarom groot op NU.nl. Belangstellenden worden naar de Nederlandstalige versie van Amazon Duitsland gelokt met korting.

Retail

Discriminatie door Europese webwinkels niet langer toegestaan

De Europese Raad van Ministers heeft vandaag ingestemd met maatregelen die het webwinkelen over de grens moeten versoepelen. Webwinkels mogen voor klanten uit diverse landen geen verschillende prijzen meer rekenen.

Cross Border

Amazon wil Souq.com uit Dubai

Amazon.com voert verkennende gesprekken om online warenhuis Souq.com uit Dubai voor circa een miljard dollar te kunnen kopen.

Cross Border

Spreadshirt: 95 miljoen euro omzet

E-commerce- en designplatform Spreadshirt, dat gepersonaliseerde t-shirts verkoopt, sluit dit jaar af met een omzet van rond de 95 miljoen euro.

Retail

Lesara naar 100 miljoen euro omzet

Het Europees werkende online budgetwarenhuis Lesara tikte in oktober een omzet van 100 miljoen euro aan, op basis van een ‘run rate’ van een jaar. Het verkooptotaal ligt 175 procent hoger dan een jaar geleden.

Retail

Wereldwijd influencers managen: ‘Ieder bedrijf een influencer marketeer’

Het is nog moeilijk voor te stellen, maar over een aantal jaar werkt er bij de meeste bedrijven een influencer […]

Cross Border

Voor cross border commerce zijn belangrijkste verkiezingen pas volgend jaar

Voor de Nederlandse e-commercesector ontstaan er, denk ik, maar weinig verschuivingen door de verkiezing van Trump. Op het gebied van cross border e-commerce vinden Nederlandse consumenten toch gemakkelijker de weg naar China (23% van de cross-border bestedingen vanuit Nederland), Duitsland (16%) en het Verenigd Koninkrijk (15%) dan naar Amazon & co (12%). De Nederlandse cross border consument krijgt hier dus weinig van mee.

Cross Border
Premium

Bestseller.com koopt meerderheid Miinto, exit RTL Ventures

De eigenaar van de Deense retailer Bestseller.com koopt de meerderheid van de aandelen in online boutiqueplatform Miinto, dat in Nederland met RTL wordt geëxploiteerd.

E-commerce platforms

Singles Day slaat aan in Nederland

Eigenlijk is het een Chinees koopfeest, Singles Day, maar Nederlanders blijken de weg naar Chinese koopjessite AliExpress goed te kunnen vinden. Kortingscode.nl verwacht 60 keer meer bezoek van koopjesjagers.

Cross Border

Eerste klant ‘Fulfillment by Zalando’ is live

De eerste modefabrikant of -winkel heeft zijn online assortiment bij Zalando geparkeerd. De kleding ligt letterlijk niet meer in het eigen magazijn, maar bij Zalando. Klaar voor snelle verscheping.

Fulfillment