More stories

De blinde vlek van marketing: community management

Weten dat het belangrijk is doet iedereen wel, maar bij minder dan twintig procent wordt het ook in praktijk gebracht: customer lifecycle marketing. Of in gewone woorden: de focus op de bouw van een relatie met klanten. Het ontbrekende ingrediënt? Community management.

Customer Engagement

Workshop: Aan de slag met bots

De technologiewereld is helemaal in de ban van slimme algoritmes. Oftewel bots die praten met de consument en met elkaar, van helpdesk tot ingewikkelde bestellingen en boekingen. Maar hoe begin je zelf aan zo’n bot? Workshop zet het voor je op een rij.

Customer Engagement

Nieuwe naam, nieuw MT voor Clansman

Online marketingbureau Clansman verandert zijn naam in Basebuilder om zich internationaal beter te kunnen profileren. Daarnaast treden de oprichters terug en krijgt het bedrijf per 1 juli een nieuw managementteam.

Customer Engagement

Emté test persoonlijke aanbiedingen in winkel

Sligro Group biedt voortaan maatwerk in zijn supermarkt Emté. In zijn winkel in Berlicum staat een zuil voor persoonlijke aanbiedingen.

Customer Engagement

Adfactor schakelt Snapchat in voor ‘momentmarketing’

Adfactor zet Snapchat als platform voor zijn influencers. Zo hoopt het Haagse bureau, de grootste bemiddelaar voor vloggers in Nederland, een jonger publiek te bereiken.

Dialogue Marketing

Half miljoen leden voor Media Markt Club – wat de retailer met de data wil

Afgelopen januari ging de Media Markt Club met 60 duizend leden officieel live. Het loyaliteitsprogramma van de retailer blijkt succesvol. Deze week registreert zich clublid nummer 500 duizend. Dat vertelt Dennis Hooijmans – COO van Media Markt.

Customer Loyalty

Chocomel: merkactivatie via WhatsApp

Afgelopen zomer deed Chocomel een merkactivatie met WhatsApp als kanaal. “We riepen mensen op van 18 tot 35 jaar via Facebook om ons toe te voegen aan een WhatsApp groep”, vertelt Wendy van Sante, Brand Manager Chocomel. “We vroegen mensen om hun ultieme festivalbeleving te laten zien.”

Customer Engagement

Iedereen wordt live-reporter met de NUlive app

NU.nl zette zijn NUlive app in om de Amstel Gold Race live te filmen: “We vroegen mensen om met de app te filmen. Onze redactie zat er tussen om een kwaliteitscheck te doen en de regie in handen te houden”, vertelt Charlotte Nijs, Manager Branded Content bij NU.nl.

Publishing

Teradata maakt ruk naar marketing automation dankzij Nederlands bedrijf

Teradata, dat zich voorheen met bigdataoplossingen op grote retailers richtte, heeft een flinke ruk richting marketingautomation gemaakt. Mede dankzij technologie van het Eindhovense FLXone, dat vorig jaar voor een onbekend bedrag door Teradata is overgenomen.

Customer Engagement

Eerste bot voor Expedia

Expedia heeft een eerste bot ontwikkeld voor Facebook Messenger. Die kan eigenlijk maar een trucje: hotels boeken.

Travel

Yourzine: relaties bouwen als merk met smart producten

“Er komen in Nederland steeds meer toepassingen waarbij sensoren in producten komen”, vertelt Ronald de Groot, Co Founder van Yourzine. “Producten worden steeds slimmer. Merken krijgen daardoor een directe relatie. Wat is de relatie met de retailer die daar tussen zit dan nog waard?”

Customer Engagement

Deze meerwaarde biedt user generated content

De populariteit van user generated content is de afgelopen tien jaar enorm toegenomen. Voor bedrijven een goede wijze om de relatie met klanten aan te halen. Maar de content is zeker inzetbaar voor de promotie van het merk. Waarom zou je hier als organisatie op inspelen en wat levert het anderen op?

Customer Engagement

KLM: 115.000 berichten via Facebook Messenger

KLM zag in de eerste maand van de koppeling met Facebook Messenger 115.000 berichten verwerkt. “Alle klantendiensten bij elkaar op je mobiel in één lijn tussen KLM en de klant”, vertelt Karlijn Vogel, Manager Social Media. “We kunnen je ook een nieuwe boarding pass toesturen.”

Customer Experience

Slim gebruik smartphone versterkt engagement mobiele loyaltyprogramma’s

Steeds meer retailers introduceren een eigen app. Door hierin ook het loyaltyprogramma te integreren kan deze app zich ontwikkelen tot een zeer krachtig kanaal voor een-op-een communicatie met vaste klanten. In deze tweede van vier blogs over mobiele loyaltyprogramma’s gaan we dieper in op de mobiele mogelijkheden om de engagement van de gebruiker te verhogen, bijvoorbeeld het aanbieden van exclusieve content.

Customer Loyalty

Crowdsourcing door Grolsch: oproep om te ploppen

Grolsch vierde haar 400-jarige bestaan vorig jaar met een tv-commercial gevuld met ingezonden filmpjes. “We deden een oproep op social om te ‘ploppen’ in een leuk filmpje en die in te zenden”, vertelt Melanie Koning Marketing Manager bij Grolsch. “Het leverde significante resultaten op in termen van merkvoorkeur, funnel en conversies.”

Customer Engagement