More stories

Weer flinke groei voor bol en ah.nl

bol.com en ah.nl sloten wederom een goed kwartaal af, waarin de omzet 30 procent groeide vergeleken met vorig jaar. Dat blijkt uit de vanochtend gepresenteerde kwartaalcijfers van Ahold Delhaize. Het is voor het eerst dat beide bedrijven gezamenlijk cijfers publiceren.

Retail

Rakuten wordt shirtsponsor van FC Barcelona

De Japanse internetwinkel Rakuten wordt de nieuwe shirtsponsor van FC Barcelona. Het merk zal vanaf volgend seizoen tot 2021 op het shirt van de Catalanen te zien zijn.

E-commerce

Voor cross border commerce zijn belangrijkste verkiezingen pas volgend jaar

Voor de Nederlandse e-commercesector ontstaan er, denk ik, maar weinig verschuivingen door de verkiezing van Trump. Op het gebied van cross border e-commerce vinden Nederlandse consumenten toch gemakkelijker de weg naar China (23% van de cross-border bestedingen vanuit Nederland), Duitsland (16%) en het Verenigd Koninkrijk (15%) dan naar Amazon & co (12%). De Nederlandse cross border consument krijgt hier dus weinig van mee.

Cross Border

Rechtbank veegt bezwaren franchisenemers Albert Heijn van tafel

De rechtbank Noord-Holland heeft vandaag alle bezwaren van 242 franchisenemers van Albert Heijn in een langslepende affaire van tafel geveegd. Daaronder bevond zich ook het verwijt dat de retailketen via de webwinkel omzet bij de lokale vestigingen zou weghalen.

Food

Amazon klaagt partners aan voor namaakartikelen

Amazon sleept diverse partners voor de rechter omdat ze namaakartikelen zouden hebben verkocht via het platform van de online retailer.

E-commerce

Webwarenhuis fonQ opent pop-up gift store

Webwarenhuis fonQ opent in de aanloop naar kerst een pop-up gift store in Amsterdam met ruim 300 cadeaus. Afgezien van de eigen fonQ showroom is dit de eerste keer dat de webshop aanwezig is in fysieke retail.

Retail

Logistieke sector aan de slag met blockchaintechnologie

TU Delft, ABN-AMRO, SCF-Community, Havenbedrijf Rotterdam, Royal FloraHolland, Smartport en nog tien andere partners gaan in een grootschalig project aan de slag met blockchaintechnologie voor de logistieke sector.

Logistics

Hotelchamp: ‘directe boekingen boosten op hotelwebsites’

“Hotels zijn enorm afhankelijk van derde partijen. Daardoor zijn ze niet alleen heel veel commissie kwijt, maar ze staan eigenlijk heel ver van hun klanten af”, stelt Kristian Valk van Hotelchamp op eTravel Europe. “Ze komen pas in contact bij de klant als die al bij de front desk staat om in te checken.”

Travel

Platenbon keert terug in digitale vorm

Tien jaar na verdwijnen van de Platenbon wordt de legendarische cadeaubon opnieuw gelanceerd, maar dit keer in digitale vorm. Vanaf 24 november kan de Nederlandse consument weer platenbonnen kopen en uitgeven.

Retail

Kamp blijft tegen overname PostNL

Minister Kamp van Economische Zaken is tegen een overname van PostNL door de Belgen. Dat heeft hij dinsdag opnieuw in de Tweede Kamer benadrukt. Wel moet hij erkennen dat het uiteindelijke besluit aan de aandeelhouders is.

Logistics

Amazon begint Europese uitrol muziekdienst

Amazon lanceert Unlimited Music in Europa en start de uitrol in Duitsland, Engeland en Oostenrijk. De concurrent voor Spotify is zo geoptimaliseerd dat hij goed samenwerking met Amazon Echo, de muzikale ‘praatpaal’ c.q. persoonlijke assistent.

Entertainment

Ook Burger King onderdeel platform Thuisbezorgd

Thuisbezorgd.nl en Burger King hebben de handen ineengeslagen. Vanaf deze week worden bestellingen geleverd via Thuisbezorgd.nl. De start is bescheiden. Alleen de vestigingen Den Haag en Emmen doen voorlopig mee.

Food

Persuasion profiling: ‘Beperk je niet tot Cialdini’

Sinds een aantal jaren is er bijzonder veel aandacht voor de toepassing van ‘persuasive profiling’ in websites en e-commerce. De verleidingsprincipes van Cialdini zijn vaak de basis. Maar, vindt Rodger Buyvoets van Crobox, er is meer dan Cialdini. De techniek blijft onnodig beperkt. Zijn bedrijf poogt hier wat aan te doen met eigen software.

Conversie

‘Bpost gaat bod op PostNL verhogen’

Hoewel PostNL zeer resoluut de interesse van bpost heeft afgewezen, verwachten analisten dat het Belgische bedrijf zijn bod gaat verhogen. De Belgen hadden al aangegeven dat ze met een reactie zullen komen.

Logistics

Secret Escapes: ‘Exclusief kanaal voor hoge kortingen op reizen’

Secret Escapes noemt zich de toonaangevende website voor hoge kortingen op luxe hotels en vakanties. “We bieden tot 70 procent korting op viersterrenhotels en vakanties”, vertelt Sebastian Fallert op eTravel Europe. “We werken met een members-only model zodat hotels ons daarom een beter tarief kunnen geven, omdat het een beschermd kanaal is.”

Travel