More stories

H&M opent nieuw label online in 18 landen

H&M Group zet dit voorjaar een nieuwe winkelformule in de markt. Bij de lancering heeft ARKET één flagshipstore, in Londen, en achttien digitale puien in Europa.

Fashion

AO’s buitenlandse groei kost winst

Online elektronicawinkel AO.com boekt een omzet van 808 miljoen euro, een toename van 17 procent. Ondanks de groei in Nederland en Duitsland boeken de Engelsen vrijwel precies nul komma nul winst.

Cross Border

Moederbedrijf PinkorBlue.nl groeit naar honderden miljoenen

Het Duitse moederbedrijf van babyshop PinkorBlue.nl realiseerde in 2016 een omzet van ruim 120 miljoen euro. Op lange termijn denkt eigenaar Tengelmann dat de Europese omzet tussen de vijfhonderd miljoen en een miljard euro kan uitkomen.

Cross Border

Zooplus groeit in Nederland tot 62 miljoen

Online dierenwinkel Zooplus groeide afgelopen jaar in Nederland met zestien procent tot 62 miljoen euro. Internationaal tikt het concern net niet de omzetgrens van een miljard euro aan.

Cross Border
Premium

Amazon via overname stevig in Midden-Oosten

De geruchten van afgelopen maanden blijken waar, want Amazon is inderdaad de koper van Souq.com. De grootste online marktplaats van het Midden-Oosten wordt voor mogelijk een miljard dollar ingelijfd.

E-commerce platforms

Conrad.nl opent zakelijke marktplaats

Elektronicawinkel Conrad opent zijn website voor derde partijen, zodat fabrikanten en leveranciers direct aan de eindgebruiker kunnen gaan verkopen. Dat moet Conrads assortiment vertienvoudigen.

Cross Border
Premium

Online uitgaven bij Chinese webshops stijgen met 59 procent

Nederlandse consumenten hebben voor 637 miljoen euro gekocht via buitenlandse webwinkels in 2016. Dit is een groei van 24 procent ten opzichte van het voorgaande jaar (2015: 513 miljoen). Er wordt vooral meer geshopt bij Chinese webwinkels, want de uitgaven bij Chinese webwinkels nemen met 59 procent toe. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Cross Border

Baby- en peuterwinkel groeit tot 195 miljoen euro

De Europees werkende webwinkel Windeln.de, die baby- en peuterproducten verkoopt, zag de omzet in 2016 met 21 procent groeien tot 195 miljoen euro. Het beursgenoteerde bedrijf denkt in 2019 kostendekkend te opereren.

Cross Border

Webshop Bergfreunde groeit tot 33 miljoen euro

Outdoorspecialist Bergfreunde heeft de omzet zien groeien tot 33 miljoen euro en maakt grote stappen.

Retail

Bax-Shop en fonQ over marktplaatsen: de één stopt ermee, de ander ziet kansen

Menig e-commercebedrijf kiest ervoor de producten te verkopen via internationale marktplaatsen zoals Amazon. Bax-Shop trok zich afgelopen jaar opvallend genoeg juist terug. Online warenhuis fonQ blijft er actief. Er is daarin geen goed of fout, maar wat zijn de afwegingen die zij maken?

Cross Border

Nice2stay wil groeien zonder kleinschaligheid te verliezen

De Nederlandse nichespeler Nice2stay richt zich op de verhuur van vakantiehuizen, appartementen, boetiekhotels en B&B’s in Italië, Frankrijk, Spanje en Portugal. Oprichters Femke Rozendaal en Remco Zwaan zijn druk bezig met een nieuw platform en nieuwe markten. “De focus komt meer op e-commerce te liggen.”

Travel

Cloudbusiness Alibaba verdubbeld in 2016

De omzet uit cloudactiviteiten bij Alibaba groeide met 115 procent tot 254 miljoen dollar. Het aantal gebruikers verdubbelde tot 765.000.

Cross Border

‘Eerst buitenlands platform, dan eigen webshop’

Winkeliers die online in het buitenland willen gaan verkopen, kunnen het best eerst op een lokaal platform aansluiten. Pas als die activiteiten succesvol zijn, kunnen ze overwegen een eigen webshop te openen.

Cross Border

Nederlander koopt graag over de grens

Ondanks het grote aanbod van webwinkels en online retailers in eigen land, doen Nederlanders relatief vaak een online aankoop in het buitenland. Dat blijkt uit onderzoek van pakketdienstverlener DPD

Cross Border

Kadopagina.nl wordt SurpriseFactory

Kadopagina.nl verandert haar naam in SurpriseFactory. De naar eigen zeggen grootste online aanbieder van beleveniscadeaus gaat zich vanaf heden ook richten op de buitenlandse markt.

Cross Border